• Plopps80

December bebis 2013

Jag ser ingen mening med att skynda på med pottränining. Får jag fråga vad syftet är? Mon dotter slutade med blöja vid 2,5 års ålder då hon kändes mogen för det. Själv är jag 80-talist och slutade vid 3,5 års ålder.

• Plopps80
    moruri skrev 2014-01-03 14:36:12 följande:
    Jag har verkligen aldrig förstått det där med att "vara mogen att ta bort blöjan", för mig låter det lite vrickat då jag tror att det bara handlar om träning... Jag har just fått nys om det där med ec och är väldigt nyfiken att börja. Måste verkligen börja introducera potta för Ferdinand nu som är 11 månader. Får börja som en leksak/stol..

Min dotter gallskrek och ville inte närma sig en potta hon ville bajsa i blöjan och det var hon trygg med. Att kalla folk vrickade för att man är av en annan åsikt är väl inte ett direkt trevligt sätt att bemöta?! Vad skulle jag gjort med dottern? Tvingat henne att sitta på pottan och traumatisera henne för livet? Hon satte sig på pottan ja hör rätt när hon var mogen för det. En potta är inte naturligt det mest naturliga är att bajsa i det fria och blöja påminner mer om det då man kan stå upp och bajsa.
  • Plopps80
    siolina skrev 2014-01-03 15:06:32 följande:
    Fast det naturliga är inte att stå och bajsa utan att sitta på huk. Om man håller upp sin bebis ben mot magen kommer de automatiskt krysta. De har kompetensen från födseln men den tränas bort med blöjorna. De vänjer sig vid att gå och småskvätta istället för att tömma blåsan helt och de slutar göra väsen av sig när de är nödiga. Har man t ex bebisar med förstoppning eller bajssvårigheter kan man ofta hjälp dem genom att hålla dem i hukande ställning.

För mig är det otänkbart att potträna min bebis. Ser verkligen inga fördelar men alla gör ju som dom vill å funkar det för dig är det ju bra.
  • Plopps80
    siolina skrev 2014-01-03 15:30:41 följande:
    Det handlar ju inte om att potträna bebisar utan om att ge dem möjligheten att kissa och bajsa någon annanstans än i blöjan. Jag kan absolut fatta arr man tycker det är krångligt och att man därför tycker att blöjor är praktiska, men att man inte ser NÅGRA fördelar fattar jag inte. Att producera mindre sopor är ju en fördel t ex, och för bebisen är det självklart skönt att slippa ha bajs i rumpan.

Alla är vi olika så är det ju!
  • Plopps80
    Nov13 skrev 2014-01-03 14:34:02 följande:
    Tack! Ja han är piggare och verkar må bättre. Det som oroade läkaren. Provsvaren visade inte alls det hon trodde och vad dom borde med tanke på att han nu får i sig ordentligt med mat. Kommer hinna gå sönder av oro. Det är inga roliga sjukdomar om det visar sig vara något fel på lever eller gallgångarna så som jag förstår det...

Uch det var inte bra. Vad tror dom det kan bero på med hans höga levervärde?
  • Plopps80
    Tuttiluttan skrev 2014-01-03 19:39:41 följande:
    Usch vilken dag... Är en gråtdag idag... Tårarna bara rinner...

Vad har hänt?
  • Plopps80

Natten går till historien som den värsta nånsin. Ludwig skrek och höll på till 02:30. Natten innan höll han på till 01 men då trodde jag det var pga intryck hos min mamma men igår var vi bara hemma. Han sliter i bröstet drar släpper och gallskriker. Tar det igen men släpper och så håller han på. Blir vansinnig när man tar bort bröstet. Gav ersättning och visst drack han lite men inte somna han för det. Han har ju sovit väldigt bra jämt, Vet inte om det var magknip för han bajsa 2 ggr och det knorrade i magen. Hela morgonen har han gnällt och pruttat massor. Jag åt massa choklad igår. Uch är livrädd att detta ska fortsätta. Men man vänder väl inte fel på dygnet när man är 6 veckor?? Sedan BB har han sovit på nätterna med amning och somnat om. Fattar inte varför han håller på med bröstet så det gör ju skitont.

• Plopps80

Ludwig är 6 veckor idag och har inte lett mot oss ännu. Han fäster blicken och följer om man flyttar. Han är väldigt stadig i nacken och har öppnat händerna men något leende har vi inte fått. Huga hoppas natten blir bättre än den som varit. Är fullkomligt slut! Ludwig har alltid sovit på nätterna verkar haft rätt dygnsrytm direkt. Inte kan de väl vända fel på dygnet när de är 6 veckor? Tror det var magknip. Idag har jag inte ätit något med choklad.

• Plopps80

Det var ju fullmåne igår I natt sov Ludde som vanligt mellan 22-03 och åt sen 06 och 08. Sover fortfarande. Åt ingen choklad och lugnare natt har vi aldrig haft. Får väl inse att jag måste sluta äta det. Bra för vikten. Tror också det är magknip när Ludwig drar så i bröstet. Igår började han och då avbröt jag amningen för att rapa och jösses vad luft han rapade upp. Så det känns bättre nu när man fattar vad det handlar om. Det var fullmåne igår natt kanske därför många bebisar stökade runt

Svar på tråden December bebis 2013