• Plopps80

December bebis 2013

Grattis greywolf och jmp! Här är en till mör mamma! Ludwig ville äta varannan timme mellan 23-03 och mellan 03-06 var han klarvaken. Dottern vaknade 04:45 och vägrade somna om. Mannen tog henne men när Ludwig väl somnade var det dags att gå upp för vi skulle vara på dagis kl 07 för lussefirande. Känner mig väldigt trött och sliten idag. Dottern är ledig från dagis också. Blir en tuff dag.

• Plopps80
    sarak skrev 2013-12-13 19:49:13 följande:
    Åh grattis till alla bebisar som kommer!! Läser varje dag, men hinner aldrig skriva något längre. Men så spännande, alla är liksom på gång och kan föda när som helst! Här rullar det på med bebis. 17 dagar gammal idag, tiden går så fort, samtidigt som det känns som han funnits med oss jämt. Han mår bra, vi behöver inte längre åka och lämna blodprov för gulsot, så skönt. Han  går upp bra i vikt, 3660 gram i onsdags, 15 dagar gammal. Han äter och äter, minst 12-13 gånger per dag. Blir inga långa sovstunder för hans mamma, men vi sover gott där emellan. Vi försökte någon gång att få honom att sova i egen säng, men det går inte. Blir inget sova alls då. Nu försöker jag försiktigt att flytta honom en bit ifrån mig när han somnat vid mitt bröst och lägga honom med eget täcke. Det är inte alltid det fungerar utan att han vaknar och blir arg och ibland somnar jag innan han ätit klart, så då får han sova nära mig. Men då sover vi som bäst båda två.

Samma här! Ludde somnar ju när jag ligger och ammar och då ligger vi tätt ihop. Flyttar jag honom vaknar han och så får vi amma igen... Så han får ligga kvar. Han ligger under mitt täcke. Råden är ju eget täcke men men... BVC säger att de inte vänjer sig vid att sova nära för de vet inte att de är en egen människa ännu de tror de sitter ihop med mamman. Runt 2-3 mån började vi lägga dottern i egen säng och det fick bra! Just nu får det vara som det är. Allt för att få sin sömn. De har ju bara behov nu. Tycker dock samsovningen är rätt jobbig. Svetten lackar, bebiskräks i sängen, mjölk överallt och man tar ju lixom hänsyn till bebisen även i sömnen och rör sig minimalt. Vaknade med fruktansvärd nackspärr igår. Försöker njuta men längtar lite tills denna period är över faktiskt. Amningen i början är bara inte min grej. Vid 3-4 mån blir allt sååå mkt lättare.
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-12-14 12:30:54 följande:
    BF - 6 idag. Min foglossning skär som knivar i bakfogarna och ryggmusklerna har kramp och spasmer för att magen är så tung och står rakt fram. Ligger mest på sidan och försöker att inte bli psyksjuk av att inte kunna göra någonting alls. Ska försöka städa idag, det blir en alvedon-dag. Undviker det så mycket jag kan så det har väl gått en tre-fyra dagar sedan sist. Har fortfarande inte tagit maxdos på en dag, men idag kan bli den dagen. Måste ibland kunna göra NÅGOT liksom, blir knäpp annars. Inget mer händer här, tvärtom har förvärkarna minskat och nästan försvunnit helt.
    Bebis BF 20 december 2013

Tog en hel del alvedon, tom Citodon vissa dagar. Typ bara max 5 st under hela graviditeten men varken alvedon eller Citodon passerar ju via moderkakan till barnet så jag ser ingen anledning att lida i onödan. Ta du en alvedon dag med gott samvete.
  • Plopps80

Konstigt att alla säger så olika saker, Min barnmorska försäkrade mig om att det absolut inte var någon fara att ta citodon i slutet av graviditeten bara man inte tar mer än angiven maxdos givetvis. På förlossningen kl 08 fick jag morfin och ludwig va ute 12. Så att ta citodon lär nte vara någon fara, det var barnmorskan på förlossningen som verkligen propsade på morfin ochh de vet ju vad som gäller om någon.

• Plopps80

Jag litade på min barnmorska och tog citodon när jag verkligen behövde. Inget fel på Ludwig inte... Tog kanske 5-7 st på hela graviditeten. Inte tror jag barn tar skada av det! Grattis repan. Nu kommer bebisen snart!

• Plopps80
    Catis skrev 2013-12-15 12:53:35 följande:
    Jo jag delar inte alls hennes syn på saker och hennes sätt att bete sig. Men den filmen kunde jag bara inte sluta skratta åt. Hade önskat att jag va så smidig sista tiden och kunde dansat så. :)

Haha jag blev bara illamående av filmen. Men det är väl för att jag avskyr "kärringen".
  • Plopps80
    greywolf skrev 2013-12-15 14:07:32 följande:
    Hallå tjejer, ville poppa in och höra hur det går. Det är lite tumultartat här, lillpojken är superfin på alla sätt men det är tufft med andra barnet! Ingen tid över till storasyster, brösten gör ont.... Lycka till på tulet imorgon misskaos, vad brukar ett sådant visa och vad för åtgärder gör man ev? Repan, spännande att höra att grejer är på g!!

Känner det samma! Ofantligt dåligt samvete för storasyster önskar man kunde dela sig på mitten. Har dessutom åkt på någon infektion. Har 38,5c och känner mig hängig och utmattad. Det sista man behöver nu. Ska till antenatalmottagningen imorn och kolla att jag inte har infektion i livmodern. Har haft ont långt ner i "mensmagen" sedan förlossningen. Allt känns enormt tungt just nu.
  • Plopps80

Fruktansvärt att ha feber och frossa när man har en bebis att ta hand om som vill amma halva nätterna. Fattar inte hur jag ska orka med natten. I värsta fall får mannen ge ersättning. Är orolig också vad det kan vara! Virus, inflammation i livmodern eller min inflammation i tarmen Morbus Crohn. Är så deppig. Vill vara frisk och stark. Trött är man ju ändå.

• Plopps80

Jag väntar på att en sköterska från mag och tarmmottagbingen ska ringa. Det har (ursäkta) runnit ur mig sedan 2 dagar efter förlossningen. Verkar inte få behålla något alls. Börjar ta på psyket och även fysiskt. Amningen kräver mkt energi och vätska och när allt rinner ur en blir det väl så att det som finns i näringsväg går till mjölken och inget blir över till mig. Är svag, yr och orkeslös. Har ju feber också så vätskebristen är ju ett faktum. Kan inte njuta av någonting. Har ju crohns sjukdom och fick ett utbrott när dottern föddes. Hoppas verkligen jag får komma på en akuttid idag annars blir jag helt knäckt

Svar på tråden December bebis 2013