• Plopps80

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-12-01 14:51:42 följande:
    JAg vill inte ens tänka på det. KOMMER få ha mammajeansen efter fl ett bra tag. Jag hade synliga magmuskler innan. Vet inte ens om det går få tbx.. Mitt stora mål är att komma i mina löpkläder och kunna göra en halvmara i oktober! Varierar väl ngt i vikt men drar 26 eller 27 på jeans i vanligafall... Blev ltie taggad av garderobsstäd för jag gillar mina vanliga jeans.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Så driftig som du är så blir det säkert en halvmara för dig i oktober. Bra med ett mål! Tittar på alla mina fina kläder i garderoben och bara längtar tills jag kommer i de. Har inte lust att köpa nytt i min nya storlek men har samtidigt ännu mindre lust att sunka runt i alla stora tröjor jag haft och jeans med mudd på magen. Ser gravid ut med de på
  • Plopps80
    FiaFunderar skrev 2013-12-01 14:14:48 följande:
    Jag gick ner 11 kilo på en vecka efter min första förlossning. De andra 13 kilona försvann efter sammanlagt 7 veckor. Den här gången tror jag det blir mycket svårare att få bort alla kilona tyvärr...

Varför tror du det? Har hört att det är svårare att gå ner efter andra barnet men det vägrar jag tro på.
  • Plopps80

Miss kaos. Vila för det startar ofta förlossningen. Den startar ofta i vila. Hela sista veckan låg jag på soffan och gjorde ingenting. Tröttheten kan mkt väl vara ett tecken.

• Plopps80

Jag masserade bröstvårtorna som en galning sista dagarna. Det gav mig kraftiga förvärkar. Kanske hjälpe det Repan. Ja det är ju tydligen ofta under vila som förlossningar startar. Kanske därför det aldrug funkar att springa upp och ner i trappor och tvätta fönster. Bebisen skickar ju en signal när den är klar. Är så spännande att gå in här nu och kika. Man vet aldrig om det kommit nya bebisar.

• Plopps80
    mallabralla skrev 2013-12-02 11:19:36 följande:
    Ingen här som oroar sig över att det ska vara något fel på barnet, jag har en massa oroliga tankar om att barnet som kommer ut inte kommer må bra....

Helt normala tankar. Jag oroar mig även nu när han är ute. Man ser ju inte allt direkt. Tex så bajsar han typ 2 ggr/timme. Har aldrig varit med om maken. Byter blöjor på akord här hemma. Oroar mig direkt att det är något fel på magen och att han inte tar upp näring. Idag kommer min älskade BVC sköterska på hembesök. Då väger hon honom. Ska bli skönt att ventilera alla frågor man har. Har enormt dåligt samvete för min dotter. Hon är svartsjuk och idag ville hon vara hemma och inte gå till dagis. Hon grät hela vägen dit. Hon måste komma ut och träffa kompisar och träda in i sina rutiner. Jag behöver också lite lugn och ro. Förra veckan var väldigt intensiv med hennes utbrott och dramatiken visste inga gränser. Har sovit på soffan en timme nu. Ludwig har ett rätt bra mönster för att vara så här liten. Han har en period mellan 21-23 då han vill äta hela tiden sen brukar han komma till ro och ammar igen 02,05,08. Är dock inte van vid dessa täta uppvak och han vill sova tätt intill mig så svetten flödar. Fan vad man svettas efter förlossningen. Vi vaknar bägge två blöta och det är inte gött. Undrar hur länge man känner sig trött efter förlossningen och att vakna ofta på natten. Tyckte kroppen vande sig ganska fort sist. Jag vill få tillbaka min gamla energi. Vill rodda allt som vanligt. Nu måste mannen göra allt. Laga mat, handla, städa. Orkar inte. Allt fokus är på mina barn. Längtar efter att känna mig stark. Har väldigt höga krav på mig själv. Ska gå i kbt igen. Fick förlossningsdepression förra gången. Det har jag inte denna gången tack och lov. Däremot känner jag mig otillräcklig och har så dåligt samvete för min dotter. Känns som jag är elak som satt ett barn till till världen. Hon är så labil och ledsen. Hinner inte möta henne riktigt. Ska i kbt för att jag inte ska känna mig som en dålig mamma. Oj detta blev lååångt. Skönt att skriva av sig.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-12-02 12:07:36 följande:
    Massor med bullar blev det Fick just den äckligaste ja flytningen. Inte slempropps seg men gul och lite seg och äcklig. Blött i hela trosan. Ieuu. Vissa saker går klara sig utan. Plopps: du vet dey som kommer ut efter bebisen som dom påstår ät moderkakan? Det är det dåliga samvetet som föds. Jag vill inte tänk på vad dom kan hända.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Hur menar du miss kaos? Lite omvända bokstäver
  • Plopps80
    MARlA skrev 2013-12-02 12:37:01 följande:
    Det är en stor omställning att gå från att vara ensambarn till att få ett syskon och behöva dela uppmärksamheten med. Jag jobbar på förskola och har sett många gånger hur barnen redan innan det lilla syskonet har kommit är väldigt ledsna och oroliga och många gånger blir det en tuff start när syskonet kommer. Förstår att detta är jättetufft att handskas med som förälder, man vill ju att alla i familjen ska vara glada och må bra. Jag tror att det bästa är att prata mycket med syskonet, förklara och visa och gör henne delaktig i allt nytt som händer. Kanske kan hon få vara med och byta blöja, bada lillebror och sådana saker. Tänk vad kul de kommer ha ihop i framtiden. Det kommer bli bättre och du är tillräcklig som förälder, bara det att du är så orolig och ledsen visar ju hur mycket du bryr dig. Jag tror på dig! kram

