December bebis 2013
Intressant hur olika man ser på saker. Såg en dokumentär om två pojkar tvillingar som omskars och den ena råkade de skära av könet på. De opererade om honom till flicka och behandlade honom som flicka. Han kände hat mot klänningarna han fick bära (detta var på 70 talet) han fick dockor och brodern fick bilar i julklapp. Han rörde aldrig sina dockor utan ville bara ha sin brors bilar. Han kände hela uppväxten att han inte var en flicka. När han var 18 försökte han ta sitt liv och fick sedan veta att han var en man i en kvinnas kropp. Han fick sedan puberteten kvinnligt könshormon. Detta var på operah winfrey så det är en sann historia. Tror det finns mkt inom oss som påverkar hur vi är vilka intressen vi har. Denna historia bekräftar det för mig! Mamma är feminist har alltid försökt ge mig bilar men jag har aldrig velat leka med de. Lillbrorsans första ord var bil han var helt tokig i bilar från 8 mån ålder och alla dockor och vagnar mamma gav honom stod i ett hörn. Givetvis är inte alla stöpta i samma mall och oklar måste inte gilla bilar och flickor dockor men överlag är det så tycker jag. Även i vänskapskretsen där genus är ett viktig inslag. Vissa vänner har tom fått erkänna att det nog är lite mer än miljön och omgivningen som påverkar. Jag är ingen feminist och jag ogillar genus och hen. Däremot respekterar jag de som tror på det bl.a. vissa vänner.