Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Repan skrev 2013-08-12 15:03:12 följande:
    Precis, men betalvarianterna täcker extremt olika saker och har visat sig även de inte täcka allt som man tror - dessutom gäller inte alla vidare i livet sedan utan man måste då teckna barnförsäkring, och lämna nya hälsodeklarationer för den, där saker som redan är upptäckta alltså inte kommer att täckas. 

Jag respekterar att man kanske vill ha en gravidförsäkring, jag tror bara inte att det är särskilt lönsamt utan det är ett väldigt lukrativt sätt för dom att tjäna pengar. Det kan väl handla om inkomstbortfall eller liknande i kombination med svår skada och vårdnadsbidrag från FK i så fall. Många har dock redan försäkring som täcker vissa skador på barnet osv genom fackförbund utan att de ens vet om det. Jag har lite svårt att se nödvändigheten i just gravidförsäkringar, däremot i barnförsäkringar, men ska sätta mig in mer i dom lite senare.
    Berätta gärna vad det är som lockat er att skaffa en! Vilka situationer är det som försäkringen täcker som ni inte känner att allmänna socialförsäkringar täcker osv? Hur har ni resonerat?

Gratisvarianten är givetvis för att locka kunder, men ändå "schysst" så att få pengar som täcker en begravning. Sen stannar man säkert hos samma företag när man väl tecknar barnförsäkring och det är väl det som är hela poängen. :)

Vi tecknade vår då vi löper extremt hög risk att föda prematurt och spendera mycket tid på sjukhus och då "tjänar man igen" försäkringens pris ganska snabbt. Vi hade tyvärr "fel" bolag sist då yngsta sonen föddes, vi hade folksam och då vår son föddes med hjärtfel fick vi inget på försäkringen (felet syntes ej på RUL)  om vi hade haft trygghansa hade de betalat 50 000 kr för den typen av missbildning. Men jag tänker främst att OM nåt skulle gå fel under förlossningen, eller om man blir inlagd en tid så täcker det även inkomstbortfall till viss del då både mamman och barnet får ersättning om man också är inlagd. Känner att 1200 kr inte är så mycket, inte är oddsen att man blir inlagd länge är rätt stora för oss tyvärr. Man försäkrar ju allt annat, mobiler dator osv ofta utan att blinka, iaf gör många det, då tycker jag det känns rätt att försäkra bebisen även när den är  magen. Men jag förstår att har man en komplikationsfri graviditet så känns det konstigt att tro att saker ska gå fel, för faktiskt går det ju oftast bra. Men socialförsäkringen täcker verkligen ingenting om man blir inlagd på sjukhus. Och vi har inte fått något från fack/a-kassa eller liknande. Det kostade oss massor att ligga inlagda så länge 85 mil från hemstaden, enormt mycket merutgifter innebär sådana plötsliga händelser, och vi fick inte igen något någonstans. Därför tar vi det säkra före det osäkra denna gång. SÅ extremt mycket är inte 1200 (i det stora hela med vad allt det kostar att skaffa barn och allt som ska handlas osv), det ger mig lite lugn att ha den....
  • mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-08-12 19:13:09 följande:
    Då förstår jag verkligen! Vilken otur att ni hade "fel" försäkring sist :( Min fru vill ha hansas barnförsäkring sedan, men vi kör en gratis gravidförsäkring.
    Vi har heller inga särskilda försäkringar för datorer, mobiler etc utan en bra hemförsäkring istället helt enkelt. Och bilen såklart. Och djuren. Men erfarenheten där är ju att premien ökar så fort minsta lilla grej händer, självrisken är väldigt dyr och mycket ingår inte... jag gillar inte försäkringsbolag!

För mig handlar det inte om att barnet inte är värd en försäkring utan om huruvida försäkringen är lönsam eller inte, därav skaffar vi sällan mobilförsäkring eller annat sånt heller, villkoren brukar vara så dåliga, man får för lite för pengarna. :) Men barnförsäkring kan jag nog tänka mig kan vara bra i någon variant, för t.ex. sjukdomar. Frun är i alla fall inne på det, men först ska vi se vad som möjligen täcks genom hennes arbete - ibland glömmer man att barn kan ingå i vissa försäkringar via facket osv :)

Jag antar att långa sjukhusvistelser inte ger rätt till sjukskrivning, men möjligen ledigt och vårdnadsbidrag osv, som ju inte är så mycket pengar nej. Inkomstbortfall är ju ofta det värsta rent ekonomiskt. vet inte vad barnförsäkringarna kostar men även de blir ju på många år rätt mycket pengar, så jag ska se om någon kan tänkas vara så pass bra att det täcker "det mesta" som kan hända! Har ni tänkt på någon eller har ni någon?

