• sarak

December bebis 2013

Igår fick vi komma hem från BB med våran gosunge! Känns helt overkligt. Han är lite gul, vilket troligtvis har att göra med att våra blodgrupper inte matchar. Blodprov togs var 6:e timme ett tag och han ligger hela tiden precis under gränsen för att få ligga under sollampa. Var in och tog prov på förmiddagen och han ligger fortfarande under gränsen, så nytt prov i morgon eftermiddag.

Det kan tydligen bli bättre om de dricker mycket så dom kissar ut röda blodkroppar, så jag uppmanas hela tiden att amma som en tok. Som tur är fungerar amningen klockrent! Han ligger vid mitt bröst nästan hela tiden. Mjölken sprutar. Mina tårar sprutar av både lycka och smärta. Det gör ju skitont att amma och mina bröst håller seriöst på att spricka! Fast det är samtidigt så mysigt och det syns på bebis att han älskar det. Han har vänt uppåt bra i vikt nu så skönt att få kvitto på att det funkar. Hoppas som sagt att vi slipper bli inlagda för solning också utan att det löser sig ändå.

Jag ska landa lite och smälta förlossningen och första tiden med bebis så ger jag mig in i den nya tråden sedan. Det dröjer nog bara ett par dagar, börjar få koll på känslorna nu.

Och mitt tips för att få igång förlossningen - färdknäppen. Fick mina första förvärkar direkt efter en färdknäpp i måndags kväll och klockan 5 på tisdagen gick vattnet. Min sambo har hela tiden proppsat på att det är det som gäller för att få igång förlossningen och jag är nu nästan beredd att ge honom rätt

Och mitt tips inför förlossningen - försök inte vara superhjältar och klara er med så lite smärtlindring som möjligt. Det kan funka i början, men efter 15 timmar känner man sig inte som en superhjälte om man har haft vansinnigt ont under tiden. Men när man sent omsider fått den lindring som behövs - då kommer superhjältekrafterna fram igen, man orkar så mycket mer om man slipper ha vansinnigt ont! Jag önskar så att jag fick göra om min förlossning trots att den var jobbig och fått rätt smärtlindring från början till slut. Då är jag övertygad om att det hade varit en fantastisk upplevelse om än obeskrivligt jobbig på många sätt.

Nu ska jag pussa på min mysiga, bajsiga, kräkiga, gosiga bebis <3

• sarak

Vi har haft en underbar helg hemma med våran lillfis och båda bonusbarnen. Fick åka tillbaka till BB både lördag och söndag och lämna blodprov för gulsoten. Tyvärr låg provet igår över solningsgränsen, så igår kväll fick vi hastigt och lustigt packa en väska och bege oss till BB igen för solning. Sambon hade precis satt sig  bilen för att stjutsa hem dottern till sin mamma, 2 timmar enkel resa. Jag var helt slut, visste inte hur babyskyddet skulle monteras, slut på bensin i bilen och orolig för bebis... Höll på att bryta ihop en sväng men lyckades samla mig och ta mig iväg. Han fick sola hela natten och blodprovet som togs på morgonen visade att vi fick åka hem igen. Skönt. Årerbesök i morgon igen och nytt blodprov.

Allt går bra med honom annars. Har äter som en galning, i genomsnitt 2 timmar mellan måltiderna. Han går upp jättebra i vikt, ligger en bra bit födelsevikten redan nu. Mina bröst är helt groteska, personalen blev helt förfärade när dom fick syn på dom. Olika råd om jag ska pumpa eller inte. Mjölken sprutar, men det fylls på ännu snabbare. Jag klarar inte av att se dom utan att bryta ihop, ser så otäcka ut! Dunkar i dom ungefär som när man klämt ett finger. Det gör så fruktansvärt ont. Tror inte jag har feber (fast äter Alvedon) men frossa och lätt huvudvärk. Hoppas det ger sig snart. Har hyrt en pump i det fall jag inte står ut. Pumpade lite på BB inatt för att kunna sova, gav lindring en kort kort stund, men vet inte om det är värt det om det triggar produktionen ytterligare.

• sarak
    MARlA skrev 2013-12-02 12:57:57 följande:
    Hörrni, har ni funderat något på vad ni ska ha för amningsbh/topp?
    Jag tycker inte det är skönt med vanlig bygel bh längre, känns som den trycks ihop och skaver mellan den stora magen och brösten.
    Jag tänker att man kanske kan börja använda amningsbh eller amningstopp redan nu om man hittar någon skön. Har provat en amningsbh utan bygel från Lindex men den är inte alls skön. Känns som den glider upp och sätter sig precis under brösten och skär in, kanske fel storlek? eller fel modell för mig?
    Tar gärna emot tips om ni har några!

