Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-04-29 18:08:05 följande:

Håller med du. Trodde man fick alla svar i vecka 12 och kunde göra abort med kirurgi men den stressen och oron om man får dåliga siffror lär inte vara nådig och först v 15 kan man ta prov på fostervattnet och sen ska man då avbryta och föda fram ett barn i vecka 16. Nä där går gränsen för mig. Får väl föda barnet om det är svårt sjukt och lämna bort det i värsta fall. Risken är 1 på 600 när man är 33 år som jag. Man får hoppas på det bästa bara. Nu blir det ingen mer koll fören rul.
    Ja, fp görs i v.15, tar 1-3 veckor att få svar och sen några dagar-1 vecka att få tid för igångsättning så det blir snarare v.17-18...då är ju barnet så stort=( Känner en som gjorde en sen abort i v.16 av andra skäl än kromosonavvikelse och hon födde sin son, gjorde lika ont som en vanlig förlossning och hon fick hålla sin lilla son. Jag vet att jag inte hade klarat av det=((( Det är ingen enkel fråga och det etiska dilemmat är ju jättestort. Jag har full respekt för de som avbryter graviditeten sent, det handlar inte om det, det är bara at JAG inte hade klarat det=( Därmed inte sagt att det är enklare att föda ett allvarligt sjukt barn som dör direkt efter en förlossning, fullgånget heller.....
  • mammatilltvå85

jag hade 154 i jan innan jag blev gravid, dock var det taget innan frukost och fastevärde kan ju vara lite högre. Igår hade jag 139 så jag blev lättad att det sjunkit....bm kommentar var " tror det är första gången någon blir glad för att hb:t gått ner" hahaha. Ja men att ha för högt är ju inte heller bra....

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-04-30 20:04:07 följande:
    Ingen fara med det hbt. Hade du sagt 200 så...bra utgång. Jag låg bara på 130 sista kollen jag gjorde brukar ligga runt 150. Borde kanske kolla. Tog bl.tr och b.gluc i veckan vår läkare muttrade lite och undrade om jag aldrig äter godis. .. skönt för jag hsr legat på gränsen ibland.

Jag var själv "bekymrad" då över att ligga på övre referens....men läkaren menade att det inte var nåt att oroa sig över. Jag har aldrig haft lågt hb, jo i slutet av graviditeterna men inte extremt lågt...men 139 känns ju mer rimligt än 154 åtminstone...Läkarens förklaring var ungefär att jag är så liten och lätt men äter ju bra så troligtvis får jag i mig massa järn, hm, vet inte om jag köper den riktigt men men...

Hoppas att det inte blir för lågt sen bara så jag måste äta niferex, åt de ca en vecka sist jag var gravid och mådde sååå illa av dem.

Jag har lågt blodtryck, 105/60 och b clucos var 4,0 (hade inte ätit ännu) så jag antar att det är godkänt. Vad är normalt referensvärde för b-clucos?     
  • mammatilltvå85

mina symptom är verkligen varannan dag alltså....jisses så dåligt jag mått idag=(( varit på tivoli med barnen och höll på att svimma av att stå och köa till karusellerna i flera timmar....mådde så sjukt illa och skulle köpa nåt att äta men det var säkert 20 minuters kö så vi gav upp och for hem istället, nu har vi legat i soffan och ätit kinamat och kollat på sune i Grekland hela familjen, ungefär vad jag orkar med en dag som denna...=(

Imorgon har jag redovisning av min uppsats + opponering med en publik på ca 80-90 pers, är inte nervös för sådant vanligtvis men nu inbillar jag mig att jag ska må illa och börja kräkas på scen....idag när vi övade blev jag så yr av att stå upp i ca 20 minuter...kan ju inte gärna vara den enda som sitter på en stol där framme heller, hade ju kunnat funka om det var officiellt att jag var gravid, men det är det ju inte....

hoppas verkligen att morgondagen är en bättre dag, vette tusan hur jag ska palla annars...