Å tack för att du tog dig tid att skriva detta! Min dotter har gått igenom exakt det du skriver på förskolan. Hon har varit känslig och personalen har sagt att hon går igenom en kris. Hon har varit väldigt förändrad har inte velat gå till kompisar eller sova över hos moster och bada som hon brukar älska! Något de brukar göra. Hon fick panik när vi skulle lämna henne hos farmor där hon är trygg när jag skulle till förlossningen. Hon får vara väldigt delaktig. Hon är med och väljer kläder till lillebror, hon byter blöja och jag berömmer henne massor. Talar pm för henne säkert 10 ggr/dag hur mkt jag älskar henne. Avsätter tid så vi kan spela memory och leka med Barbie. Jag engagerar mig mer nu än innan han kom. Hon är ett mkt självgående barn som inte har behov av att man leker så mkt hon gillar att vara själv och leka. Hon har fått fördelar att vara stor. Veckopeng 30:- och ett nintendo 3ds som gåva för att hon blivit storasyster. Hon var rädd igår att vi inte skulle komma och hämta henne på förskolan idag. Hur kan hon tro att vi inte skulle komma? Det smärtar i mig. Hon är väldigt snäll mot lillebror samtidigt som hon kan säga att hon inte tycker om honom och att vi ska slänga honom. Har läst massor och försöker göra rätt. Hoppas det räcker.
  • Plopps80
    idiis skrev 2013-12-02 15:16:58 följande:
    Hej! Har aldrig skrivit tidigare utan bara läst. Men idag kände jag att de kom massa frågor jag känner mej oroad över så hoppas de e ok att jag skriver.. Var på BMM idag, där sf måttet var samma som för två veckor sedan, bebisen är inte fixerad ännu så hon sa de inte kunde bero på att bebis sjunkit ännu. Sen sa hon att om de e samma nästa ggn dvs om 2 veckor ville hon skicka in mig, men då är det bara två dagar till bf liksom. Fråga om jag ska komma på xtra kontroll nästa vecka men de tyckte hon inte behövdes :S bör jag oroa mig? Har varit "liten" enl alla under hela min graviditet.. Är i vecka 37+4 idag. Sen en annan grej, haft gul/grön (ursäkta beskrivning) flytning som jag idag fick lämna odling på efter mkt tjat.. Massa saker som jag nu går å oroar mig för.. Om de e stafylokocker så sa läkaren att de inte vill man ska föda.. Men får svar om 3 dgr... Ursäkta långt inlägg!

Jag tycker du ska söka till förlossningen! I Göteborg har vi atenatalmottagningen som är som en akutmottagning för gravida. Dit kan man söka och få göra undersökningar om man är orolig. Jag hade nog gärna velat göra ett tillväxtultraljud om magen inte har växt. Tror inte det är någon fara men för din egen skull. Kan inte flytningen vara slemproppen? Låter som det. Den kan ju gå flera veckor innan förlossningen.
    MARlA skrev 2013-12-02 12:54:58 följande:
    Jag tror absolut det du gör räcker, du verkar vara en väldigt förstående, snäll och omtänksam person och mamma. Din tjej behöver nog bara få gå igenom denhär krisen med sin familj som stöd.

Tack vad gullig du är! Känns mkt bättre! Kram
  • Plopps80
    idiis skrev 2013-12-02 16:49:51 följande:
    Ringde förlossningen, de tyckte jag skulle vänta tills om en vecka å göra en ny sf mätning hos min bm. Hade vart "skönt" om de e slemproppen som släppt men har haft dessa flytningar från och till i två-tre veckor så är nog ngt annat e jag rädd :(

Jag är inte den som väntar. Jag kräver. Som när jag fick veta att jag haft parvovirus då barnet kan få blodbrist och hjärtsvikt. Jag åkte in till antenatalmottagningen och krävde ett ulj. Sa att oron var ohanterbar att jag inte sov på nätterna eller någonting. Fick mitt ulj och blev lugn.
Svar på tråden December bebis 2013