• Felinne

December bebis 2013

JMP skrev 2014-01-18 13:20:58 följande:

Fy vad avis jag blir på er som har så snälla barn som sover. Min lilla 5veckors plutt sover aldrig mer än två timmar i sträck när hon sover i sin säng. I famnen kan hon sova max tre timmar men jag orkar inte ha henne i famnen på natten. Sen tar det minst en timme att amma och få henne att somna om, oftast en och en halv. Hon har börjat sova sämre och sämre på rygg också, rycker till hela tiden och väcker sig själv. Provade att lägga henne på sidan inatt och det fick henne mycket lugnare. Det är inte farligt att ha henne på sidan va? Annat än att hon kan rulla över på mage men jag har bullat upp med en rullad filt så hon inte ska kunna tippa framåt. Men bebisar kan inte täppa till nå luftgångar eller liknande genom att sova på sida?

Alltså jag måste bara få säga att ALLA barn är snälla. Det finns inga barn som är vakna, bajsar, kissar, kräks, skriker etc. av elakhet. Förstår att du inte på något sätt menar något ont i vad du skriver och jag vill inte rikta min irritation mot dig men jag stör mig så sjukt mycket i hela jargongen att vissa har "snälla" barn. Bättre ordval hade i mitt tycke varit att skriva att vissa barn är lugna t.ex.
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-21 10:15:31 följande:
    Ahh blir tokig - varför började jag med amningsnapp(?) lillan vägrar att ta bröstet utan napp.. Kan man ändå amma vidare med napp?! Alla är så negativa till nappen så därför undrar jag.
    Du har säkert testat massa olika trix för att få den "vanliga" amningen att fungera men annars kan jag rekommendera att börja med amningsnapp och ungefär halvvägs in (när brösten inte är så fulla) försöka utan amningsnapp. Räkna inte med att det kommer fungera första gången. Det kan ta dagar, veckor eller månader men om du verkligen vill så är sannolikheten stor att det kommer att gå. Men om det känns jobbigt så försök inte amma utan napp vid varje tillfälle - det ger bara massa onödig stress.

För oss funkade det bra med amningsnapp men sedan upptäckte vi att sugningen blev för ineffektiv så vår kille gick inte upp i vikt som han skulle (trots att vi ammade typ 1,5h). Men om om din lilla får i sig tillräckligt med mat slipper du ju det orosmomentet så då skulle jag nog hellre råda dig till att vänta med tragglandet ett tag och njuta av amningen som den är. Nackdelarna med amningnapp kan vara att 1) lite omständigt 2) bebisen kanske inte tömmer bröstet vilket kan leda till mjölkstockning.

Vi fick rådet att så länge vi inte börjar med vanlig napp eller flaskmatning innan amningen är etablerad så skulle amningen så småningom fungera för oss. Amningsnapp ska tydligen inte vara särskilt svårt att vänja bebisen av med. Än så länge stämmer det bra på oss i alla fall. Men jag vet ju inte om det är någon allmän sanning eller något som passade in i vårar fall...
  • Felinne
    moruri skrev 2014-01-22 10:51:05 följande:

Rövknullad i huvudet! Ursäkta, men min man ringde och meddela igår att begravningen är uppskjuten pga obduktion. 6 feb. Istället för 28e. Så jävla arg, trött, orkar inte ha förståelse...

Nej usch vad jobbigt! Vilken sjukt orättvis start ni fått med er nya familjemedlem. Hoppas din man kan boka om flygbiljetterna och att det inte kostar hur mycket som helst...

Har du någon som kan komma hem till dig och avlasta dig lite? Kanske någon kan bo hos dig nu i helgen eller tidigare så du får ett break?
  • Felinne
    Jis skrev 2014-01-27 20:30:04 följande:

Min mens kom förra lördagen, Stella föddes 27/11.. Suuuurt! Jag ammar iof inte. Jag hade sett fram emot att slippa den ett tag till!

En annan sak, vilket preventinmedel har ni? Vårt första barn är ett ivf-barn å trodde inte vi kunde på naturlig väg, men d kunde vi..å nu måste vi skydda oss. Tips?

Jag tyckte att nouvaring (tror jag det heter) funkade bra. Ganska låg hormondos och så slipper du komma ihåg tider när du ska ta piller.
  • Felinne

Ni som sprack mycket eller "skadades" på annat sätt av förlossningen - har ni ansökt om sjukpenning?

• Felinne
    moruri skrev 2014-01-30 20:23:38 följande:

Sarak: gullig du är! Så skönt att ha den här trådan man kan ventilera sig i! Känner mig dock inte som supermamma idag som inte hann fånga ficklampan Ferdinand kastade på Douglas :( min lilla fina fina sötnos fick ett litet blåmärke under ögat! Stackars stackars liten :,( han blev så ledsen! Och så frustrerande när ferdinand inte förstår att det är en människa och att det gör ont. Han går till "attack" så fort han får chansen. Tror han tror det är en docka som gör ljud när man klämmer eller bankar på den :( även om man har uppsikt hela tiden hinner man inte alltid med tyvärr..

Usch vad hemskt. Hur gammal är Ferdinand? Går det att resonera med honom på något sätt eller är han för liten? Är ju såklart förståeligt att han agerar ut på något sätt efter den orättvisa starten ni fick med Douglas men på något sätt måste det väl gå att ge honom uppmärksamhet? Utan att veta något om barn egentligen så låter det ju som ett skolboksexempel på "se mig, jag vill också ha uppmärksamhet" i mina öron.
  • Felinne

Sarak: ju men det ät ju skillnad när barnen är lite större men en bebis som bara är några veckor gammal är faktiskt rätt ömtålig. Så något syskonbråk är det ju knappast tal om.

Låter som att du gör helt rätt moruri som fortsätter förklara, vara uppmärksam och ha (låter det som) en stor dos tålamod.

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 10:40:23 följande:

När ska bebisar börja träna nacken å ligga på magen korta stunder?

Enligt min BVC så är det något du kan börja öva på direkt. Naturligtvis ska övningen anpassas efter bebisen.
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 20:46:28 följande:

Vad har ni för nappar till era barn?

Vi testade napp till vår kille för första gången i lördags (han blir 5v nu på tisdag). En från mam 0-2månader. Gick väl med blandat resultat men vi fortsätter försöka. Om det blir succé sedan tänker jag köpa nappar från Natursutten
  • Felinne

Plopps80: usch vilken dålig stil! Jag och min man har kommit överens om att han fixar all "markservice". Om jag får tid/ork försöker jag också göra något men det får jag sällan. Funkar jättebra för oss även om jag vet att han tycker att det är tråkigt att göra all tvätt, matlagning och städning. Men ju mer rutiner jag och bebisen får, desto lättare blir det nog för oss att hjälpas åt ned hemmet. Och så tror jag att det blir lättare när jag läkt lite mer från förlossningen.

Svar på tråden December bebis 2013