Felinne skrev 2013-08-08 13:18:33 följande:
En liten undran om viktuppgång för första barnet. Hur såg det/ser det ut för er? Jag är i v.20+4 (gravid för första gången med första barnet) nu och funderar när jag ska se att vågen rör på sig. Jag fattar ju att det här är något som är väldigt individuellt så det är därför jag frågar. Spännande att alla våra kroppar kan reagera så olika tycker jag.
Nu är detta mitt tredje barn men mina viktuppgångar har sett ganska lika ut..ca 5 kg i mitten av graviditeten. Jag hade förra veckan (v.22+) gått upp 5,5 kg...imorse när jag vägde mig hade jag gått ner 0,7 kg....skumt, men jag gissar att jag hade samlat en hel del vätska för någon vecka sedan när det var väldigt varmt osv. Hoppas det beror på det då jag behöver det fett jag kan lägga på mig.. Ska till bm nästa vecka, får se vad jag väger där....
Jag hade gått upp 8 kg i v.36 när äldsta sonen föddes och lika mycket i v.34 när yngsta sonen kom. Så jag gissar att jag nog hade landat på nånstans mellan 10-12 kg totalt om jag gått tiden ut vilket nog anses rätt "normalt" (om det nu finns nåt normalt), jag är ju en ganska liten tjej, bara 163 lång och vägde 45 kg när jag blev gravid första 2 gångerna. Efter förlossningarna och när vätska osv var borta stod vågen på +3 kg. Tyvärr försvann det snabbt när jag ammade.