• Plopps80

December bebis 2013

FiaFunderar skrev 2014-01-01 13:21:26 följande:
    Fram tills igår hade jag sovit 12 timmar (på 4 dygn). Började gråta igår morse när svärmor frågade hur det var. Lisen har gillat att amma nattetid och även haft magknip på nätterna. På dagarna sover och sover och sover hon. Det är svårt att ta igen sig på dagarna när man har en 18 månaders också. MEN inatt så blev det liiite bättre och jag fick sova 4 timmar i sträck! Nu hoppas jag att det vänder och jag får lite mer och mer sömn ???? Grattis igen till den lilla och hoppas ni får komma hem snart Tänk vilken underbar början på år 2014 vi får <3

Kan bara föreställa mig hur tufft det är med så lite sömn och en aktiv 18 månaders. Jag tycker det är beundransvärt. Jag kan tycka det är tufft stundtals med min 5,5 åring och bebis. Jag kan lägga mig på dagen och vila för hon kan sköta sig själv. Här är det andra saker som är jobbiga. Dotterns för tidiga 6 års trots, hon krisar rejält. Hon slår i dörrar, gapar, skriker om hon inte får som hon vill vägrar ta på sig kläder när vi ska ut vill gå i sommarkläder typ. Hon vill plötsligt inte äta mat. Allt är en kamp. Mellan detta är hon underbar. Hjälpsam och väldigt stor och redig. Dottern har alltid haft stormiga trotsperioder, hon är ett aktivt barn och som bebis och liten toddler var det väldigt tufft. Därför har det aldrig funnits i min värld att skaffa barn tätt. Det känns lite tråkigt nu eftersom barnen aldrig kommer leka tillsammans som dina kommer kunna. Tror nog det vänder nu med Lisens sömn. Det brukar ju rätta till sig relativt snabbt! Ludwig har också ont i magen på nätterna framförallt mellan 03-08 han knorrar och gnyr mkt. Hoppas du får sova gott i natt. Man blir i det närmaste tokig om man inte får sova. Oj detta blev jättelångt.
  • Plopps80
    AnnaSthlm skrev 2014-01-01 17:19:43 följande:
    +1 Vår son är 2 veckor imorgon och om jag hade vetat vilken mardröm det skulle vara hade jag tänkt till riktigt ordentligt om jag är redo för den extrema sömnbristen...

Det blir bättre med sömnbristen men min dotter har inte sovit riktigt bra fören runt 3-4 år. Men bebistiden är ju extrem. Hur känner du annars? Jag kände att allt var svart när jag fått mitt första barn. Jag fick en depression. Jag lovar dig att allt kommer bli bättre. Allt blir roligare och lättare.
  • Plopps80
    AnnaSthlm skrev 2014-01-01 17:42:00 följande:
    Tack så mycket för dina värmande ord! Det tröstar =) Jo, det är ju extremt... Mådde riktigt dåligt första veckan, kändes som att det inte är ett sådant liv jag vill ha. Men det känns bättre nu. Om jag trillar dit igen kommer jag att söka hjälp =) Jag hoppas verkligen att det blir roligare snart!

Att få barn är enormt omvälvande. Man styr inte längre över sin tid eller sitt liv. Inte konstigt att många mår dåligt. Man kan inte föreställa sig innan man får barn vilken omställning det blir!
  • Plopps80

Har en riktig skitdag! Är sjukt trött efter nyårsnatten med minimalt med sömn. Dottern trotsar och kretsar runt mig som en fluga börjar ärligt talat längta till jullovet är över. Är trött på att amma och att aldrig någonsin få vara ifred. Alltid är det någon på mig. Är en person som kräver mkt egen tid och det finns ju inte just nu. Längtar efter att få sova en hel natt och att få ligga i soffan och se en hel film utan att behöva röra mig. Jag vet att bebistiden är kort och att allt det där jag längtar efter kommer inom sinom tid. Men just idag känns allt så strävigt. Avskyr denna årstiden också. På med tusen plagg innan man kommer ut och dottern bråkar varje gång för hon inte vill ha overall och Ludwig gallskriker när man tar på honom ytterkläderna. Förlåt för mitt negativa inlägg men jag bryter ihop lite för att komma igen.

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-02 12:04:19 följande:
    Jag tror vi alla går igenom dessa perioder och känslor!! Idag åker äldsta sonen till mormor o morfar, mellansonen o pappa är i skogen och på lite ärenden och jag o lillasyster hemma. Tack o lov har Ingrid en bra dag så det är lugnt här hemma :) hon somnade halv 5 i morse så det kanske påverkar atthon är trött idag ;)

Var hon vaken till halv fem?
  • Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-02 12:25:52 följande:
    Jaa mer eller mindre.. Vaknade vid 12 och åt i två omgångar utan att somna ordentligt mellan. Halv 5 somnade hon ordentligt o sov till 9.15... Så det beror nog inte på att hon inte får mat att hon är vaken, det är annars min fasa.

