Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-07-10 19:54:19 följande:
    Får man inte något blir man ju förstörd åt det hållet.
    Är sjuk. Sjukskriven veckan ut.tänker unna mig colan har fasansfullt ont i ansiktet och tänderna pga bihålorna. Och feber. Cola är gott nu. Det och glass.. fått kåvepenin och rinexin nu. Och coccillana. Hostsr hemskt på nätterna

men usch, krya på dig!!
  • mammatilltvå85
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-10 17:25:45 följande:

Nej, jag tror inte det är nyttigt men jag tror heller inte att man kan jämföra alla sötningsmedel likadant. Aspartam tex bryts ner i levern till samma ämnen som finns i kroppen sedan innan andra sötningsmedel har däremot visat sig vara skadliga och rekomenderas att man undviker som gravid. High corn fruit syrup som annars brukar finnas i vanlig läsk eller yoghurt, sötade saker som godis, glass osv har också en extremt "farlig" effekt på kroppen. För levern tex skadar det levercellerna precis som alkohol gör när det bryts ner (och orsakar fettlever och på sikt levercirros). Och höjt insulin osv bidrar ju till en rad negativa effekter i kroppen som kan leda till en massa följdsjukdomar de också (om man väljer bort lightläsk och dricker saft, eller juice eller vanlig läsk istället) Inte för att det hör hit men jag läste någonstans att 1 liter sötad läsk om dagen i 6 månader ger en ansenlig mängd inlagrat fett i levern hos en människa. Var och en väljer ju själv, men jag tror inte att aspartam i så små mängder är värre än annat vi får i oss, konserveringsmedel och andra tillsatser, kemikalier i smink osv. Dessa är bevisat skadliga för fostret. Aspartam är visat skadligt i extremt höga doser (kan ge cancer), så höga doser är omöjliga att inta och det är inte visat skadligt på människor utan är en studie gjort på möss med 400 ggr högre dos än maxdosen för människor per dag. Som sagt, allt är ju mer eller mindre farligt. Det är ju skitsvårt att undvika allting. Diskuterade med min mamma häromdagen hur tex strålning från laptop och mobil kan tänkas skada ett växande foster. Man har ju ingen aning....eller utfällningar från plasten när man dricker ur plastflaskor....

Usch vill inte tänka på allt sånt blir nojjig. Tror man får försöka vara måttfull och undvika sånt som man vet är jätte-skadligt typ alkohol, nikotin och att andas in starka dofter från kemikalier....Kanske tänka lite på vad man äter för att inte få listeria. Typ så.

Vi har ju diskuterat hårfärg i den här tråden också massor av gånger. Jag färgar håret mer sällan än annars nu och väntade till v.15...men sluta helt, nä då skulle jag må SKIT om jag tvingades gå med råttfärgad utväxt i 9 månader...*ryser*....      Färgar på balkongen när det blåser för att inte andas in så mycket och hoppas att det inte skadar så mycket. Vill ju inte sluta leva helt.....;=)
    Med sötad läsk som är leverskadlig menar jag alltså inte lightläsken utan den "sockrade" varianten. Eller vanlig sockrad yoghurt som innehåller high corn fruit syrup...
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-11 09:46:30 följande:
    Har dock alldrig sett förhöjda cdt eller b-peth som har förklarats av det. Får nog vara extremkonsumtion då. En tallrik yoggi till frukost eller ett glas saft till bullen verkar osannolikt att det skulle ge ngn form av leverpåverkan.
    Tänker mig att slänger man dricker vstten som bas är resten helt ok!

Man vill inte tro det men jag läste om läsk och läste att 50% av Usa:s befolkning riskerar att ha fettleveroch/eller levercirros i "framtiden" (tar ju ett tag att utveckla) pga läsk och high corn fruit syrup. Det kallas NAFLD (non alcoholic liver disease). Det är inget "vi" vet om ännu i Sverige då vi inte överkonsumerar sötade produkter som i USA men det är känt att dessa produkter är lika skadliga för vår lever som alkohol. Man kan således få skrumplever av vanlig cola precis som av vin. Men inget är ju nyttigt att överkonsumera. Men visst kan lightalternativ (om de ej är cancerframkallande) absolut rädda många människors hälsa på fler än ett sätt.

