• Repan

December bebis 2013

Jag övar på stt inte störa mig. Stör mig inte på att andra håller, däremot är det inte kul nör bebis luktar tantparfym eller när de bara TAR barnet bör jag håller. Inte "får jag hålla?" Utan "kom nu till mormor". Min svärfar hjälpte oss första två dygnen hemma, jätegulligt... Men när jag liggammat honom till sömns ja då vaknar jag av att svärfar tar sovande bebis från min sida för att ha honom några timmar till. Eh ja tack men han sov ju nu liksom.

Stör mig på en som försökt köra in tummen i munnen på honom med tvång "man måste lära dom ta tummen!" Eh nej vi har napp och HAN VILL INTE.

Stör mig också på alla skämt typ "hejdå då tar jag honom o åker hem" som eg. Betyder "åh vad jag tycker om honom". Ja men säg det istället då....

Man får ta paus från o träffa folk :)

• Repan
    sarak skrev 2014-01-16 15:21:40 följande:
    Jag har ringt men dom hade bara akuta tider och kunde inte ta emot mig utan skulle vänta till efterkontrollen. Hjälpte inte att jag nästan grät i luren, hade precis kollat med en spegel vad det var som kändes konstigt och kände mig både chockad och deprimerad. Det såg ganska läskigt ut, har inte kollat sen dess. 
    Känner mig mera lugn nu, har bestämt mig för att om jag inte får hjälp av landstinget så får det bli privat. Någonstans mellan 20 och 50.000 så kan man få hela underlivet fixat, haha. Det kan det ju vara värt om det inte löser sig på annat sätt. Bara att börja spara.
    Finns ingen öppenvård? Här åker man o sätter sig bara, även om de flesta ringer först och råder en huruvida man behöver komma in eller inte. Jag tycker inte du ska ge dig, om det ser läskigt ut i underlivet och du har besvär så har du all rätt i världen att bli undersökt. 

Akut gynekologi-avdelning på närmsta sjukhus då?
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    siolina skrev 2014-01-17 09:13:28 följande:

Värdelös start på dagen. Konflikter och tjafs. Blir irriterad på sambon som är på jättedåligt humör för hon är trött för att bebisen stökade så i natt att hon fick gå och sova i ett annat rum. Det slår henne inte att jag ju var kvar i stöket med amning osv och alltså har sovit ännu sämre. Och så unnar hon sig att röka på grund av allt tjafs, fast hon lovat att sluta, och så blir hon sur när jag klagar på lukten när hon vill pussas.

:( usch vad jobbigt. De där sömntjafsen har vi med, fast frun inser att jag har det värre för hon kan ju iaf sova under amningstiden. Men ändå är det ibland såååå synd om henne liksom. Själv känner man ba för o tårta henne då ;)
  • Repan

Bvc idag, Theodor är nu 4 veckor och 4 dagar o väger 6100g. Stor bevis :) 59 lång. Han fixerar m blicken o följer objekt så allt verkar toppen :)

• Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-17 16:54:50 följande:

Å jag som tycker Ludde är stor smile1.gif han väger 5700 g och är 58 cm. Hur mkt äter han? Tycker Ludwig äter kopiöst. Varannan timme på dagen och nu sista tiden vill han amma hela kvällarna. Dock äter han ju sällan på natten. 23,04 och sedan oftare under morgontimmarna.
    Haha ja riktig bjässe vi fått :)

Han äter ca var 3-4: e timme dygnet runt. Men har pumpat en gång för o se hur många ml han äter tills han är nöjd och det var ca 200, vilket är 50 ml mer än "vanligt" typ. Han kräks efter amning eftersom magen inte hänger med men trots rappauser o väntetid mellan brösten kommer det upp. Bvc sa det bara är så och att man får ha handdukar till hands :)
  • Repan
    islandpeak skrev 2014-01-17 17:26:12 följande:

Repan: när är Teodor född? Ingrid är född 17:e så de är lika gamla nästan :) Ingrid väger dock bara 5150 och vägde 4735 när hon föddes. Hon gick ner till 4380 dock så hon har ju nästan gått upp 1 kg. På längden har hon växt fr 52 cm till 57. Hur mkt har era växt på längden?

De hittade ett litet blåsljud på hennes hjärta när hon var inlagd. Det oroar mig konstigt nog inte alls då hon växer, äter, sover och är pigg o glad. Tydligen är det vanligt och kopplas ofta till virusinfektion. De har inte nämnt det förut på tidigare kontroller, men kollar upp det på måndag igen. Läkaren på BVC nämnde det inte på em i onsdags men igår hörde läkaren det på barnavd.. Gillar inte läkaren på BVC, tror jag ska byta...

16:e :) han vägde 4630 när han kom o gick ner till 4290 och så upp igen nu då 2,8 kg hittills. Han var 55 lång vid födseln o 59 nu :) huvudet ökat från 38 - 40,5 ungefär.
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-17 18:41:38 följande:

Min spyr ju med. Magmunnen är nog inte riktigt mogen. Så när hon tar i för att bajsa kräks hon. Och övrrskottsspyor då.

Min stora bebis är ju liten!! Inte ens 4, 5kg vid tre veckor. . Det vägde storebror när han var 14dgr.

Hur gick kollen hos gyn?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jo tack! Det är oupplösta stygn som skaver, jag får klippa bort dom om någon vecka om det inte blivit bättre själv. Ska äta ipren, o leva som vanligt. Men kände tydligt att det är just det som smärtar, han petade på båda bristningssåren o det är det ena som läkt långsammare
  • Repan
    Felinne skrev 2014-01-17 23:15:25 följande:

Till er som helammar: Jag och min lilla kille börjar äntligen få ordning på det där med amning nu så nu kommer såklart nya frågor. Hur många dagar är vanligt att ha svinont i bröstvårtorna av amningen? Har inga sår men det skär som knivar varje gång han ska ta tag så jag vill bara veta vad jag ska ställa in mig på innan jag uppsöker hjälp.

Jag hade väldigt ont och sår i typ 9-10 dagar nånting.

Känns ji fortfarande men inte som då. Viktigt alltid se till att bebis tar bra tag. Gör alltid ont första tagen innan mjölken börjar rinna tycker jag.
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-17 19:33:21 följande:

Han? Hans?

Det är ju "bra" ändå så det inte är mgt som inte läker!!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Läkaren alltså
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-18 10:45:55 följande:

Ja. Hette hsn Hans? Min kollegas man isf

Jaga hmm nej Tommy eller Tomas typ :)
Svar på tråden December bebis 2013