Nov13 skrev 2014-02-12 06:07:54 följande:
Min son kan nog inte suga ordentligt. Han gick ner i vikt förra veckan och hade bara ökat 880g sen födsel och vart 10 veckor. Han verkade inte få ut ordentligt ur varken bröst eller calmaflaskan (måste suga aktivt ur den). Vart därför tvungen att byta flaska och ge mer ersättning. Var på vägning igår. Trodde inte mina ögon. 560 g på en vecka!!! Varav 400g på 4 dagar.
Var även till läkaren igår och han klippte tungbandet. Bara lite lite, det var så lite så ingen har sett det. Han trodde dock inte att det var boven men det kan vara det. Ibland gör den lilla biten en enorm skillnad tydligen. Får se. Han fick under helgen svårt att vilja ta bröstet, såklart, det rinner ju lätt från flaskan, så min mjölk sinar. Hoppas klippet gör att han vill och kan amma mer än innan. Tycket han suger lite intensivare, det har nästan gjort lite ont. Önsketänkande? Får se. Vill amma men min bvc-tant sa att jag har gjort allt jag kan. Går det inte nu kan han helt enkelt inte. Ibland fungerar det inte och jag har nu kämpat i 10 veckor. Har haft mycket mjölk men han får inte ut det. Försöker iaf nu pumpa det lilla jag får ut och ger i flaska. Bättre än inget?
Känner mig lite ledsen. Men samtidigt så glad över att han ökat så mycket i vikt. Äntligen. Hade jag en snäll bebis förut vet jag inte vad jag ska kalla honom nu. Så himla snäll och lugn och SÅ NÖJD (såklart han är ju ordentligt mätt för första gången). Han har t.o.m somnat helt själv i sängen två dagar nu och innan har jag behövt söva honom innan jag lägger honom. Hn sover själv även dagtid. Han är bara så jäkla nöjd. Ler mycket mer och jollrar och är även nöjd på mage mycket längre t.ex.
Känner att jag inte kan ta ifrån honom det bara för att jag vill amma. Han måste ju må bra. Får se om klippet hjälper, annars får jag nog ge upp tyvärr. Får pumpa det jag kan och ge.
Åh, hoppas ni har hittat orsaken till den dåliga viktuppgången!! Det är ju fantastiskt, även om det skulle innebära flaskmatning. Förhoppningsvis kan du ju amma åtminstone lite, om det är det du vill!