Just nu har jag ett par av BBs nättrosor på mig. Armarna där benen ska vara, ett hål klippt mellan benen att trä över huvudet. De amningsbhar jag köpt är ett skämt i förhållande till mina enorma bröst, även om jag då tyckte att jag tog i. Gick till apoteket igår och köpte den största amningstoppen som fanns, XXL, men nej, för liten. Så dom gulliga sköterskorna på BB har tillverkat dessa toppar till mig. Förhoppningsvis kommer jag åtminstone att komma i XXL-toppen så småninom, men jag ångrar nu att jag köpte BHarna innan.

Medan jag fortfarande var gravid ville jag dock ha vanlig bh med bygel. Men mina bröst var inte så ömma och stora under graviditeten utan ganska normala.
  • sarak

Trööött!! Jag har fått en nattuggla till bebis. Vill snutta på mina ömma bröst hela nätterna, blir inget sömn alls för mig. Måste lära mig att vila/sova en stund på dagen, har alltid haft svårt för det.

Miss Kaos - visst kan du lite om bärsjalar? Kanske någon annan med? Min lille är en riktig klängfis, vill vara i någons famn eller sova på någons bröst dygnet runt. Funkar ju nu när pappa är hemma, men nästa vecka måste jag nog ha något om jag överhuvudtaget ska få något gjort. Tänkte testa en sjal om mina bröst är mindre ömma då (just nu är det omöjligt att ha han liggande mot bröstet, tur han är liten så han kan krypa ihop på min mage). Jag behöver tips en bra första bärsjal. Det absolut viktigast är att den är enkel att komma i och ur. Jag kan få lätt panik av att "sitta fast" och bli för varm, så det måste gå att få av den snabbt. Har ni några tips så kom gärna med det! Verkar vara en ren djungel som jag inte orkar sätta mig in i just nu *gäsp*

• sarak
    MissKaos skrev 2013-12-04 09:32:48 följande:
    Går inte citera *GAHHH*

BÄRSJAL:
     En tricotsjal är bäst att börja med. Den är "förlåtande" om man knyter lite knepigt. MEN man måste ju knyta den...
    Tex Tricot slen. Sjalar köps med fördel begangade. Intvättade och mjuka!

Det finns endel selar som kan vara bra med, men kolla så bebisen kan sitta i den från början isf.

Bor du i GBG kan du få knythjälp. Och testa mina sjalar för att minska risken för felköp..

Tack!! Ska kolla blocket. Bor tyvärr inte i Göteborg
  • sarak

Överst bilder på morgonen samma dag som förlossningen.
    Underst bilder en vecka efter förlossningen. Saknar min gravidkropp! Magen är ju knappt mindre, bara degigare och brösten är hemska! Större än magen var!

• sarak
    MissKaos skrev 2013-12-04 20:31:29 följande:
    Make och son har smittat mig.
    Håller på att bli sjuk.. Perfekt tajming på Bf-4 eller 5 eller vad det blir Huvudvärk halsont och lite kassmage att vänta då.

Men fy!! Föd fort innan det bryter ut ordentligt! (Att vänta på att det går över verkar trist)
  • sarak

Tack för alla värmande kommentarer om kroppen en vecka efter förlossningen. Det känns bättre nu, lite av svullnaden i brösten har lagt sig. Igår rörde sig brösten lite när jag ammade, förut har det varit som om han snuttat på 2 döda stenar. Trivdes så himla bra med att vara gravid, känns konstigt att det bara är över sådär pang. Hade inte ont någonstans under graviditeten, nu ömmar det både här och där.

Jag är helt tagen av Lilleman här. Har varit mycket fram och tillbaka till BB och ta blodprover och sola för gulsoten, men nu hoppas hoppas hoppas vi att vi slipper åka tillbaka på ett tag. Värdet igår var ganska lågt så behöver inte åka och ta nytt prov idag i varje fall. Hoppas vi får ha en helg hemma och bara myyyyysa!!

• sarak

Ni som inte vill ha med praktikanter på förlossningen, vill bara dela mina erfarenheter. Det var skiftbyte precis när jag skulle börja krysta. Det var en HELT UNDERBAR barnmorskestudent som coachade mig under hela krystningsarbetet. Jag var egentligen helt slut vid det laget, men hon fick mig att kämpa till det yttersta. Jag behövde verkligen jobba aktivt under krystningsarbetet, tog i så jag trodde varje blodkärl i hjärnan skulle gå sönder. Men mycket tack vare henne var det den bästa stunden under förlossningen. Behövde verkligen peppen då och instruktioner hela tiden. Ordinarie barnmorskan var ju inte med hela tiden. Tänker att det inte bara behöver vara av ondo att ha med praktikanter/studenter? Tycker man det är jobbigt kan man ju be dom gå ut? När jag hade det som allra tuffast under öppningsskedet var det en dansk barnmorska med på "inskolning". Henne tyckte jag inte alls om. Förstod inte vad hon sa vilket ledde till att hon mest bara stod och log åt mig (eftersom jag hade det skittufft just då provocerade det mig enormt, fick för mig att hon stod och hånflina åt mig). Ångrar nu i efterhand att jag inte sa att jag inte ville ha henne med.

Svar på tråden December bebis 2013