Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

I eftermiddag ska jag till läkaren för att kolla tappen. Har lossnat så mycket "slempropp" och det har ilat rejält ett par dagar nu. Dock har jag nästan inte haft några sammandragningar så jag håller tummarna för att den är opåverkad!

• mammatilltvå85
    LängtanSåStor skrev 2013-09-12 08:00:53 följande:
    Väntar mitt första så vet inte riktigt hur slemproppen ser ut eller känns. Om det inte är för privat kan du förklara hur man vet att den har lossnat eller en liten bit har?

Under mina förra graviditeter lossnade den också i omgångar (den återbildas ofta om den lossnar tidigt i graviditeten) då såg den ut som en femkrona med genomskinligt extremt "klistrigt" slem. Alltså inte en lös flytning utan som nåt med ty gelatin i.  Detta hände kanske 3 ggr per graviditet med nån veckas mellanrum och sen när förlossningen börjat så har den lossnat för sista gången men då med tunna blodstrimmor i.

den här gången har det hänt ca 2 ggr att den där genomskinliga klumpen lossnat, men det har också lossnat mer slem som varit med som snor (ursäkta äcklig beskrivning) lite gult i färgen och inte samma klump utan mer som flytningar fast de har varit extremt klistriga och sega. Detta har jag aldrig riktigt sett innan så jag vet inte om det är proppen eller delar av den eller om detta bildas för att proppen är "borta"...Ska fråga läkaren idag.

Hittills har proppen lossnat dagen efter en dag med rätt mkt sammandragningar. Men därefter har det varit lugnt med sammandragningar, dock ilat och molat i tappen liksom.   

Det verkar vara väldigt individuellt hur den ser ut eller färg och när den lossnar men det gemensamma verkar vara att den är tjockare, segare och klistrigare än en vanlig flytning.      
  • mammatilltvå85

min tapp hade börjat kortas från nästan 4 cm till 2,7 och öppnat sig inifrån=( ska tillbaka på tisdag för ny mätning. Om det hänt något ytterliggare så ger de kortison i förebyggande för lungmognaden. Läkaren trodde inte att jag skulle gå tiden ut utan nu hoppas vi kunna hålla lillasyster inne så många veckor som möjligt. finns ingen medicin som tar bort mina sammandragningar och vila hjälper inte heller enligt läkaren utan det är bara att hoppas på det bästa. Känns så konstigt och tomt, jag som verkligen levde på hoppet att få uppleva en normallång graviditet en enda gång=/. Samtidigt så känns det skönt att veta att de är beredda att ge kortison för lungorna utan att jag måste komma in akut med värkar, då jag "vet" att de aldrig lyckas stoppa det då i de två dygn som krävs för att båda kortisonsprutorna ska hinna ha effekt. Med barn nummer två fick jag inget kortison för tappen var helt opåverkad i v.31 och sen föddes han pang i v.34 på några timmar.

• mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-09-12 21:03:28 följande:
    Åh :( Ledsen för er skull men glad att hon får kortison, och det ska nog gå bra ändå ska du se, nu peppar vi lillasyster att stanna inne så länge som möjligt!

ja jag hoppas hon stannar ett bra tag till!! tack för dina peppande ord!
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-09-13 17:26:11 följande:
    Nä fy!
    När börjar dom ge kortison? Och viöken vecka kom de andra i? Minns inte (skyller pp hormoner) före v 34 skulle jag känna jättejobbigt. Åh ansra sidan. Du har passerat 27 nu!! Mager tröst men.. synd inte jag kan ge min förväntade övertid +1v till dig.. kram!

de ger nog kortison tidigast i v.24 skulle jag tro. jag är i 28+3 idag. De andra kom 36+6 och 34+0. För de gick det ju ändå bra....är stor skillnad att föda i v.28 och v.34.....Vill INTE föda före v.34....

Ska kolla tappen igen på förlossningen på tisdag. Om det hänt nåt ytterligare ger de kortison då. Då är jag i 29+0.

• mammatilltvå85
    Stinakri83 skrev 2013-09-14 20:50:10 följande:
    Hej allihop! Förra söndagen fick vi åka in akut till sjukhus!! Men högt blodtryck! Men jag repade mig bra! Men på fredagen den 6 september så blev jag dåligt det var tur att jag var inlagd, jag hade havandeskapsförgiftning! Och jag började krampa! På tjugo minuter så blev det ett akut snitt! Och ut kom en liten liten kille på 670g ovh 34,5 cm! Jag var sövd och fick inte träffa mitt underverk pån18 timmarbmen han hade sin pappa hos sig! Så nu bor vi på neo! Men våran kille och våra tre andra barn! Dagarna går upp och ner glädje, sorg! Tråkiga besked och glad besked! Men han är en kämpe våran lilla lilla kille med ett stort namn! Maximillian!

Grattis till er son!

Vilken vecka föddes han i? Mår du bättre nu? Förstår att det är en lång och tuff resa ni går igenom. mina prematurer har ju varit närmast fullgånga i jämförelse. Dock vet jag hur det är att ligga på Neo med extrem oro (yngsta föddes ju med allvarligt hjärtfel). Jag håller tummarna för att det ska gå bra allting. De är ju otroligt duktiga med prematurbarn och det går bra för de allra allra flesta, men jag förstår att oron är konstant närvarande ändå. Och värst i början.

Kram på er, och återigen grattis till ert lilla underverk! 
  • mammatilltvå85

Jag åkte in på den där kollen i tisdags och tappen hade inte påverkats mer men jag hade ju haft lodiga flytningar som de såg resterna av och läkaren tyckte vävnaden i tappen var lite skör. Jag blev således inlagd och ordinerad STRIKT sängläge. Fick bara gå och kissa, knappt sitta upp i sängen och äta ens en gång. Sedan påbörjades kortisonbehandling. Hade sd på kvällen som registrerades på ctg och lillans hjärtrytm skenade en aning men det blev sedan stabilt igen. Gissar att hon liksom jag kände av kortisonet. Sov 3 timmar under natten (som en duracellkanin så pigg blev jag av kortisonet) och dagen efter så gjordes ny koll av tappen som snarare hade blivit längre. Den är dock väldigt dynamisk och har varierat nära en cm under några minuters tid vid samma mätningstillfälle så jag tolkar det som att det var rätt oförändrat egentligen. Men jag fick i alla fall åka hem med ordination vila, dock ej strikt sängläge *tacksam*. Ska mäta tappen igen på tisdag.
    Har fortfarande sd men tror inte de påverkar så mycket just nu. Precis så var det ju i min förra graviditet, helt opåverkad tapp men massa sd och vips startade förlossningen i v.34 när sd inte upphörde en dag. Men nu har jag hunnit få kortisonet och det känns som en stor sten som lättar i och med det. V.29+2 idag!
    De gjorde även ett nytt TUL 3 veckor sedan sist. bebis följer sin kurva exakt, fortfarande -12,1 % men det är ju normalt. Det viktiga är att hon växer som hon ska. Nytt TUL om ytterligare 3 veckor.

Svar på tråden December bebis 2013