Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

malinaberg skrev 2013-04-05 20:34:55 följande:
    Jag heter Malin och är snart 28 år, väntar mitt andra barn den 4/12 i år.
    Vi bor i värmland/Hagfors.. 
    Vi är super spända på vad detta är för krabat..
    Vi har en son som snart är 5 år, vil har länge försökt att skaffa ett syskon till honom men inte lyckas så nu är lyckan total.. :)  

GRATTIS vad kul!! välkommen hit=)
  • mammatilltvå85
    Inelg skrev 2013-04-06 14:02:30 följande:
    Har alla gått till Medlemstråden nu? Eller hänger folk här lite?

det går bra att "hänga" här också=)
  • mammatilltvå85
    LillaBulan skrev 2013-04-07 17:17:59 följande:
    Tittar in en sväng igen. Är det någon som äter medicin under er grav? Kommer ni sluta isåfall under tiden? Själv äter jag antidepp och en antipsykotisk men vill få bort den sista först och främst då jag är livrädd för att det ska hända något.

äter ingen medicin men jag tycker du ska prata med din läkare...kanske kan de byta ut någon av medicinerna du har om det finns nån liknande men som är bättre för fostret (om nu någon skulle vara olämplig). Självklart ska man försöka äta så lite som möjligt för fostrets skull men jag tänker att det också måste vara viktigt att må bra själv...? ring din läkare eller barnmorska så kan de lugna din oro om inte annat=)
  • mammatilltvå85
    Stinakri83 skrev 2013-04-08 16:14:29 följande:
    När tycker ni att man ska berätta för sina barn att dom ska få ett syskon?? :)))

jag vet inte, funderar själv på det där...

hur gamla är barnen?
     våra är 6 & 7 år och det känns som de har börjat misstänka det redan då de häromkvällen började prata om det efter att 7 åringen plötsligt utbrast:

- vad tjock du är om magen mamma, ska vi få en bebis?!

Ehhh jag och maken växlade lite halvoroliga blickar då vi hade tänkt vänta minst 5-6 veckor till med att berätta....jag ska på vul om 3 veckor och vi skulle kunna berätta då (i v.10) om allt ser bra ut men nu har jag börjat må så illa och är inte precis mig själv så nu känns det nästan som att barnen bör få veta rätt snart så de inte blir rädda och tror att mamma är sjuk eller så. 

Hur tänker ni andra?          
  • mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-04-09 20:07:03 följande:
    Tjej89: det stämmer det du säger. Ju mindre du är desto mer går du upp under en graviditet! :)

Dock är det mycket värre sen när bebisen har kommit. Då gör man inget annat än o sitter och ammar och fikar dagarna i ända! :P

stämmer inte på mig.....är väldigt liten och ville verkligen lägga på mig lite extra. gick bara upp 8 kg under båda mina graviditeter=(( och hamnade på minus 2-3 kg när amningen var klar....såg för hemsk ut=(
  • mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-04-11 13:22:17 följande:
    Repan: Skit också! Får man inte äta Parma på pizza som varit i ugnen? :S Det har jag gjort två ggr nu, senast i måndags. Fan!

Om den varit i ugnen har den hettats upp och då dör både toxoplasmos och listeria så du kan vara lugn=). Att frysa tar bara död på toxoplasmos...
  • mammatilltvå85

jag älskar också all mat man inte "får" äta. Jag kan ibland önska att jag kunde ta det lite mer lättvindigt...min kompis åt allt när hon var gravid brydde sig inte om några kostråd alls och drack tom lite vin. jag skulle aldrig våga resonera så dock. Jag skulle liksom aldrig förlåta mig OM jag fick ett missfall eller ett barn med någon form av missbildning jag skulle älta hela mitt liv om det var nåt jag gjorde/åt. Det är en så kort tid och jag anser att om jag vill ha barn så måste jag kunna sätta mitt mat-ego åt sidan några stackars månader;=) Men det är jobbigt och mkt att tänka på. Men det finns ju värre saker....i min värld vore det att få ett sent missfall för att jag fått magsjuka eller liknande pga att jag inte följt de råd som finns för att JAG velat äta gravad lax typ. Det vore inte värt det nånstans.

