December bebis 2013
Igår fick vi komma hem från BB med våran gosunge! Känns helt overkligt. Han är lite gul, vilket troligtvis har att göra med att våra blodgrupper inte matchar. Blodprov togs var 6:e timme ett tag och han ligger hela tiden precis under gränsen för att få ligga under sollampa. Var in och tog prov på förmiddagen och han ligger fortfarande under gränsen, så nytt prov i morgon eftermiddag.
Det kan tydligen bli bättre om de dricker mycket så dom kissar ut röda blodkroppar, så jag uppmanas hela tiden att amma som en tok. Som tur är fungerar amningen klockrent! Han ligger vid mitt bröst nästan hela tiden. Mjölken sprutar. Mina tårar sprutar av både lycka och smärta. Det gör ju skitont att amma och mina bröst håller seriöst på att spricka! Fast det är samtidigt så mysigt och det syns på bebis att han älskar det. Han har vänt uppåt bra i vikt nu så skönt att få kvitto på att det funkar. Hoppas som sagt att vi slipper bli inlagda för solning också utan att det löser sig ändå.
Jag ska landa lite och smälta förlossningen och första tiden med bebis så ger jag mig in i den nya tråden sedan. Det dröjer nog bara ett par dagar, börjar få koll på känslorna nu.
Och mitt tips för att få igång förlossningen - färdknäppen. Fick mina första förvärkar direkt efter en färdknäpp i måndags kväll och klockan 5 på tisdagen gick vattnet. Min sambo har hela tiden proppsat på att det är det som gäller för att få igång förlossningen och jag är nu nästan beredd att ge honom rätt
Och mitt tips inför förlossningen - försök inte vara superhjältar och klara er med så lite smärtlindring som möjligt. Det kan funka i början, men efter 15 timmar känner man sig inte som en superhjälte om man har haft vansinnigt ont under tiden. Men när man sent omsider fått den lindring som behövs - då kommer superhjältekrafterna fram igen, man orkar så mycket mer om man slipper ha vansinnigt ont! Jag önskar så att jag fick göra om min förlossning trots att den var jobbig och fått rätt smärtlindring från början till slut. Då är jag övertygad om att det hade varit en fantastisk upplevelse om än obeskrivligt jobbig på många sätt.
Nu ska jag pussa på min mysiga, bajsiga, kräkiga, gosiga bebis <3