Barnförsäkring bör man verkligen teckna enligt mig och fördelen med trygghansa är att om man tar den med högst premie direkt (skiljer nån tia i månaden) så kommer barnet automatiskt att få rätt till fullpremieförsäkring i hela sitt liv, det ebhövs bara en enda hälsodeklaration då och ingen ny när bebisen blir vuxen. Andra föräkringsbolag har inte sjukförsäkringar för vuxna alls och om de har det eller om man vill teckna en som vuxen måste man fylla i en ny hälsodeklaration och då är det tyvärr kört för väldigt många då det räcker att man drabbats av minsta lilla för att bli nekad så man ska enligt mig fullförsäkra sitt barn så snabbt det bara går hos ett försäkringsbolag där barnet sedan har rätt till högsta premien även som vuxen. Alla blir ju sjuka nångång, tyvärr, men det är ju så och den dagen har man rätt till höga summor så att inte försäkra sitt barn alls är enligt mig oklokt, men alla får ju tycka olika såklart=)

Vi får inte försäkra vår yngsta alls pga hjärtfelet, bara olycksfallsförsäkring ingen sjukförsäkring men han ingår i makens försäkring på jobbet, men den gäller ju inte längre om han byter jobb eller när sonen är stor. Tyvärr. Äldsta sonen har vi maxpremie på hos trygghansa, kostar dryga hundralappen i månaden. den kan han ha kvar resten av livet sen utan ny hälsodeklaration. 

Både jag och maken hade folksam som barn och den gick ju ut när vi fyllde 25. De har ingen sjukförsäkring för vuxna. Så det krävs ny hälsodeklaration om vi ska kunna teckna hos trygghansa. Det är väldigt begränsat vad fackförbundsförsäkringarna täcker, inte alls jämförbart tyvärr=(

• mammatilltvå85

Magen v.25 (24+1) 

Varit på Bm besök idag, v.24+1.  Lillans hjärtljud låg på 160.  Viktökning +4,5 kg och sf mått 23,5 (mitt på mittkurvan). Denna graviditet följer precis samma mönster viktmässigt, sf mått osv som de andra två. På pricken lika, är inte det lite faschinerande...? Nästa besök är inte förrän om 6 veckor. Kändes väldigt länge dit....i v.30 nångång.....

• mammatilltvå85

jag har varit extremt noga med vad jag ätit denna graviditet. Så var jag inte de andra två gångerna. Det är jobbigt att "nojja" och jag saknar viss mat massor. Önskar jag kunde ta det lite mer "chill" men jag vet att jag hade mått sämre och oroat mig mer om jag inte undvikit det man "bör" + lite extra...

Var och en känner ju vad man mår bäst av att göra....tycker man ska lita på sig själv. Vill man äta ost gör man det, vill man inte äta nåt gör man det. Klart det går bra för 99,99 % ändå, men vet man med sig att man bara skulle oroa sig av att ha ätit lite ost är det ju knappast värt det. Är man inte en sån som oroar sig så mycket så ska man njuta av osten=) Så tänker jag...

Har en lista i datorn med maträtter och livsmedel som jag ska FROSSA i direkt när jag kommer hem från bb. Längtar!!    

• mammatilltvå85
    Smulan91 skrev 2013-08-17 05:52:10 följande:
    Haha Gud vad kul att du redan hunnit göra en lista. :)

Ja, jag tror också att folk får göra sina egna uppfattningar av vad dom ska äta och inte äta. :)

haha, helt sjukt egentligen men jag var såååå sugen på massa saker för nån vecka sedanoch jag har ett dokument med våra matplaneringar, veckomatsedlar osv så jag kom på att jag ska skriva ner alla dessa maträtter så får det bli grunden för mathandlingen direkt när jag kommer från bb....blir lyxiga första veckor hemma från bb med oxfile "rare" och kallrökt lax i mängder.....och brieost....mmmm och MASSA mackor med vaccumförpackat pålägg....färsk löjrom och annan "lyx". Längtar!!! Känns som jag ätit upphettad mat forever nu. Och hela denna varma sommar. Vill ha kallrökt salami och parma varje dag. Visst har jag ätit det på pizza osv men vill kunna ha en rktig "plockkväll" med bara delikatesser...

