• Plopps80

December bebis 2013

Intressant hur olika man ser på saker. Såg en dokumentär om två pojkar tvillingar som omskars och den ena råkade de skära av könet på. De opererade om honom till flicka och behandlade honom som flicka. Han kände hat mot klänningarna han fick bära (detta var på 70 talet) han fick dockor och brodern fick bilar i julklapp. Han rörde aldrig sina dockor utan ville bara ha sin brors bilar. Han kände hela uppväxten att han inte var en flicka. När han var 18 försökte han ta sitt liv och fick sedan veta att han var en man i en kvinnas kropp. Han fick sedan puberteten kvinnligt könshormon. Detta var på operah winfrey så det är en sann historia. Tror det finns mkt inom oss som påverkar hur vi är vilka intressen vi har. Denna historia bekräftar det för mig! Mamma är feminist har alltid försökt ge mig bilar men jag har aldrig velat leka med de. Lillbrorsans första ord var bil han var helt tokig i bilar från 8 mån ålder och alla dockor och vagnar mamma gav honom stod i ett hörn. Givetvis är inte alla stöpta i samma mall och oklar måste inte gilla bilar och flickor dockor men överlag är det så tycker jag. Även i vänskapskretsen där genus är ett viktig inslag. Vissa vänner har tom fått erkänna att det nog är lite mer än miljön och omgivningen som påverkar. Jag är ingen feminist och jag ogillar genus och hen. Däremot respekterar jag de som tror på det bl.a. vissa vänner.

• Plopps80

Tycker det är synd att flickor ska ses som offer för att de är tjejer. Kommer man med en flicka i fin klänning tittar genusmammorna genast snett på en och tycker det är tragiskt för flickan som själv känner sig fin och är lycklig. Kommer man däremot med en pojke i klänning jösses då jublas det! Åååååå vad fin du är ååååå vad fina rosa skor du har åååå vad fin klänning. Vips så berömmer man bara pojken för utseendet och så är det lika snett som att bara uppmuntra flickor för hur de ser ut. Flickor ska uppfostras som tuffa och pojkar ska bli milda. Killar i klänning och tjejer i snickarbyxor. Tycker det blir fel åt andra hållet. Tycker man ska låta ungarna vara som dom är. Min dotter är en prinsessa ut i fingerspetsarna. Intresserar sig för mode och kläder är jätteviktigt. Hon skitar ner sig och leker men det är viktigt att ha fina kläder helst klänning och tajts. Varför skulle hon inte få klä sig så? Många tycker säkert jag är en dålig morsa för att min dotter nästan uteslutande har rosa kläder. Hade det varit en son hade jag hyllats om han haft rosa kläder. Snett!

• Plopps80

Är inte alls arg. Förstår inte vad du fått det ifrån. Har bara andra åsikter än dig och andra upplevelser. Här har vi flera genusmammor som klär sönerna i klänning och enbart rosa. Allt fokus ligger på kläderna. Tycker det är lika fel som något annat!

• Plopps80

Min dotter sätter inte på sig något annat än rosa. Nu är det något bättre och hon kan acceptera lila och rött. Om min son enbart vill ha blått eller grönt får han det men min erfarenhet säger att flickor är mkt petigare med kläder. Varje dag är en strid om kläder medan pojkar mer tar på det som finns Sålänge det inte är obekvämt. Sen har givetvis pojkar favkrtikläder och kläder de vägrar ta på. Men tjejer byter kläder flera ggr om dagen och det är det inte många pojkar som gör. Kläder är enklare när det gäller killar, det säger precis alla som har barn av olika kön.

• Plopps80
    Repan skrev 2013-12-05 14:39:09 följande:
    Ok känner att jag inte kan ta till mig samtal som utgår från att alla barn av ett kön tycker si o det säger "alla" osv så vi släpper det bara. Men så som du anser att "genusmammor" dömer dig dömer o generaliserar ju du mot dom hela tiden här... Som sagt, jag är lätt en genusmamma o ser inte ner på folk som har flickor i rosa så lätt, antar heller inte att de är en homogen grupp som alla tänker lika! Trist att du mött så många sådana föräldrar men det betyder inte att alla som bryr sig om genusmedvetenhet är på ett visst sätt.

Visst är det så. Men mina erfarenheter lägger ju grunden för mina åsikter. Hade jag träffat lite mammor som inte var fixerade vid pojkar i klänning eller som tittar snett för att min dotter är rosa från topp till tå kanske jag sett annorlunda på saken. Har några vänner som är lärare och som är mkt för genus men tom de har ändrat åsikt sedan de fick barn. Vissa saker är mer pojkigt och andra mer flick. Tycker vi släpper diskussionen nu. Det är ot och jag vill inte bli ovänn med någon här. Jag respekterar allas åsikter Sålänge ingen dömer mig för hur jag gör med mina barn Sålänge ingen prackar på de massa egenskaper.
  • Plopps80

Vill bara säga att jag aldrig skulle lära mina barn att homosexualitet är fel. Är det något jag tycker så är det att man ska få älska vem man vill utan att bli dömd för det! Min största idol är Freddie Mercury som vågade vara sig själv i en svår tid. Ingen ska döma någon annan för vem man blir kär i. Mitt motstånd till hen och till genus har inte med det att göra utan mer att jag tycker det blir snett åt andra hållet. Att pojkarna plötsligt bara får beröm för sin fina klänning eller rosa skor. Det är min upplevelse. Ville bara säga det då du drog paraller till homosexuella och det är något helt annat för mig!

• Plopps80

Ja miss kaos den historien har rört mig mest av alla operahs gäster. Programmet gick 2000 så det var några år sedan.

• Plopps80

Man har olika sätt att se på saker så är det ju! Man får ju uppfostra sina barn så man själv tycker är bra!

Svar på tråden December bebis 2013