Här står lite kortfattat om hur färskpressad juice och socker-läsk skadar levern på precis samma sätt som alkohol.  

http://www.expressen.se/halsa/lask-och-juice-lika-farligt-som-alkohol/

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/166805-lask-lika-farligt-som-alkohol

http://www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/10774-half-of-us-adults-could-have-non-alcoholic-fatty-liver-disease-by-2030
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-11 09:46:30 följande:
    Har dock alldrig sett förhöjda cdt eller b-peth som har förklarats av det. Får nog vara extremkonsumtion då. En tallrik yoggi till frukost eller ett glas saft till bullen verkar osannolikt att det skulle ge ngn form av leverpåverkan.
    Tänker mig att slänger man dricker vstten som bas är resten helt ok!

Glömde skriva, jag håller helt med dig...=) Klart det inte är en fara med lite yoghurt eller ett glas läsk då och då, men många människor dricker ju 1-2 glas juice om dagen, 5 dl läsk, äter söt yoghurt, frukt på det, och annat sötat med dold fruktossirap utan att ha en aning om att det dödar leverceller precis som alkohol. Sen ska det ju säkert till extremt mycket innan levern tar stryk. Många gamla alkolister har ju till och med en superfrisk lever;=)

Tyckte bara att det var värt att nämnas då jag gled in på artiklarna när jag läste om lightläsk vs sötad läsk.....att socker inte ALLTID är bäst bara för att det är naturligt;=)  
  • mammatilltvå85

Mmm tycker också det är läskigt med redbull osv. Kan verkligen inte vara bra för kroppen....Jo det är klart många alkisar har påverkan på levern (och andra kroppsdelar)....tyckte ändå det lät läskigt att halva usa:s befolkning 2030 riskerar påverkan av levern liknande den av alkohol bara pga av sötad mat. Det är ju sjukt ju, särskillt som de säkert inte alls är medvetna om den risken många av dem....

Jag har börjat känna av den klassiska känslan av hur det spänner i skinnet nu när magen växt en del på kort tid. Särskillt när man nyss ätit är det rätt obehagligt, blir liksom proppmätt (äter visserligen mkt större portioner än annars) och det känns som huden ska spricka...och detta är ju bara början....

Magen har också börjat anta formen av en ruter. Ser så roligt ut på kort framifrån. Ska se om jag kan lägga in en bild sen. Om inte annat har jag en från förra graviditeten. Magen ser ju likadan ut nu;=) Med andra ord verkar det där med olika magform beroende på vilket kön man väntar inte stämma på mig, i alla fall inte just nu....tyckte magen var lite annorlunda i början, lite bredare, men nu ser den ut precis som på kort med yngsta sonen i samma vecka (med äldsta sonen var den ju betydligt mindre i samma vecka).       

• mammatilltvå85
    moto skrev 2013-07-13 20:50:16 följande:
    hur blir du i magen av Hemofer? Funderar på att köpa dem istället!

ja känner också av det  (andra barnet) känns som håll i sidan ibland också fast jag bara sitter!

Foglossning också! Det är numera väldigt jobbigt att åka på badutflykter med filt, kan knappt ligga på magen så ryggen är vit och framsidan brun. Kan knappt ligga på sidan heller, idag somnade jag på sidan och grabbarna var iväg och badade...ja då kom jag inte upp eller runt själv! Vadå strandad val i v 17!

funderar också på om jag borde köpa något i mindre storlekar eller vilka märken som har lite mindre kläder, vi hade med något litet plagg  till bb men oj vad stora de var, sån där omlott i halsringningen på bodyn och han fick ena axeln bar typ! Förvånad så fick han en pyjamas i strl 44 och den satt ju bra! Såg på Åhlens i sthlm att de hade Name it i strl 48, det hade varit bra! KappAhl har bara 44 va?

