December bebis 2013
dlra skrev 2013-04-17 09:24:12 följande:
Tänk på att dom flesta handikapp, alltså i detta fall cpskador uppstår hos ett barn under en graviditet och förlossning pga syrebrist hos barnet. Förutom trisomi som man kan upptäcka genom kubtest, men det är en kromosomavvikelse, alltså inte en cpskada . Vill inte skrämma någon, men det är fakta. Alla vill ju ha ett friskt barn, men det finns inga garantier.Exakt så tänker jag med! Om jag vore så "rädd" för ett sjukt barn, då skulle jag inte våga skaffa barn alls....jag känner liksom att jag inte kan "välja" att abortera ett barn med DS när det likagärna kan uppstå andra mkt värre komplikationer ändå. Det finns inga garantier....Jag har fött ett barn med hjärtfel. Detta fel är inte ärftligt och gick ej se i förväg. Han är fullt frisk idag, men även om han inte hade varit det hade jag ALDRIG velat vara utan honom och hade aldrig valt bort honom för ett "friskt" barn om jag fått veta detta under graviditeten....Det är svåra frågor och alla måste få göra som de vill, men även om KUB ger bra siffror finns ju ändå 1000 andra saker som kan gå fel som kan vara betydligt värre än en lätt version av en trisomi...