sarak skrev 2013-12-13 19:49:13 följande:
Åh grattis till alla bebisar som kommer!! Läser varje dag, men hinner aldrig skriva något längre. Men så spännande, alla är liksom på gång och kan föda när som helst! Här rullar det på med bebis. 17 dagar gammal idag, tiden går så fort, samtidigt som det känns som han funnits med oss jämt. Han mår bra, vi behöver inte längre åka och lämna blodprov för gulsot, så skönt. Han går upp bra i vikt, 3660 gram i onsdags, 15 dagar gammal. Han äter och äter, minst 12-13 gånger per dag. Blir inga långa sovstunder för hans mamma, men vi sover gott där emellan. Vi försökte någon gång att få honom att sova i egen säng, men det går inte. Blir inget sova alls då. Nu försöker jag försiktigt att flytta honom en bit ifrån mig när han somnat vid mitt bröst och lägga honom med eget täcke. Det är inte alltid det fungerar utan att han vaknar och blir arg och ibland somnar jag innan han ätit klart, så då får han sova nära mig. Men då sover vi som bäst båda två.
Samma här! Ludde somnar ju när jag ligger och ammar och då ligger vi tätt ihop. Flyttar jag honom vaknar han och så får vi amma igen... Så han får ligga kvar. Han ligger under mitt täcke. Råden är ju eget täcke men men... BVC säger att de inte vänjer sig vid att sova nära för de vet inte att de är en egen människa ännu de tror de sitter ihop med mamman. Runt 2-3 mån började vi lägga dottern i egen säng och det fick bra! Just nu får det vara som det är. Allt för att få sin sömn. De har ju bara behov nu. Tycker dock samsovningen är rätt jobbig. Svetten lackar, bebiskräks i sängen, mjölk överallt och man tar ju lixom hänsyn till bebisen även i sömnen och rör sig minimalt. Vaknade med fruktansvärd nackspärr igår. Försöker njuta men längtar lite tills denna period är över faktiskt. Amningen i början är bara inte min grej. Vid 3-4 mån blir allt sååå mkt lättare.