• Plopps80

December bebis 2013

Skrev ihop med barnmorskan. Ingen Eda, inte bada rädd för att spricka. Klart. Första gången skrev jag en och en halv sida brev ha ha.

• Plopps80

Gud vad segt för er nu! Förstår att ni vill ha ut bebisarna! Men snart får ni träffa grynen. Oroar mig för lucia. På dagis har de alltid haft lucia kl 17 men nu har de ändrat till 07!!! Fan jag kommer få gå upp 05;30 för att hinna dit. Ingen dröm när man varit uppe och ammat flera ggr. Vill verkligen inte missa det heller! Dottern är ledig på fredagar så det innebär ju att jag har henne hemma hela dagen och måste fixa med lunch och jag kan ju inte sova någon längre stund på dagen heller. Hon kommer bli så ledsen om jag inte går. Är alltid med på allt!

• Plopps80
    Äntligengravid skrev 2013-12-06 12:53:58 följande:
    Nu ligger jag på förlossningen och igångsättningen är påbörjad. Fick börja med ballong och den kom ut efter bara en timme. Nu får jag värkstimulerande dropp så att bebisens huvud ska komma ner en bit till. Sen tar dom hål på vattnet. Har lite värkar men dom är helt klart okej än så länge.

Lycka till. Snart är bebisen här!
  • Plopps80
    sarak skrev 2013-12-06 11:36:51 följande:
    Tack för alla värmande kommentarer om kroppen en vecka efter förlossningen. Det känns bättre nu, lite av svullnaden i brösten har lagt sig. Igår rörde sig brösten lite när jag ammade, förut har det varit som om han snuttat på 2 döda stenar. Trivdes så himla bra med att vara gravid, känns konstigt att det bara är över sådär pang. Hade inte ont någonstans under graviditeten, nu ömmar det både här och där. Jag är helt tagen av Lilleman här. Har varit mycket fram och tillbaka till BB och ta blodprover och sola för gulsoten, men nu hoppas hoppas hoppas vi att vi slipper åka tillbaka på ett tag. Värdet igår var ganska lågt så behöver inte åka och ta nytt prov idag i varje fall. Hoppas vi får ha en helg hemma och bara myyyyysa!!

Det är en väldig omställning att få barn. Första gången vet man inte heller vad som väntar. Skedet efter förlossningen är ju tufft. Man är dödstrött och har som du säger ont här och där. Man kan bli överväldigad av det stora ansvaret ett barn innebär och bebisen kräver ju omsorg dygnet runt. Något som är jobbigt när man är så himla trött. Min lille är två veckor imorgon. Är väldigt trött efter förlossningen och pga vakna på natten och amma. Har ju en dotter att ta hand om också. Känner mig irriterad på min kropp vill ha min gamla energi. Jag är outtröttlig vanligtvis. Nu har jag varit ute en timme med barnen, tvättat, plockat undan och bäddat rent. Känner mig totalt utmattad av att göra så vardagliga saker och fan vad det stör mig. Vet att kroppen återhämtar sig fort och att man snart är sig själv igen. Två månader efter förlossningen är man ofta läkt och avslaget har slutat rinna. Man blir fysiskt starkare igen och brösten är så härdade att amningen inte gör ont längre. Vill njuta av den första tiden eftersom bebisen bara är så här liten en gång och det går sååå fort men samtidigt längtar man ju lite till framtiden
  • Plopps80

Har fan haft diarré (ursäkta) sedan mjölken rann till. Minns inte om jag hade det förra gången. Fruktansvärt jobbigt. Har dessutom som kraftig mensvärk till och från i tjejmagen. Någon som känner igen detta? Har haft detta sedan förlossningen. Känns som kraftig mensvärk. Gör dessutom ont i bäckenet när jag trampar ner. Någon som känner igen detta? Börjar oroa mig att något inte är som det ska.

• Plopps80

I natt var första natten som varit jobbig med Ludwig. Han ville äta på bröstet hela eftermiddagen och kvällen. Kunde inte ligga själv en sekund. Kl 22 vaknade han och vägrade somna om. Skulle ha bröstet hela tiden. Jag orkar inte amma precis hela tiden men så fort han inte hade bröstet i mun så skrek han och var jättearg. Nappen dög 3 minuter. Jag hade migrän och var så sjukt trött. 01:30 somnade han äntligen vid bröstet och sov till kl 05 åt och somnade om till 08 och sedan kl 10. Han är 15 dagar och jag läste att de har en tillväxtperiod runt två veckor. Gode Gud låt detta vara en tillfällighet. Ingen har ju sovit som en prins sedan han kom ut. Somnat vid 20 och ätit vid 02 och sen sovit till morgonen. Är ju minst sagt bortskämd.

