• sarak

December bebis 2013

siolina skrev 2014-05-06 17:38:59 följande:
    Jamil är fem månader nu, 64 cm och väger 7,3. Varken särskilt stor eller liten. Vi helammar fortfarande. För någon vecka sedan slutade han äta varannan timme på natten, nu vill han ha bröstet i munnen mer eller mindre konstant under hela natten. Jag låter honom hållas. Det fungerar så bra med amningen och han växer och utvecklas så här blir det inget smakande på annat förrän om en månad.
    Vi har slutat med blöjor! Väldigt skönt. Händer några gånger i veckan att han kissar i byxorna men det är ok. Fast på nätterna får han ha, eftersom blöjan är blöt kanske 3 av 4 mornar.
    Annars händer inte så mycket just nu? Han kan inte sitta än, han har inte fått några tänder. Han sover dåligt på dagarna men bra på nätterna!
    Ganska jämnstor med min kille då! Imponerande med blöjorna!! Herregud, jag inser nu att jag inte har någon aning om när Rasmus kissar. Men nätterna måste vara svårt, märkligt att ni har torra nätter också. Rasmus kissar hur mycket som helst när han sover, blöjan väger ett ton när han vaknar. Det där med att sova med bröstet i munnen känns igen, även om det varit bättre sista veckan. Mer den där varannan timmes varianten...
  • sarak

Trött!! Konfirmation för Rasmus storasyster igår, huset fullt med folk. Kul tyckte Rasmus, inte tid för att äta. Ammade kl 9,14,20!! Sen har han ammat inatt, konstant mellan 24-06. Försökte lägga honom i sin säng några gånger, men han vaknade ganska snabbt och ville ha mer mat. Inte så konstigt. Går trögt med smakisar med. Tyckte det gick bättre för någon vecka sen, nu är det totalt ointressant. 

Idag är det bara jag och han hemma och han har ammat ganska bra, så förhoppningsvis blir denna natt bättre.

Annars är det full fart, tut tut i gåstolen mest hela dagarna

• sarak
    corky skrev 2014-05-10 20:18:41 följande:
    Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.
    Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.
    Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.
    Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!
    Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!
    Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!
    Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.
    Min kompis höll på att bli ruinerad på den mjölkfria ersättningen INNAN hon fick på recept, så jag antar att det blev billigare då! Håller tummarna att det är så för dig med.
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-05-17 17:46:06 följande:
    Vaniljskr i? Varför? Är väl synd att försöka tvinga i honom om han mår bra?

Min bebis slemkräktes igen. Fy stackars liten. Allt hon hade ätit.. segt som en manet! Synd om henne så jäkla förkyld.

Stackars Elsa! Nu får hon bli frisk. Fortfarande ingen feber? Pigg?
  • sarak
    Otåligast skrev 2014-05-17 17:31:49 följande:
    Det var så länge sedan jag skrev här men jag läser ofta. Så roligt att följa er! Min lilla son blev 5 månader nu men är jämfört med era väldigt liten - 64 cm men bara 6800 gram. Han ligger dock precis på en kurva under absoluta normalkurvan & BVC-sköterskan förbjuder mig att vara orolig men jag kan inte låta bli - tycker alltid att han är smalast av alla bebisar. Har börjat ge ersättning för att se om det hjälper men det är inte lätt att få honom att ta det. Vaniljsocker i hjälper lite. Han är dock supersuperaktiv & i konstant rörelse så han förbränner ju massor. Han äter uselt på dagen då ju allt annat är så spännande - sedan varannan timme på natten. Pust. Inser att jag måste vända det genom att inte ge honom mat några nätter så att han blir hungrig på dagen men det är utmanande för mammahjärtat...
    Det låter väl helt normalt, några bebisar måste ju ligga under GENOMSNITTSkurvan och några efter. Normalkurva är ju fel uttryck. 

Rasmus har i princip slutat äta dagtid. Erbjuder bröstet och han tar en slurk då och då, men annars äter han bara morgon kväll och massa på natten. Försöker med fast mat på dagarna också, men även det går trögt just nu.

I övrigt är han ett riktigt yrväder som krypålar fram riktigt snabbt nu. Ser så kul ut, så målmedveten och det går snabbare och snabbare för varje dag. Jätteglad har han blivit, har aldrig varit typen som varit helt nöjd med att bara ligga/sitta och titta. Nu tar han sig dit han vill
  • sarak

Rasmus är 6 månader och 3 dagar nu. Börjar bli stor kille!! Eller stor och stor, han är en ganska liten skit BVC koll igår, 66 cm och 7290 gram. Följer sin längdkurva men planar en hel del på viktkurvan. Inte konstigt, han är inte still en sekund och har aldrig tid att äta på dagarna. Jag trugar och trugar, både bröst och vanlig mat. Vissa dagar går det okej, vissa helt hopplöst. Det "positiva"  är väl att han i varje fall äter på nätterna. Massor. Heeela tiden. Gäsp!! 

Jaja, som sagt glad och full av energi, det är ju huvudsaken! Så här står han mest hela dagarna nu mera, sedan kastar han sig framåt, upp igen och kastar sig framåt. En avancerad form av ålning

• sarak
    moruri skrev 2014-06-04 21:23:27 följande:
    Yey! Härligt att höra ifrån er!

Själv sitter jag typ skräckslagen. Min mens är 3 dagar sen och spydde i förrgår.
    Vi har bara haft skyddat sex. Skjut mig om jag lyckats blivit gravid igen.
    Haha, det är väl på tiden du skaffar ett barn till . Spännande, håll oss uppdaterade!
  • sarak

Nu kryper lilleman "på riktigt". Det blir några steg, sedan tycker han det går för långsamt och kör sin ål-teknik istället. Måste börja barnsäkra bättre. Sätta upp staket runt tomten. Känner att vi kommer få det tufft med den lille vilden.

Vi var på badhuset idag med andra bebisar, mysigt som tusan. Sedan käkade vi lunch tillsammans. Kändes lyxigt. 

Han har varit lite förstoppad, så bara kört med amning ett par dagar. Och idag släppte det, vet inte hur mycket han har bajsat. Som tur var inget under tiden vi var i bassängen, hehe. 

• sarak

Vad skönt Mouri! Fast tråkigt för oss andra, kanske behövs en ny bebis för att liva upp tråden

Miss K - Såna kex har jag gjort åt Rasmus också tror jag. Är det resept från Mejas mat?

• sarak
    MissKaos skrev 2014-06-09 19:35:27 följande:
    Jag började tidigt med mat då min upplevelse är att det kan vara svårare runt 6 månader.
    Elsa äter gärna. Hon åt sparris kyckling o pasta omixat förut idag skuret smått. Thaikyckling babystyle gillar hon med. Rabarberkräm ville hon haft meeeer mummsigt värre (surt å bra hade väldigt lite socker i hennes) vågade inte ge mer för magen!
    Jag började med gröt som jag gjorde lösare än man ska+lite rapsolja i. Gav lite varje dag. Precis i början var det ju ovan koncistens.

Rasmus gillade också rabarberkräm! Hade inget socker, men körde päron. 2 små päron och en stor rabarber. Lite vaniljpulver i. Blev skitgott!
Svar på tråden December bebis 2013