• Plopps80

December bebis 2013

Så goa kinder hon har miss kaos. Jättefin. Stort grattis igen

• Plopps80

Så goa era bebisar är MK maratonamning har jag i färskt minne! Min lille Ludwig som blir 1 månad imorn har maratonammat mkt på mig. Nu börjar det lugna ner sig lite. Har mjölken runnit till ännu? Tycker det är en så jobbig period när mjölken rinner till och brösten är som döda stenar. Men det går fort över som väl är!

• Plopps80
    Repan skrev 2013-12-23 11:10:24 följande:
    Stora lilla bebisen efter första badet. Här har vi jobbig dygnsrytm m all sömn på eftermiddagen o två korta pass på natten bara. Mkt amning men verkar ha flodvis med mjölk o mkt blöjor går åt så. Vägning på BVC idag, inget hembesök pga jul. Hinner typ ingenting annat! Suck ;)

Det vänder inom två månader. Ställ honom i badande ljus när han sover på dagen. Alla lampor tända och sover han i vagnen ha den gärna utomhus eller vid ett fönster. Dagsljuset gör så hormonerna ställer om sig så barnet sover bättre på nätterna. Tycker den första tiden är tuff och påfrestande. Det är inte min grej med spädbarn. Blir så mycket roligare sen. Är helt slut idag. Längtar sååå efter att få sova en hel natt! Sen när jag slutat amma ska mannen få ta Ludwig och jag ska sova som en gris!!! Drömmer mig bort.
  • Plopps80

Nu lät jag riktigt bitter och så är det inte alls. Men jag är ingen person som älskar spädbarnstiden. Det är en tid jag måste gå igenom för att komma till det roligare som kommer längre fram. Så är det och det hymlar jag inte med.

• Plopps80
    Elsapelsa11 skrev 2013-12-24 10:41:58 följande:
    God Jul tjejer! I söndags kom vår underbara lillasyster. Fl gick jättebra och ganska snabbt! Jag har dock gbs vilket kan gå över till bebisen under fl. Så de ville ha oss under uppsikt i 48 h. Vilket är slut idag vid lunch! Så hem till storasyster som jag saknar nåt kolossalt och fira jul med min fina familj!!

Grattis!!! Vad är gbs?
  • Plopps80
    tåg skrev 2013-12-24 14:30:20 följande:
    En kvart innan julafton föddes lillebror med urakut snitt pga låga hjärtljud. nu mår alla bra men får fira jul på bb denna gång (:

Gud vad jobbigt. Urakut snitt är inget man önskar sig hoppas julafton blir bra ändå. Grattis!
  • Plopps80
    Elsapelsa11 skrev 2013-12-25 01:57:41 följande:
    Plopps, gbs är en slags streptockocker som man tydligen kan gå runt och ha. Det visade sig i ett av de urinproverna jag gjorde för uvi att jag hade det. Och har mamman gbs så ska hon få antibiotika under förlossningen som på så vis går över till bebisen och skyddar den. Nu gick min förlossning ganska snabbt och de har en gränstid på hur länge de vill att antibiotikan ska ha varit i mamman (2h) men det "missade" vi med en kvart. Så vi fick stanna för koll i 48h. Men nu är vi hemma då allt såg bra ut!:)

Aha Skönt att allt såg bra ut!
    Nov13 skrev 2013-12-25 06:28:54 följande:
    Hoppas ni alla haft en underbar jul! Här var den bra fram till min man inatt vart magsjuk. Är såklart livrädd för att bli smittad. Rädd att vår son blir dålig och jag är orolig över hur amningen fungerar om jag blir sjuk. Någon som hade magsjuka med en liten bebis? Han är 4 veckor imorgon.

Blir du smittad kan inte bebisen få magsjukan om du ammar eftersom det bildas antikroppar i mjölken. Hur du fixar att amma beror på hur sjuk du blir. Man kan ju bli uttorkad vid magsjuka och det är svårt att vätska upp sig eftersom man förlorar så mycket vätska. Hur länge sedan är det din man insjuknade? Inkubationstiden är 48 timmar.
Svar på tråden December bebis 2013