• mammatilltvå85

Kom nyss från läkaren. Gissa chocken när hon säger "titta bebisen" det LÅG en bebis i min mage och sprattlade och hjärtat slog! Blev så otroligt lättad och glad! Måste ha varit nån annan sorts flytning jag hade igår. Blev inte flyttad åt något håll utan är i samma dag, 9+4. Skönt det med, känns som ett bra tecken=)
    Jag är nästan mer chackad nu när jag sett den än jag blev när jag tog det första gravtestet. Ringde min mamma som vet att jag är gravid och utbrast att hon ska bli mormor. Hon svarade typ, ja men det vet jag ju redan?! Hahahaha. Hur man är.
    Känns tryggt att jag får gå hos samma läkare hela tiden, klinikchefen som "ändå tar alla beslut" som min bm sa, hela graviditeten, hon tog verkligen min komplicerade historia på allvar och ordinerade till och med ett toxoplasmosprov då vi skaffat katt. Känns jättetryggt och bra. Nästa ultraljud är om 3 veckor. den 23 Maj. Sedan blir det RUL och efter det ett till i v.22 för att kolla på bebisens hjärta (vår yngst son är ju född med hjärtfel).
    Nu ska jag "fira" med ett glas cola zero dagen till ära och njuta av att jag faktiskt mår så pass bra som jag gör. Lovade mig själv igår att om det ser bra ut idag ska jag sluta oroa mig för allting.

• mammatilltvå85
    gosnosen skrev 2013-05-03 10:38:10 följande:
    Hej tjejer! Vill bara dela min lycka nu efter ultraljudet som visade en liten böna med pickande hjärta i 8+3! Efter två missfall så känns det underbart!! :)

GRATTIS!!!
  • mammatilltvå85
    Inelg skrev 2013-05-03 15:59:39 följande:
    Grattis mammatilltvå!! Underbart!

Em me/ Aaa började i panik och att jag storgrät i väntrummet på väg därifrån.
    För att sen bli lättad men ändå inte få slappna av helt pga hjärtat...

Måste släppa det och ta en dag i taget. Så här långt har vi aldrig kommit äns. På alla missfall har vi aldrig fått se ett hjärta så det är ju bra.
    Hoppas allt är bra och min näst största önskan är att om det blir ett MF så att det åtminstone blöder ut direkt och inte går och segar som ett MA , det är det värsta tänkbara för mig ...

tack!

jag förstår att det känns tungt, men hjärtat slog och bebisen lever! Kanske slår det lite långsammare precis i början?  
  • mammatilltvå85

Miss Kaos: wow vilken fin mage du har!!

Jag fick hem en beställning från h&m med sommartoppar och linnen, lite längre modeller och en storlek större än jag har normalt, inte från gravidavdelningen utan vanliga, de kommer funka bra i sommar. Finns ju så litet utbud av just gravidkläder så det är nästan enklare att leta vanliga kläder i "rätt" modell för en mage.

Även en fin blå/vit mönstrad kjol med smock (bred resår) i midjan från vanliga avdelningen. Nu längtar jag efter att få visa upp magen i sommar!     

• mammatilltvå85

Jag har frusit helt extremt mycket! Hade symposium i skolan och jag frös så jag skakade när jag redovisade. Folk måste trott att jag var supernervös....måste ta minst ett varmt bad varje dag. Har långkalsonger på mig tom. Herregud lägtar till sommarvärmen! Minns att jag frusit tidigt i graviditeterna förr också...

• mammatilltvå85
    babylängtan20 skrev 2013-05-05 19:52:30 följande:
    tänkte slingaa håret är de okej tror ni eller är de farligt?

alla säger att det är ok. Jag har dock läst en studie om kemikalier osv och att det kommer vara "framtidens no-no" för gravida så rekommendationerna idag är nog betydligt snällare vad gäller både smink, kemikalier och tex konserveringsmedel osv än hur det kommer se ut i framtiden när det har studerats mera.

Jag tror inte det är någon större fara i måttliga mängder dock. Mitt hår behöver VERKLIGEN färgas och det kommer jag göra men jag väntar till efter v.12 då det är under första trimestern som så otroligt mkt viktigt bildas hos fostret....

kommer också stå ut med utväxt lite längre tid än normalt under graviditeten för att minska antalet ggr jag färgar. Sen är det ju såklart upp till var och en hur nojjig man vill/orkar vara....

Svar på tråden December bebis 2013