LängtanSåStor skrev 2013-09-12 08:00:53 följande:
Väntar mitt första så vet inte riktigt hur slemproppen ser ut eller känns. Om det inte är för privat kan du förklara hur man vet att den har lossnat eller en liten bit har?
Under mina förra graviditeter lossnade den också i omgångar (den återbildas ofta om den lossnar tidigt i graviditeten) då såg den ut som en femkrona med genomskinligt extremt "klistrigt" slem. Alltså inte en lös flytning utan som nåt med ty gelatin i. Detta hände kanske 3 ggr per graviditet med nån veckas mellanrum och sen när förlossningen börjat så har den lossnat för sista gången men då med tunna blodstrimmor i.
den här gången har det hänt ca 2 ggr att den där genomskinliga klumpen lossnat, men det har också lossnat mer slem som varit med som snor (ursäkta äcklig beskrivning) lite gult i färgen och inte samma klump utan mer som flytningar fast de har varit extremt klistriga och sega. Detta har jag aldrig riktigt sett innan så jag vet inte om det är proppen eller delar av den eller om detta bildas för att proppen är "borta"...Ska fråga läkaren idag.
Hittills har proppen lossnat dagen efter en dag med rätt mkt sammandragningar. Men därefter har det varit lugnt med sammandragningar, dock ilat och molat i tappen liksom.
Det verkar vara väldigt individuellt hur den ser ut eller färg och när den lossnar men det gemensamma verkar vara att den är tjockare, segare och klistrigare än en vanlig flytning.