• Repan

December bebis 2013

Irlais skrev 2014-03-07 13:12:30 följande:
    Jag blir tokig på läckande bajsblöjor! Vissa dagar byter jag kläder på lillen 3-4 ggr, känns lagom rimligt...
    Sambon är övertygad om att jag "gör något fel" för när han sätter på blöjan läcker den ju inte. Han ser inte kopplingen mellan att han tar mycket färre byten (och oftast blir det inte bajsblöjor av dom heller) och att det är färre läckage. Ja ja.
    Har ni också läckande blöjor (främst vid ryggen) eller klarar ni er bättre? Tips?
    Vi har läckande blöjor av bajs pga det kommer så otroligt mycket och han har så löst och vått bajs liksom. Går ju inte att göra något. Är det minsta kiss i blöjan så tar den ju heller inte lika mycket bajs. 

Kiss läcker det bara om han sovit på samma sida hela natten, då kan det bli lite läckage på sidan som är neråt då. Beror också på om det var varmt eller kallt sist vi bytte blöja, om vi stänger blöjan när snoppen är 2 mm lång så är den ju högre upp sen ;) Om den är sin normala längd så att säga så är den ju mer nedvikt och kisset hamnar bättre.

Vi kan inte ha större blöjor än 4 nu, men libero har funkat bäst för oss. Coops egna läckte hur mycket som helst. Pampers läckte vid låren på varenda blöja.
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-07 21:58:50 följande:

Åh 9kg? Hur gammal är din ljuvel? Vad väger allas bebisar? Min väger bara 5.1kg ( senaste vägning som var förra onsdagen). Är det litet? Hon blir 10veckor på tisdag.

Vid 2 månader vägde han 7,3 kg o var 62,2 lång.

Nästa vägning på onsdag. Tremånaderskontroll o vaccin med :) han har aldrig gått upp mindre än 300g på en vecka så det ska bli spännande o se nu när det gått 4 veckor.
  • Repan

Kan tillägga att vår son ligger bra bit över normalspannet när det gäller vikt och precis innanför när det gäller längd.

• Repan

T sover 2-3h hemma i säng eller typ i soffan på dagarna, upp till 4h om vi är ute o går eller kör bil osv.

Han sover 7/8h + 1-2h nästan varje natt nu, mellan oss i sängen men även en gång i liggdelen när vi kom hem sent o lät honom ligga kvar.

Vi njuter så länge det varar...

• Repan

bvc idag, sprutor som gick bra (fråga er bvc om emlaplåster som smärtlindring, vi fick tipset för sent, fråga innan vaccinationsbesöket)

12 veckor, 8kg o 66cm! Nu gick han utanför normalen på längd också.

Igår o idag har fått ersättning blandat m frusen bröstmjölk efter två täta amningar på kvällen. Han är arg på brösten o har varit i nån vecka (sliter o drar o släpper o grymtar osv) o vill att det ska komma fortare trots att han sällsn ätit från flaska.

Brösten är som två skinnpåsar vid 23-tiden, helt tomma o då har han ätit 125 respektive 90ml till ... Känns som att han är så stor att helamning inte funkar snart. Har inte mängderna han önskar..

• Repan
    Plopps80 skrev 2014-03-13 11:38:29 följande:

Runt 3 mån har de en period då de sliter och drar i brösten. Ludwig har nästan tagit livet av mina bröst det sista. Har haft sånna smärtor att det svartnat för ögonen när han ska amma pga att han slitit och dragit i vårtorna. Grät förra v när jag ammade. Denna veckan äter han fint och lugnt och brösten är läkta. Ringde amningsmott ang detta och det är en fas de går igenom. Hemskt. Man ska fortsätta amma som vanligt. Men det är lättare sagt än gjort.

Aha... Det är rena brottningsmatchen varannan matning. Han låter heller inte "nöjt" på det sätt han alltid gjort när han ätit klart förr, iaf inte lika ofta.

Fortsätter amma, det gör inte så ont direkt mer kämpigt o tar 100 år att mata. Kanske har min förkylning minskat produktionen tillfälligt.
  • Repan
    Felinne skrev 2014-03-14 10:28:31 följande:

Angående det här med bröstens storlek och mjölkinnehåll (för oss som helammar). Som jag har förstått det är det på kvällen när brösten känns mjuka och tomma (gör mina ofta i alla fall) som de framförallt är fyllda med den feta mjölken. På dagen när det för vissa kan kännas som att det är så mycket mjölk att brösten snart exploderar finns det ofta mer av den tunna törstsläckande mjölken. Detta går emot tidigare forskning som hävdat att motsatsen gäller.

Så länge bebisen fortsätter att öka i vikt finns det alltså ingen anledning att oroa sig över om den får i sig tillräckligt eller börja fundera över antalet ml som bebisen äter. Det har i alla fall lugnat mig att få reda på det så jag tänkte att det kanske kan lugna någon annan också.

Problemet för mig är att han fortfarande upplever hunger. Vikt ökar han ju i men han ska ju inte behöva vara hungrig ändå.. :/ o den feta mjölken kommer eet väl då inte så mkt av eller ite fort nog. :(
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-03-14 12:26:07 följande:

Isak var med sådär hungrig. Jag började ge gröt när han var knappt fyra månader. Din är väl snart fyra? Är smakisar gröt ett alternativ då? Mer mättande än ers..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Han är tre mån precis nu, ska höra vad som sägs på föräldragrupp om mat o så :)
  • Repan
    Plopps80 skrev 2014-03-14 13:42:13 följande:

Ludde äter gröt varje dag. En tsk smile1.gif han blir 4 mån om 10 dagar. Repan stötta upp med lite ersättning om han inte verkar mätt. Äter han är han hungrig annars är det något annat. Har gjort ersättning till lude otaliga ggr då jag inte trott han blivit mätt på kvällen då han varit missnöjd. Men han har inte velat ha så det har varit något annat. Han har hållit på så länge. Nu är allt mkt bättre gällande amningen.

Gjort två ggr då han verkat hungrig o då har han ätit ena ggn 125 ml bröstmjölk från frysen o andra åt han 90ml ersättning. Så det jag menar m att amning inte räcker alla dagar då han två ggr senaste veckan ätit så mycket till precis efter!

Han gillar inte ersättning så bra dock, ser ut o vilja spy när det kommer i munnen först innan han vant sig ;)
  • Repan

Nattar bebis i spjälsäng sen ngr dagar. Typ två jäääävla timmar varje dag, slänger ungen på tippen snart.

Astrött vägrar sova pruttar slår sig själv skriker upp o sövas somnar ner vaknar pratar m väggen slår sig upp o ammas byta blöja ner nästan somna väcka sig själv osv i ALL JÄVLA OÄNDLIGHET. Faaan vad irriterad jag blir på det. Hur svårt är det? Blunda och sov! Aaarrrgghhh

Svar på tråden December bebis 2013