• Repan

December bebis 2013

En släkting till oss använde pysventil jättemkt till sin son som sedan fick problem med att bajsa, nån reflex (?) som blev störd. Kunde bara bajsa i varmvatten sedan ända upp i treårsåldern!

• Repan
    FiaFunderar skrev 2014-01-26 05:10:19 följande:
    Det finns ju även andra sätt att få ut gaserna än att stoppa i barnet E-nummer och konstigheter smile1.gif

Och istället för våtservetter kan man ju använda vanligt vatten och papper smile1.gif
    Jo jag menar bara att typ läkemedel kanske kan vara okej om man nu använder barntvål osv, de flesta gör något sånt. Om minifom nu hjälper en, annars är det ju onödigt.

Tror man vinner mer på att köpa bara ekologiska kläder t.ex. Vad det gäller gifter! Handla giftfritt är en bra guide!
  • Repan

Åh... Tror jag fått tillbaka mensen. Mensvärk o blod igen. Det hade varit borta nån vecka. Får vänta o se om det bara varar ca 4-5 dagar så är det ju första mensen o inte att jag ansträngt mig.

Känns lite surt, jag helammar ju ändå. 6 veckor liksom... Vissa är ju utan ett år.

• Repan

6v, 6,6 kg, 60,5 cm lång här nu. Bjässe :) vi har 62 redan... Hann inte använda 56 speciellt länge.

Vi är sjuka nu :( snorsug och vakennätter. Inte jättekul.

• Repan

Jag vet faktiskt inte hur mkt vår bebis är vaken, kollar inte klockan så noga :) men längre perioder kanske 3 timmar sammanlagt. Tittar, ler o lyssnar på saker, får nackträning. Sen är han ju vaken vid blöjbyten o amningar. 6v.

• Repan

Uuuuhhh... Inatt har jag inte sovit ens två timmar i sträck vid något tillfälle. Fy fan, skjut mig.

• Repan
    MissKaos skrev 2014-01-30 16:07:15 följande:

Elsa somnade kl 1 inatt. Hon kör tonårsstyle. Sova länge på fm uppe sent. Åt en gång på natten och sen mayade jag henne kl7 mitt bröst var explosionsnära.

. Idag premiär på gymmet. Mammacore. E sov nästsn hela passet. Imorgon kommer jag vara mörbultad. Men dax att göra ngt åt formen så ryggen interasar. Vill gärnaci jeansen igen. Får på mig 31 i midjan nu. BruBrukar dra 26 el 27. Hmm.. kommer det ens gå bli normal igen eller får man acceptera att ålder och barnafödande tar ut sin rätt nu?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Är normal/smal men ej haft 26/27 sen 10-årsåldern o då var det ju cm-storlek ;)
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-30 16:07:15 följande:

Elsa somnade kl 1 inatt. Hon kör tonårsstyle. Sova länge på fm uppe sent. Åt en gång på natten och sen mayade jag henne kl7 mitt bröst var explosionsnära.

. Idag premiär på gymmet. Mammacore. E sov nästsn hela passet. Imorgon kommer jag vara mörbultad. Men dax att göra ngt åt formen så ryggen interasar. Vill gärnaci jeansen igen. Får på mig 31 i midjan nu. BruBrukar dra 26 el 27. Hmm.. kommer det ens gå bli normal igen eller får man acceptera att ålder och barnafödande tar ut sin rätt nu?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    T har samma dygnsrytm som E, tonåring! :)
  • Repan
    moruri skrev 2014-01-30 20:23:38 följande:

Sarak: gullig du är! Så skönt att ha den här trådan man kan ventilera sig i! Känner mig dock inte som supermamma idag som inte hann fånga ficklampan Ferdinand kastade på Douglas :( min lilla fina fina sötnos fick ett litet blåmärke under ögat! Stackars stackars liten :,( han blev så ledsen! Och så frustrerande när ferdinand inte förstår att det är en människa och att det gör ont. Han går till "attack" så fort han får chansen. Tror han tror det är en docka som gör ljud när man klämmer eller bankar på den :( även om man har uppsikt hela tiden hinner man inte alltid med tyvärr..

Hur hanterar man sånt eg? Jag hade blivit så jäääääkla arg!
  • Repan
    sarak skrev 2014-01-31 07:37:34 följande:
    Nu har jag ju bara ett barn än så länge så jag vet ju inte hur jag skulle ha hanterat det i verkligheten. Och det låter kanske hårt att säga det, men jag tror faktiskt inte att barn tar så stor skada av att bli lite påpucklade av sina storasyskon. Självklart inte så de blir allvarligt skadade. Men jag tror alla som har syskon har slagits med dom mer eller mindre. Och ändå brukar syskon vara det bästa man har genom livet. 

Min Rasmus har ju två storasyskon, pappans barn. Dom är ju så stora så dom gör honom ju inte fysiskt illa. Ibland vill  dom ju ha honom ganska mycket, byta blöja, klä på honom, leka med honom... Ibland undrar jag om det kanske inte är så bra eftersom han är liten och kanske bara ska vara med mamma och pappa. Fast sedan tänker jag att om det är viktigt för dom att vara mycket med honom, så är det nog viktigt att dom får vara det för att deras relation ska bli så bra som möjligt senare i livet. 

Vad jag vill säga egentligen är att JAG tycker att allt är lite annorlunda just när det gäller syskon. Att man helt enkelt får tolerera lite mer. Ett blåmärke nu, kommer det vägas upp tusenfalt av allt det positiva dom får av varandra senare i livet. Fy tusan vad jag och mina bröder plågade varandra när vi var små och ingen såg. Älskar dom över allt annat både då och nu.
    Ja alltså visst men samtidigt är det ju i princip en nyfödd och att få något i huvudet kan vara direkt farligt...

Jag tror det är oundvikligt att syskon bråkar, däremot kommer jag nog aldrig låta barn "puckla på varandra" utan att försöka lära dem att det är fel osv. Klart det är mindre grejer oftast men inte när det är direkt farligt. Typ smälla i dörrar som kan vara jättefarlgt för småsyskons händer osv. Eller att något kastas på en mjuk fontanell :) så jag undrade mest hur en hanterar situationen just för att jag blir rasande när det är "farligt". Samtidigt måste man ju vara pedagogisk.
Svar på tråden December bebis 2013