Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Min äldsta son var beräknad till Julafton först men sedan ändrades det till 22 december. Han föddes redan 30 November. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara synd om decemberbarn? Han är ju bland de yngsta i sin klass i skolan (början tvåan i höst) men han är extremt tidig med allting. Läser matte med årskullen över. Dvs vissa där är nästan 2 år äldre än honom så det behöver inte vara ett problem.

Min yngsta son är född i februari, han kommer börja ett år "förtidigt" för han är precis som storebror väldigt före sin ålder. Visst kan detta slå tillbaka senare, absolut, men än så länge känns det som ett bra beslut att låta honom börja ettan i höst i stället för nästa år.

Så "trots" att man har ett barn född sent på året kan man ändå uppleva att barnet är till och med före sina jämngamla (i detta fallet äldre) vänner....

Jag är bara glad att jag faktiskt kan få barn. Nu har vi inte direkt behövt kämpa för detta, men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att "bara" försöka göra ett vårbarn....

Kan säga att jag hellre har en 8 månaders mitt i varma sommaren än en nyfödd spädis som ska svettas i en vagn....och att vara nyförlöst med avslag när det är 25 grader ute, nä fyyy tusan!

det finns fördelar och nackdelar med allt. Jag tycker det är mysigt att ha lite barnkalas att planera och födelsedagar för barnen att se fram emot på vintern, på sommaren händer ändå så mycket....              

• mammatilltvå85

Jättefin mage Plopps!

Jag drömde i natt att min mage var helt deformerad och såg superkonstig ut när jag tittade i spegeln. 

I går när vi tittade på film så tror jag att jag kände den första "hickan" från bebis i magen. Det kändes först som små lätta sparkar eller knytnävsslag som fick magen att hoppa. Men de kom så regelbundet på exakt samma punkt under kanske 2 minuters tid....kanske var femte sekund eller så. Hon är ju fortfarande så liten så det är ju inte lika starkt och tydligt som när bebisen börjar väga nåt kilo där inne, då har ju verkligen hela magen hoppat...

Annars reagerar jag på att den här bebisen är så stark och aktiv. Detta är min helt klart rörligaste och mest aktiva bebis i magen hittills. Faktum är att vi har haft två rätt vilda "småbarn" i hennes storebröder så vi har nog tänkt att en eventuell trea nån gång säkert blir tvärtom....Om jag ska utgå från rörelserna i kubik kommer lillasyster bli som den "vilda bebin" i en barnbok jag minns....haha.

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-07-27 11:09:27 följande:

Tack Läskigt med sånna drömmar! Dom hänger med dagen efter tycker jag! För mig är det tvärtom. Min bebis är väldigt lugn. Han verkar sova på nätterna och är som mest aktiv när jag sitter ner och när det är kväll. Ligger jag i soffan på kvällen är han busig. Imorse sparkade han innan jag gick upp. Han är dock mycket lugnare än dottern. Hicka är ju för gulligt. Min dotter hickade jämt verkligen jämt i magen. Ännu har jag inte känt någon hicka men tycker det är så mysigt så jag hoppas det kommer

Ja det är läskigt med sådana drömmar=(

Har känt hicka med båda mina söner också, väldigt annorlunda känsla;=)   
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-07-27 20:00:57 följande:
    Tack vad gulliga alla är Klänningen är köpt i Ullared. Köpte en grå också 79.95 :) Miss kaos vi följer samma kurva och har samma bf. Lite kul.  Tror ni jag behöver oroa mig? 18+4  och fostret mätte 13,6 cm från huvud till stjärt. Hon som gjorde undersökningen tyckte ju allt var i sin ordning och jag blev tom framflyttad en dag men kan inte släppa det ändå.  Fina magar och söt bebis på rul. 

tycker inte du ska oroa dig alls! Om måttet hade avvikit hade de reagerat då det ej hade stämt med huvudmått och lårbensmått som de också mäter...min bm sa att i v.19 är bebisen ca 19 cm från huvud till rumpa och då är väl 14 cm (ej ben inräknat) väldigt normalt tänker jag?
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-07-27 21:12:49 följande:

Tack för lugnande ord. Dom hade ju reagerat om det var något fel. Allt var toppen och bf stämde ju precis. Fattar inte hur nojjig man kan bli. Är orolig för allt just nu. Sover inte på nätterna. Oroar mig att något ska hända min dotter, tycker att jag hör knakande ljud på nätterna är uppe och kollar efter tjuvar. Varje morgon är jag orolig att något hänt min bebis. Är rädd när vi åker bil. Fattar inte vad som flugit i mig. Är så lycklig och lite känns det väl som man inte får vara så här lycklig. Fin familj bebis i magen.... Sen blir man väl nojjig som gravid också. Miss kaos det var tider det spänningen innan man plussar är olidlig. Kul att vi fick våra plus. Minns att det var väldigt tidigt du plussde. Med doc Morris och cb digital.

Jag är precis likadan just nu kan jag säga. Oroar mig också för allt...och har blivit överkänslig deluxe senaste veckorna....skulle kunna gråta 10 ggr om dagen om jag inte behärskade mig. Tur att det går över..Flört
Svar på tråden December bebis 2013