• mammatilltvå85
    loppan skrev 2013-04-13 13:40:39 följande:
    Zod: mysigt, sonen var också oplanerad men välkommen, och denna gången var det planerat men till 2014 så det gick ju sådär :) Gick över fyra dagar med honom så vi får se hur det blir denna gången...vi får knipa bäst det går :)) Lillabulan: har också tänkt att det inte kan vara roligt att fylla år på självaste julafton och har tänkt att går det att undvika så ska vi försöka, det gick sådär...lite felräknat då jag trodde att jag skulle ha bf 22 jan först :) men som du säger, man kan inte alltid planera, sonen är vårbarn och det var såå skönt. Vad är höftluxation?? Är det ärftligt då du har anlag för det??

Min äldsta son var beräknad till 22 december...min pappa fyller år på julafton så vi hoppades att vi skulle kunna låta bli att pricka in den dan (inte för att min pappa fyller år då men för att det vore roligare för sonen med en egen dag som inte var julafton) dock kom han sista november istället då han föddes 3 veckor tidigt, så man vet ju aldrig hur det blir....barnens kusin var beräknad till 22 dec 2012 men föddes 30 december istället....
  • mammatilltvå85

Hoppas att går bra för dig inelg!!

Imorse sa jag till maken att jag känner ingenting längre...tror inte detta kommer gå vägen, sen plötsligt började jag må illa, blev yr, nästan svimfärdig och har sen legat i sängen hela eftermiddagen/kvällen och mått konstigt. Så jag är nog gravid fortfarande trots allt.

Har funderat mycket på detta med KUB-test senaste veckan. Känner mig så kluven. Jag är 27 år och vi erbjuds att göra det gratis där jag bor (Östergötland)oavsett ålder. MEN jag tror inte (eller jag vet) att jag inte skulle kunna ta bort ett barn så sent som det blir, om det skulle ha tex downs. För mig känns det inte riktigt etiskt rätt även om jag kan förstå och respektera andra som gör det valet. Om jag skulle göra KUB är det isåfall för att hoppas på bra siffror så jag kan "släppa" tankarna på det för även om siffrorna är dåliga vet jag ändå inte om jag vill göra fostervattensprov (och riskera att fostret som också kan vara friskt blir ett sent mf). Och även om jag gjorde ett fostervattensprov och barnet var sjukt så tror jag inte jag fixar att ta bort det....då tänker jag att jag hellre inte vet och kan vara lycklig under graviditeten. Helst hade jag önskat att de inte ens erbjöd detta test för allt prat kring detta ger mig ångest och nu känner jag nästan att jag "måste" göra testet för att kunna slappna av typ. Min man delar min åsikt helt och fullt så vi är överrens om detta. Men jag undrar är det nån som känner som jag. Som väljer att ej göra kub för att man OM det är nåt ändå inte skulle kunna abortera det barnet? Känner att jag skulle behöva lite stöd i det då det känns som att man är nästan udda om man skulle välja att behålla ett barn med DS.

• mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-04-17 07:49:28 följande:
    Vi kommer göra abort om vårt barn visar sig ha DS eller någon annan skada som försämrar barnets livskvalitet. Arbetar med personer som har DS och andra former av förståndshandikapp. Vet vilket lidande det kan innebära för både barn och närstående. Jag skulle aldrig orka ta hand om ett barn med särskilda behov. Skulle älska det men vill inte, så är det! Vi kommer göra kub test. Skulle värt barn ha svåra skador och inte klara ett liv utanför livmodern vill jag hellre göra abort i v 13 än föda fram någon som inte kommer överleva!

Jag förstår ditt resonemang men de 3 trisomierna man kollar KAN innebära lättare fel också, det går inte se hur allvarlig form det är. Och i v.13 kommer ju aldrig en ev abort ske då det först måste göras fpstervattensprov vilket görs tidigast i v.15+0 sen tar det tag innan resultat sedan ytterligare tid innan man får tid för att föda fram sitt barn och då är det oftast frågan om v.18 ca....det är det jag inte skulle klara. Att föda ett barn som bara några veckor senare hade kunnat leva utanför magen. Och veta att barnet kanske hade haft en väldigt lätt variant av en trisomi. Det är det som är mitt dilemma. Om det gick veta till 100% redan i v.13 att det ej var förenligt med liv vore det en annan femma men så ser inte verkligheten ut=((
Svar på tråden December bebis 2013