Nä de är ju vakna ibland när man själv är som tröttast. Ludwig var vaken mellan 03-05 i natt. Han åt och somnade men vakna direkt. Åt igen men började dra i bröstet och krumbukta sig fattade inte vad som var fel. Efter en stund tog jag upp honom och vychade honom. Då kom tre jätterapar och sen kunde han äta lugnt och somna. Men då var jag klarvaken. Hmm.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-02 17:15:48 följande:

Min Elsa sover med på efternatten och förmiddagen. Hon somnar "ordentligt" vid midnatt. De flesta nätter.. Inatt har hon varit vaken och velat socialsiera mellan 3-4. Oh bajsat 3 ggr + en gång på morgonen. Då låg hon och sov hos sin pappa, höll på att bli senap i hans säng.. Fram emot 10 hasade vi oss ur sängen. Trött, ja. Men det kan jag överleva. Sonen bröt ihop idag och längtade efter sin mamma. DET var jobbigt! Åh så han grät. Och det klart jag sitter fast mkt med bebisen. Men nu har han en kompis här och dom har lekt och fått fika och kollar nu på Dora. La honom ändå igår kv och imorse gosade jag lite md honom medans Elsa sov hos sin pappa. Men det klart han får mindre tid än han är van vid.. Imorgon tror jag min man ska ta sonen och åka skridskor. Han har gjort jättemkt med sonen, men han längtar ändå efter mamma
    Känner så väl igen mig, det är alltid jag och dottern som hittat på grejer och nu sitter jag mycket med Ludwig, han har en lång sovperiod på eftermiddagen då han sover 4-5 timmar och då brukar jag engagera mig i dottern. Vi pysslar eller gör något annat, dock blir det inte alls som förr. Det är verkligen inte lätt att bli storasyskon blev det när jag var 13 år och fick en bror, var grymt svartsjuk. Har mkt dåligt samvete och det gör att jag blir på dåligt humör.

Ang sömn Ludwig brukar somna runt 22-23 och sova till 03-04 oftast somnar han om sedan och sover till 06 och därefter brukar han sova men väldigt oroligt med mycket knorrande ljud och lite smågråt. Vi kliver upp runt 09-10 men det kan man ju drömma om när julledigheten är slut då måste jag upp med dottern, hon vaknar 05 varje morgon men klarar sig ju en stund själv men lär få kliva upp 07 varje veckodag SNARK!
  • Plopps80
    Skrikandesislandpeak skrev 2014-01-02 14:22:35 följande:
    Plopps: det låter precis som Ingrid, hon vill inte ha bröstet och ändå fortsätter hon att leta mat, vrider o vänder osv.. Då brukar hon få nappen och bli vyssjad till sömns och sen brukar det gå bra :)
    Ja Ludwig brukar vara sån på kvällen, en sån orolighetsperiod när inget är riktigt bra. Blir galen när han sliter och drar i bröstet för det gör ont Skrikandes

Hur är era barn på kvällarna? Är de oroliga på kvällarna? Dottern skrek varje kväll i 3 månader varje kväll mellan 17-23 så vi är väldigt förskonade denna gång. Ludwig är lite orolig men inte i närheten av dottern, han knorrar och bökar vid bröstet mest.
  • Plopps80
    Repan skrev 2014-01-02 16:56:55 följande:
    Vi blir knäppa här. Dygnsrytmen är vaken o knölig, vägrar somna jättetrött o hungrig mellan 1-09 varje natt. Jag somnar mitt i amningen o slår i huvudet i väggen eller nickar till, han somnar nästintill men vaknar alltid strax innan o skriker o knölar. :(

Sen sover vi 09-12, äter o sover igen. Jag hinner inte äta mer än ett par mackor per dygn, hinner aldrig med något annat pga måste försöka sova om han sover. Eller så sover hsn bara på mig.

Vill bara få sova några natt-timmar :(
    Förstår att det är riktigt tufft! Det vänder nog snart. Är du säker på att du har riktigt med mjölk? Jag har fått stötta upp med ersättning bägge barnen första veckorna och tillslut har mjölken runnit till ordentligt och då har jag inte behövt ge ersättning mer. Ammade dottern i 6 mån men gav ersättning de första veckorna i hennes liv då hon höll på som din son, Ludwig fick också ersättning men nu är han nöjd med mjölk. Jag hade testat med ersättning, det finns ju tetrapack som inte kostar så mycket. Man värmer lite i micron bara. Det är ju värt att testa, man kan ju tror att man har mkt mjölk men ibland räcker det inte.
  • Plopps80

Jag ligger och ammar. Ammar Ludwig till söms och somnar själv sedan sover vi tills han vaknar igen och så flyttar jag honom till andra sidan ammar och så somnar vi om. Jag kunde aldrig ligga och amma med dottern och tyckte det var skitsvårt att få till tekniken denna gången men jag gav mig fan på det och nu funkar det bra. Det värsta är att Ludwig som ligger på sidan när han ammar rullade i natt över på mage så när vi vaknade låg han på mage och sov och det är ju farligt. Vi har dock tempurmadrasser som är stela så han kan inte sjunka ner men jag får ha bättre koll. Igår sov Ludwig från 13:30-18:30. Åt och somna om. Ammade kl 22 igen och han somna om till 03. Sen var han lite pigg till 05 och sen sov vi till 09. Han sover väldigt mkt. Längtar ändå till rutiner. Är den som älskar rutiner.

Svar på tråden December bebis 2013