Minns inte heller hur mycket man ska ha i klädväg, köper på mig lite! Köpte det gråa med stjärnor på Livly när vi var i Sthlm i veckan! Men sonen kunde ha 50-56 lääänge! Han hade alla storlekar väldigt länge och vägde ändå 3100 g när han föddes så ingen mini!

Name it har prematurkläder i strlk 40, 44 & 48. Finns att få tag på på nätet också. Minns att Åhlens hade storlek 46 när vår äldsta föddes men de verkar inte ha det längre?! Jag har i alla fall inte hittat. Ellos och Laredoute har annars kläder i strlk 45 (motsvarar svenska 44). Även Lindex har en del i 44. Bodys funkar i en storlek större tycker jag, byxor däremot har vi ofta haft en storlek mindre då vi haft rätt smala barn när de var nyfödda...Trist också att annars behöva dra allt upp till armhålorna;=)

Min yngsta vägde exakt 4 kg när han var 4 månader så han hade strlk 56 tills han var nästan ett halvår. Äldsta hade strlk 56 till 3-4 månaders ålder. 

Visst är Livlykläderna härliga? Aldrig känt så mjuka och lena bebiskläder nångång.....        
  • mammatilltvå85
    moto skrev 2013-07-13 21:32:27 följande:
    grattis!! Baby Måste testa bikarbonat igen - har köpt nytt, ska ta lite större mängd den här gången! Rul sista juli!

Grattis!! Baby nej nej säg inte att bikarbonat funkar...jag vill ju ha skum Flört

grattis till alla ni som varit på RUL {#emotions_dlg.flower}

ja det var ju värdelöst när kläderna var i set, tröja och byxa, sonen kunde aldrig ha de kläderna ihop, alltid mindre byxor! Tungan ute Har nog inte lust att ge mig ut och handla kläder om de bebis har är för stora så jag gör det gärna innan! Tänkte på det att när man får ju - i dec - värsta sjuktiden, alla är snoriga, hostiga, kräksjuka och så risk för RS-virus - så var det inte riktigt när sonen föddes vid midsommar! Nu kommer man ju inte vilja åka till köpcentrum med nyfödd tex så jag köper gärna de första kläderna innan!

Oj liten kille! Min vägde 5775 g på 4-mån kontrollen!  (5970 g på 5-mån) Haha när min var 18 månader hade han kommit över 10-kilosgränsen, det väger min kompis 6-månaders!! Förvånad

Ja Livly är väldigt mjuka och goa! Vad matchar med till det grå med stjärnor? De hade inte ett set i samma strl! Blir det tjej tyckte jag det rosa kan passa till!
    Ja tänk vad olika stora de är, mina söner är fortfarande små, kanske inte så konstigt iochförsig då jag och maken är ganska små vi med...vore konstigare om vi fick jättelånga och stora barn...

Jag hade nog matchat det gråa med vitt. Alernativt annat grått fast i annat material, tex newborn har fina grå byxor som är lite melerade, men man måste nog nästan hålla ihop färgerna och se om det funkar....Rosa funkar ju absolut att matcha med på en tjej. Eller lila....ljuslila tänker jag då, typ dimlila......

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-14 10:50:27 följande:
    Mindre rörelse i magen. Oroande.. bm i veckan.
    Fick just höra av grannen att det syns att jagvhar gått upp mkt i vikt. Inte precis det man vill höra. Och att magen är stor för v 20. Inte komplimanger precis. Hatar att bli tjock behöver inte påminnas. Fick dessutom höra av en gubbe på stranden igår att jag har ätit för mkt choklad. Höll på att svara och du har svalt en apa men höll tyst (gubben var hårig som en ryamatta förutom dryg som en apa)

Men gud vad hemskt! Vad ger folk rätten att kommentera ens kropp "bara" för att man är gravid?! Ingen skulle väl säga till någon annars att man gått upp i vikt....?

Ta inte åt dig, du har jätte jättefin mage, och herregud du köpte stlrk 36 i jeans nyligen, du är ju allt annat än stor!  
Svar på tråden December bebis 2013