Så dagens tips! Gör en lista Tyst. utöver vår efterlängtade bebis är alltså min målbild också all mat jag ska frossa i;=)=) 
  • mammatilltvå85

Jag är så glad att den foglossning jag började känna för ett par veckor sedan inte blivit värre, tvärtom har det nästan blivit bättre! Hade så med barn nummer ett också, fruktansvärt ont kanske en månad, sedan försvann det. Med tvåan hade jag inget alls så jag blev lite rädd nu när det startade och dessutom tidigare än med ettan....

Kunde till och med gå mellan universitetet och stan idag och gick ett litet varv i affärerna. Det hade inte varit aktuellt bara för någon vecka sedan.

Hos bm låg mitt blodsocker lite högt, eller det var 7,5 ca och då hade jag ätit lunch ungefär 1 timme innan, fryst färdigrätt, pasta carbonara.....bm sa att det var inom gränsen men i överkant så jag köpte en blodsockermätare igår på apoteket (kostade bara 100 kr, riktigt fynd) och kollade mig igår efter att ha ätit pasta med pesto och fläskytterfile, sockret steg som högst till strax över 6. Sen SVULLADE jag glasstårta för att kunna testa och då maxade sockret på 7,4 innan det sjönk igen. Ni som är kunniga inom vården, är dessa värden ok? Fastesockret är under 4.

Vet att jag hade lite högt under nån mätning med barn nummer och ett fick göra glukosbelastning som var helt normal och TUL där sonen låg + 25%, när han föddes var han dock precis på normalkurvan för sin vecka så den mätningen kan ha varit fel. Jag tror inte jag har graviditetetsdiabetes men tänker att det skadar kanske inte att äta lite mer långsamma kolhydrater och undvika rent socker (vilket jag i princip redan gör ändå, helt osugen på söta saker denna graviditet)     

Men är det normalt att en "frisk" person får 7,4 i blodsocker efter glasstårta och kanske 6,5 efter pasta? Eller är det lite i överkant? Hur tycker ni jag ska göra med kolhydraterna?

Idag åt jag bara halvportion mos till korven och åt istället kokt haricotverts istället för resten av mosen. Skadar ju ändå inte att lägga till mer grönsaker i kosten.... "problemet" är att jag då måste ösa på med fett för jag vill ju faktiskt lägga på mig lite också....

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-08-19 20:13:35 följande:
    Mammatilltvå diabetskost kan du ju tänka det är eg bra mat för alla! Hel potatisr då bättre än mos. Ska man äta sött ska det göras i samband med måltid. Söt dryck är ibte bra. Nä extra grönsaker måste ju vara bra! Den motion du klara och regelbundna måltider om man tänker för sockrets skull.

okej. Tack för tipsen! Söt dryck dricker jag aldrig, dricker aldrig saft/juice alls, om jag dricker läsk är det light och te osv dricker jag osötat. Tänker att jag kan minska mängden pasta/potatis/ris och äta extra av tex broccoli, bönor, ärtor, vitkålssallad osv istället. Men får tänka på att lägga till fett så det inte blir "bantningskost" istället....

Hoppas mina fogar håller sig bättre så jag kan ta korta promenader och så. Har varit hemskt att känna sig bunden till hemmet eller att åka bil överallt.

Jag är dålig på regelbundna måltider. Jag måste bättre mig på det. Äter oftast "dubbla portioner" 2-3 större mål om dagen. Tidig lunch, middag och sen en gång till på kvällen. Är dålig på att komma ihåg mellanmål då jag oftast inte hinner bli hungrig mellan målen eftersom jag äter så mkt då och rätt energirik mat.     

Har tänkt att avocado och nötter måste vara bra mellanmål att ta till. Eller ett kokt ägg till exempel. Ger inga extrema sockerhöjningar och är nyttiga fetter.  

Tar gärna emot tips om nån annan har bra förslag på mellanmål som inte ger snabb sockerhöjning. Dvs helst inte mackor och så.  
Svar på tråden December bebis 2013