• Plopps80
    Cornelia 084 skrev 2013-12-08 11:13:58 följande:
    Har sån magknip/kramp som kommer och går, blir akut illamående och kallsvettig då :/ sen lugnar det sig 5-10 min för att ett nytt "krampanfall" ska komma. Magontet sitter inte alls i sk tjejmagen och påminner alltså inte om mensvärk. Det gjorde det när värkarna med sonen satte igång. Denna smärtan sitter mer precis i ovankanten av gravidmagen. Har svagt molande mensvärk. Kan detta ändå vara förlossning på G eller är det snarare magsjuka? :/ Tycker jag som omföderska borde veta hur det ska kännas... Men tänkte att det kanske även kan kännas så här?

Trodde också jag som omföderska skulle vara tvärsäker när fl startade. Det var jag inte men jag hade mina aningar. Innerst inne visste jag men våga inte lita på det riktigt. Tror fl är på gång för dig. Ta en varm dusch så startar det nog rejält
  • Plopps80

Jag såg aldrig röken av någon slempropp. Inte heller ökade eller färgade flytningar. Vet inte vart min slempropp blev av.

• Plopps80

Jag har inget gott att säga om förlossningen/BB framförallt BB på östra nu när ni tar upp det! Stressade barnmorskor och vissa så otrevliga och nedvärderande att man borde anmält vissa. Förlossningen var okej men när man sedan sitter där med en nyfödd och allt vad det innebär behöver man stöttning på BB och det fick inte jag. Det enda dom vill är att folk ska åka hem. Jag kände mig orolig när mjölken rann till fick inte amningen att funka och fick hög feber. Trots detta fick jag tjata mig till en extra natt och sköterskan fräste ett okej när jag bett flera ggr att få stanna. Jösses på Varberg ville de inte att man skulle åka hem fören man själv var redo. Miljön personalen på förlossningen och BB var outstanding! Visst att det är en bit från Gbg men hade jag vetat detta hade jag fött mitt första barn där. Kanske hade jag sluppit förlossningsdepression då. Kände mig så nedvärderad av BB personalen på östra. Jag skriver enbart detta eftersom ni själva tagit upp länkar och pratat om den dåliga förlossningsvården i GBG.

• Plopps80

Har hur mkt som helst att berätta. Svårt att skriva ner bara. Men som när jag behövde hjälp med amningen kom två personer in och ist för att berätta hur jag skulle göra tog de bara dottern och tryckte henne på mitt bröst. Så gick de och där satt jag lika förvirrad som innan. Det är inte så lätt med tekniken. Sen ska barnen vara nakna första timmarna. Jag trodde de skulle vara nakna hela tiden på BB. Gick ut till nattsköterskan som var den mest nedlåtande människa jag någonsin träffat. Sa att hag tror dottern fryser. Ja det fattar du väl själv snäste hon barnet fryser ju. Klä på henne. Så kände man sig som världens sämsta mamma. Natten efter larmade jag för mjölken rann till och jag bara skakade och grät. Då kom hon och fräste att det blir så när mjölken kommer. Passa på att sov när du kan. Öh what. Mådde skit. Larmade senare för jag frossade. In kom en Ssk som suckade och pustade det var urjobbigt när jag bad om en temp. Tillslut tog hon den och jag hade 38,8c. Fick ett par alvedon och sen gick hon. Larmade igen och bad att slippa få åka hem. Hon tyckte absolut jag skulle åka hem ändå. Lite feber är normalt. Jag kände mig urdålig och kunde inte amma min dotter som skrek oavbrutet. Bönade och bad att få stanna. Var skräckslagen hade feber och kraftig baby blues fick inte amningen att fungera och hade en dotter med lågt socker som gallskrek. Tillslut när jag gråtit 5 minuter fräste sköterskan efter en konsult med någon annan att jag fick väl stanna då men de hade verkligen ont om plats. I efterhand fattar jag inte varför jag ville stanna. Fick ingen hjälp ändå. Bad åter om att få hjälp med att lägga till dottern för amning och de la bara henne till bröstet lika stressat som dagen innan. På natten bad jag om ersättning så dottern bara skrek och jag inte fick till amningen. Den otrevliga sköterskan bara stirrade på mig och sa att jag skulle amma förklarade att jag inte kunde då skrattade hon åt mig. Ta ersättning då. Det är självbetjäning här och peka där ersättningen var. Dagen åkte jag därifrån med känslan av att vara totalt övergiven och en värdelös mamma.

Svar på tråden December bebis 2013