Repan skrev 2013-08-12 19:13:09 följande:
Då förstår jag verkligen! Vilken otur att ni hade "fel" försäkring sist :( Min fru vill ha hansas barnförsäkring sedan, men vi kör en gratis gravidförsäkring.
Vi har heller inga särskilda försäkringar för datorer, mobiler etc utan en bra hemförsäkring istället helt enkelt. Och bilen såklart. Och djuren. Men erfarenheten där är ju att premien ökar så fort minsta lilla grej händer, självrisken är väldigt dyr och mycket ingår inte... jag gillar inte försäkringsbolag!
För mig handlar det inte om att barnet inte är värd en försäkring utan om huruvida försäkringen är lönsam eller inte, därav skaffar vi sällan mobilförsäkring eller annat sånt heller, villkoren brukar vara så dåliga, man får för lite för pengarna. :) Men barnförsäkring kan jag nog tänka mig kan vara bra i någon variant, för t.ex. sjukdomar. Frun är i alla fall inne på det, men först ska vi se vad som möjligen täcks genom hennes arbete - ibland glömmer man att barn kan ingå i vissa försäkringar via facket osv :)
Jag antar att långa sjukhusvistelser inte ger rätt till sjukskrivning, men möjligen ledigt och vårdnadsbidrag osv, som ju inte är så mycket pengar nej. Inkomstbortfall är ju ofta det värsta rent ekonomiskt. vet inte vad barnförsäkringarna kostar men även de blir ju på många år rätt mycket pengar, så jag ska se om någon kan tänkas vara så pass bra att det täcker "det mesta" som kan hända! Har ni tänkt på någon eller har ni någon?
Barnförsäkring bör man verkligen teckna enligt mig och fördelen med trygghansa är att om man tar den med högst premie direkt (skiljer nån tia i månaden) så kommer barnet automatiskt att få rätt till fullpremieförsäkring i hela sitt liv, det ebhövs bara en enda hälsodeklaration då och ingen ny när bebisen blir vuxen. Andra föräkringsbolag har inte sjukförsäkringar för vuxna alls och om de har det eller om man vill teckna en som vuxen måste man fylla i en ny hälsodeklaration och då är det tyvärr kört för väldigt många då det räcker att man drabbats av minsta lilla för att bli nekad så man ska enligt mig fullförsäkra sitt barn så snabbt det bara går hos ett försäkringsbolag där barnet sedan har rätt till högsta premien även som vuxen. Alla blir ju sjuka nångång, tyvärr, men det är ju så och den dagen har man rätt till höga summor så att inte försäkra sitt barn alls är enligt mig oklokt, men alla får ju tycka olika såklart=)
Vi får inte försäkra vår yngsta alls pga hjärtfelet, bara olycksfallsförsäkring ingen sjukförsäkring men han ingår i makens försäkring på jobbet, men den gäller ju inte längre om han byter jobb eller när sonen är stor. Tyvärr. Äldsta sonen har vi maxpremie på hos trygghansa, kostar dryga hundralappen i månaden. den kan han ha kvar resten av livet sen utan ny hälsodeklaration.
Både jag och maken hade folksam som barn och den gick ju ut när vi fyllde 25. De har ingen sjukförsäkring för vuxna. Så det krävs ny hälsodeklaration om vi ska kunna teckna hos trygghansa. Det är väldigt begränsat vad fackförbundsförsäkringarna täcker, inte alls jämförbart tyvärr=(