Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-30 20:49:36 följande:
    Sd är sådär kul. Försöker tänks att en stark livmoder klämmer ut ungen snabbt.. men mina gör inte obt då är det lättare att vara pos

Mm eller förtidigt=(( Nej, men för det mesta och för de flesta är ju sd inget "farligt" men för endel (mig tex) är de helt förödande och resulterar i prematurbarn....=(( gör de ont och om de inte försvinner vid vila SKA man kolla upp de. Särskillt om de har en tendens att komma regelbundet då de kan påverka livmodertappen i förtid...

Mina sd har varit lugna nu ett tag, ca 1-1,5 vecka har jag "bara" haft 10-15 st per dag. Idag gick vi ett varv på ett köpcentrum och jag har haft många onda ikväll, så nu ligger jag still i sängen.....  
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-30 21:17:41 följande:
    Men fy!
    Jag tolkade det som stt Anna 1988 inte har ont av sina. För dig är det ju en annan sak.. mina sd är på en snnsn nivå. Gick över 16hemska dgrn Hade inte klarat krysta ut sonen om jag inte hade varit så tränad som jag var. Akutsnitt är man ju mindre sugen på.

Menade inte så...ville bara säga generellt (inte till dig utan mer allmänt då många inte vet det) att "alla" sammandragningar inte är av positiv karaktär...sen att de tränar livmodern de med är en annan sak...jag hade ju två supersnabba förlossningar med bara några få krystvärkar så nog lär ju sammandragningarna hjälpt även för det ändamålet och det är ju bra ioförsig...;=)
  • mammatilltvå85
    nyttliv85 skrev 2013-08-02 21:01:33 följande:

Oja här e en till! Huvudvärk konstant av värmen och trött! Fingrar svullnar osv... längtar efter kyla och höstrusk :)

jag längtar som en tok till hösten. Det gör jag aldrig annars. Jag blir galen i värmen, eller av värmen snarare...känns som jag knappt får luft. Svettas konstant och är yr och trött och seg. Vill ha sval krispig höstluft och en bonus är att jag kan använda min nya odd molly kappa som jag hoppas ska funka även med gravidmage...iaf ett tag;=)
  • mammatilltvå85
    Eyeonly skrev 2013-08-04 23:01:34 följande:
    Bärsjal eller babybjörn ?? :)

Jag använder sjal men inte maken...så det blir eventuellt att köpa en babybjörn till honom...men väntar med det tills vi ser om det finns något behov av det....
  • mammatilltvå85
    Pepsi08 skrev 2013-08-05 10:57:34 följande:
    Babybjörn! Och när de är lite större Ergobaby. Har nog provat det mesta (haft en kolikbebis som ville bäras hela tidigen) och det här med sjal tyckte jag bara var obehagligt och otryggt - det gäller ju att knyta rätt! Babybjörns bärselar i mesch (eller vad det nu heter...) som andas tycker jag mkt om och som sagt även Ergobaby fast när barnen blir lite större. Ingen jag känner/har träffat har gillat bärsjalar, men man läser ju en del om folk som gillar dem - så man får väl prova sig fram :)

jag har en elastisk sjal för spädbarn, den är hur lätt som helst att knyta, barnet sitter jättebra i den och det är väldigt avlastande för ryggen, förstår inte riktigt hur du tänker att det är otryggt? Bebisen satt ju som en liten apunge mot huden, bara huvudet som stack upp....kanske tänker du på typ ringsjalar osv för äldre barn?
  • mammatilltvå85
    Felinne skrev 2013-08-08 13:18:33 följande:
    En liten undran om viktuppgång för första barnet. Hur såg det/ser det ut för er? Jag är i v.20+4 (gravid för första gången med första barnet) nu och funderar när jag ska se att vågen rör på sig. Jag fattar ju att det här är något som är väldigt individuellt så det är därför jag frågar. Spännande att alla våra kroppar kan reagera så olika tycker jag.

Nu är detta mitt tredje barn men mina viktuppgångar har sett ganska lika ut..ca 5 kg i mitten av graviditeten. Jag hade förra veckan (v.22+) gått upp 5,5 kg...imorse när jag vägde mig hade jag gått ner 0,7 kg....skumt, men jag gissar att jag hade samlat en hel del vätska för någon vecka sedan när det var väldigt varmt osv. Hoppas det beror på det då jag behöver det fett jag kan lägga på mig.. Ska till bm nästa vecka, får se vad jag väger där....

Jag hade gått upp 8 kg i v.36 när äldsta sonen föddes och lika mycket i v.34 när yngsta sonen kom. Så jag gissar att jag nog hade landat på nånstans mellan 10-12 kg totalt om jag gått tiden ut vilket nog anses rätt "normalt" (om det nu finns nåt normalt), jag är ju en ganska liten tjej, bara 163 lång och vägde 45 kg när jag blev gravid första 2 gångerna. Efter förlossningarna och när vätska osv var borta stod vågen på +3 kg. Tyvärr försvann det snabbt när jag ammade.  
  • mammatilltvå85
    Nania skrev 2013-08-12 12:10:17 följande:
    Idag dök paket nr2 upp med så nu får ni bilder på skönheten. Saknas skötväska än så länge som är beställd och sedan ska hon ha åkpåsen Apple of my eye från Elodie details till med så vi får lite färg :)

Åh vad fint! vad bra smak du har!
  • mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-08-12 10:11:13 följande:
    Jag har kollat lite på försäkringarna och tycker de verkar helt menlösa i många fall... 10.000 kronor för dödsfall för gratisvarianterna är väl okej, men att någon får 1000 kronor för att hon hade en sfinx-ruptur känns ju löjeväckande...

Det är väl en betalförsäkring om man får prematurbarn som kanske kan ge ersättning för längre sjukhusvistelser? Annars känner jag att de där 10.000 kronorna för mitt döda barn inte spelar mig någon roll, då sparar jag hellre 1000 kronor i premie till o köpa något till mitt kommande, troligtvis fullt levande barn :) Sen kanske vi tecknar en barnförsäkring när det är fött istället. 

Om barnet har någon missbildning/skada som ej syntes på RUL eller om det händer något vid förlossningen tex syrebrist som ger skador så är det väldigt hög ersättning för det, dock är det betalvarianten. Vi har trygghansas betalvariant och gratisvarianten från if.
Svar på tråden December bebis 2013