• Repan

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-12-31 12:51:24 följande:

Tyvärr bajsar många bebisar så mycket. Det brukar lugna sig när bebisen uppnår sin födelsevikt. Ludwig bajsade 2 ggr/timme första veckorna. Nu har det lugnat sig. Dropparna är ju bra för magfloran även om de nog inte minskar bajsmängden. Däremot är den ju bra vid magknip. Ludde får dropparna i förebyggande syfte. Han har inte visat mkt magknip jo tidigt på morgonen stånkar han och gnäller men han sover ändå.
    Theodor har passerat sin födelsevikt med 300 gram redan... :/
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-01 10:58:35 följande:

Ammade barn kan bajsa varje gång dom äter eller en gång var 10:e dag. Båda är lika normalt. Synd om er och bebisen.

Amningshjärna här. Lufta jo man kan rulla in dom i handduk och filt nalna. Risk för läckage men det luftar ok!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Det röda har äntligen vänt nu iaf! Ringde läkarkompisen som tipsade om mildaste hydrokortisonsalvan på det som inte blivit sår ännu och det är nu borta! Såret som är som ett knappnålshuvud smörjer vi m salva o det läker fint. Så skönt.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-01 12:09:20 följande:

Här är en som inte kan vänta på att tiden ska gå lite. Är ingen bebismamma! Ammar gör jag för att jag måste. Visst njuter jag av min lille son han är ljuvlig. Men jag är mer för äldre barn. Vill ha rutiner och det finns inte med nyfödd de styr hela tillvaron med järnhand. Längtar till han sover 2 ggr/dag och lägger sig vid 19-20 på kvällen. När han äter annat än bara på mig, när han kan sitta upp i en stol, när man kan fresta med en majskrok eller smörgåskex. Runt 3- 4 månader kan man ju börja införa rutiner och det gillar jag. Här blir heller inga fler barn. Ibland kan jag få lite panik bara några sekunder eller så när jag tänker på att jag börjat om. Dottern är 5,5 år så stor och redig. Nu ska man gå igenom allt igen. År av sömnbrist, flera år av sjukstuga när han börjar på dagis, trotsperioder, ständigt passande. Men så tänker jag på allt kul man ska gå igenom också och hur lycklig jag är att han är här, älskar min lille bebis något vansinnigt!

Jag gillar spädistiden men känner också att absolut första tiden mest är tung. Längtar efter vaken leende bebis som man kan få att skratta :)
  • Repan

Vi blir knäppa här. Dygnsrytmen är vaken o knölig, vägrar somna jättetrött o hungrig mellan 1-09 varje natt. Jag somnar mitt i amningen o slår i huvudet i väggen eller nickar till, han somnar nästintill men vaknar alltid strax innan o skriker o knölar. :(

Sen sover vi 09-12, äter o sover igen. Jag hinner inte äta mer än ett par mackor per dygn, hinner aldrig med något annat pga måste försöka sova om han sover. Eller så sover hsn bara på mig.

Vill bara få sova några natt-timmar :(

• Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-02 17:34:12 följande:
    Förstår att det är riktigt tufft! Det vänder nog snart. Är du säker på att du har riktigt med mjölk? Jag har fått stötta upp med ersättning bägge barnen första veckorna och tillslut har mjölken runnit till ordentligt och då har jag inte behövt ge ersättning mer. Ammade dottern i 6 mån men gav ersättning de första veckorna i hennes liv då hon höll på som din son, Ludwig fick också ersättning men nu är han nöjd med mjölk. Jag hade testat med ersättning, det finns ju tetrapack som inte kostar så mycket. Man värmer lite i micron bara. Det är ju värt att testa, man kan ju tror att man har mkt mjölk men ibland räcker det inte.
    Jodå vi gav ersättning inatt! Först mjölk jag sparat o sen ersättning för att vara säker på mättnaden. Jag har mycket mjölk men mindre på kvällen, han somnade efter en amning till efter ersättningen, vid 09... Så vi försöker med allt men sova mellan dessa tider vill han inte kännas vid :) han somnade bredvid mig tillslut, men jag är ju så trött vid det laget att jag tycker det känns osäkert. Har för dålig koll.
  • Repan
    Felinne skrev 2014-01-05 13:34:06 följande:

Någon som vet var jag kan köpa en bra sittring? Jag har så jävla ont i mina stygn att det blir en pärs att försöka amma sittandes...

Regabshopar, jag har dock flygplans-nackkudde med små kulor i. Funkar också som amningskudde.
  • Repan
    Repan skrev 2014-01-06 00:53:34 följande:
    Regabshopar, jag har dock flygplans-nackkudde med små kulor i. Funkar också som amningskudde.
    Rehab*
  • Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-05 12:04:19 följande:

Verkar inte som man ska träna bebis att ligga på magen direkt efter matning. Ludwig som hade fin skjortbody och fin svarta byxor då vi ska på kalas kräktes över hela sig och hela mig efter träningen av nacken. Jösses. Har bara två svarta amningsbhar och nu är bägge i tvätten. Får ha vit och det är ju lagom snyggt. Men hitta en klänning som funkade till vit bh (som inte syns) och till min ofantliga kroppshydda. smile4.gif Börjar känna mig stressad. Tycker inte jag hinner någonting med två barn. Dammråttorna hopar sig jag som är överpedant mår dåligt. Mannen städar så gott han kan men även han har ju händerna fulla hela dagarna. När jag bara hade dottern stressade jag och städade jämt men nu har jag ju både Ludwig och Filippa att ta hand om. Dessutom drar hon fram grejer hela tiden. Lägenheten svämmar över av leksaker, pyssel mm. Garderoben är en enda röra och jag kan inte ha några kläder knappt. Har fortf mammajeans. Måste gå ner 13 kg. I april åker vi på badsemester så det är min morot. Ska köra Olga Rönnberg och gå promenader. Sluta med läsk och saft och bara äta sötsaker på lördagar. Fattar bara inte hur jag ska klara sockret är sjukt sockerberoende!

Jag blir sjukt stressad av stök o får panik över att inte hinna städa. Kan inte ens m bebis i bärsjal, mitt underliv gör för ont än för o springa omkring m honom :(
  • Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-06 10:21:31 följande:

Och repan. Hoppas ditt underliv snart läker. Hur gammal är han nu?

Jag med! :) 3 veckor idag! Foglossningen e värst men svampinfektion o stygn stör ordentligt också. Men kan nysa nu iaf ;)
  • Repan

Nu börjar det kännas lättare här... Han sover litebättre, bvc-tanten har okejat att jag kortar ner amningstiden tillen halvtimme (sitteren timme var tredje timme nu, 8-9 h per dygn ammandes totalt...) och bebis har gått upp 650g på en vecka nu och svälter alltså inte ;) han får ändå ersättning de ggr mjölken är slut på natten för de ska ju inte känna sig hungriga.

Men det har bara behövts tre ggr så förmodligen kommer det inte behövas när mjölken ställt in sig :)

Känner att känslan av panik o kaos har lagt sig, och idag har jag hunnit plocka o diska så allt känns lättare! :) vi fixar ju det här med att vara föräldrar åt en bebis! :)

Svar på tråden December bebis 2013