• Plopps80

December bebis 2013

Åt broccoli och kronärtskocka i förrgår. Är det gasbildande? Jag fick nämligen gaser och kraftig magknip efter det.

• Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-07 12:01:31 följande:
    Broccoli är ju det.. Minst sagt.. ger gärna fisar och lösmage.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Då vet man vad det var då.
  • Plopps80

Var på BVC idag. Ludwig hade gått upp 350 gram på 10 dagar. Hon sa att det är tillväxtperiod nu runt 6 veckor därav det konstanta ätandet på mig. Idag har han inte sovit mer än 20 min själv efter promenad med vagnen. Han vill sova klistrad på mig och det är inte alls lätt när jag ska ta hand om dottern. Avskyr bärsele och sjal men får väl testa. Fråga på BVC om att Ludwig sover i vår säng. Deras rekommendationer är ju att bebisen ska sova i egen säng men Ludwig vill inte. Först sa hon att han är så liten så han behöver närhet och att han sitter ihop med mig senare sa hon att jag kunde börja träna honom att sova i egen säng. Hur tränar man ett spädbarn på det?? Jag blir stressad. Vill verkligen att han ska kunna sova i egen säng men som läget är nu är han i extremt behov av närhet.

• Plopps80
    FiaFunderar skrev 2014-01-07 19:44:21 följande:
    Jag har en jättebra app på telefonen. The wonder weeks heter den. Den kollade jag ofta fram tills nyligen för att se om och när Leonora var i en utvecklingsfas. Den har stämt otroligt bra på henne. Jag blev väldigt lättad när jag läste det som jag bifogat i bilden. Det är sååå mycket tjat runt omkring mig om att vi INTE får vänja bebisen att sova på oss/vid oss eller i våran säng! "Hon får inte vänja sig att sova på din arm! Gå och lägg henne i sin säng" bla bla bla Leonora har sovit i vår säng till 80% under sitt första år i livet. Nu sover hon i egen säng (men i vårat rum) och det var inga problem att få henne att sova där. Så jag tycker inte att du ska känna dig stressad utan njut utav din bebis närhet <3

Å den ska jag ladda ner! Min stooora stress handlar om kvällsrutinerna. Är en människa som måste ha rutiner. Min längtan är tills bägge barnen är i säng vid 19:30. Att ha kvällen fri. Är rädd att Ludwig aldrig ska kunna sova själv. Dottern sov enligt mannen i egen säng från början. Det minns inte jag. Hon har varit extremt lätt att lägga om kvällarna. Bröst/välling ner i sängen och så sov hon. Detta från 4 mån ålder. Minns lixom inte hur vi gjorde eller vad vi gjorde för att hon skulle sova så bra.
  • Plopps80
    Repan skrev 2014-01-07 20:40:13 följande:
    Barn kan ju ocksåbara vara olika? :) Vi övar inte heller här, däremot lägger vi ner i egen säng då o då när vi tycker det passar. Försöker lägga ner honom innan han somnat när det går typ... Tänker man kan öva på sånt när de är lite äldre. För oss är det väl också så att även vi har behov av o ha bebisen nära för att sova bra. Men vi vill inte ha barn i sängen i flera år heller ;)

Jag räknar kallt med att ha barn i sängen i flera år. Dottern har kommit över i våran säng varje natt i 5,5 år. Nu när Ludwig ligger i min säng ropar hon på sin pappa som kommer in till henne ist. Min bästa väns dotter är 14 år och har just slutat komma in till deras säng om nätterna. För mig handlar det mest om att det är superviktigt att barnet gillar sin säng, att man alltid somnar i sin säng och att det är mysigt. Jag sover ofantligt dåligt med barn i sängen och har inte sovit ordentligt på 5,5 år. Men jag sover som djupast första halvan av natten och då vore det fint att inte trängas med bebis. Dottern har kommit in runt 02-04 och sen vaknar hon 05-06 på morgonen. Jag har dålig sömn från 03 och då kan jag lika gärna ha barn i sängen. Har aldrig haft problem någonsin att natta Filippa. Hon har älskat att gå och lägga sig i sängen. Jag hoppas jag ska få Ludwig att göra det samma! Givetvis är barn olika. Bara nu när Ludwig är 6 veckor märker man hur mkt mer lugn och tillfreds han är med tillvaron. Mycket mer tålmodig.
  • Plopps80

I natt sov Ludwig bra första halvan. Han somna lixom för natten 17:30. Åt 21:30 och sov vidare till 02. Sedan till 04 men då hade han så ont i magen pruttade och var väldigt orolig. La ett jättelass och ville sedan äta. Somnade väl om efter 05 men vakna igen 06:30 och var orolig. Låg och viftade och knorrade och ville äta. Somna om halvt om halvt och var klarvaken 07:30. Mannen är föräldraledig denna vecka och tog honom och lämnade dottern på dagis. Jag sov vidare ett par timmar. Men, det övergår mitt förstånd hur jag ska fixa att gå upp kl 07 och lämna dottern på dagis. Eller som när hon är ledig. Vara en fungerande mamma. Men det är väl så här det är att vara tvåbarnsmor. Dottern vaknar ofta 05-05:30 och mannen åker till jobb kl 06. En timme kan hon bara uppe själv. Egentligen sover nog Ludwig rätt bra för att vara så liten men jag sover hiskeligt dåligt när han ligger bredvid. Man tar ju hänsyn och ligger fastfrusen så man inte klämmer honom.

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-08 11:52:12 följande:
    Samma här Plopps.. Jag höll på att bryta ihop idag när jag tänkte på det. Och då har jag två barn att lämna på fsk eller underhålla de dagar de är lediga. En 3,5 åring som är trotsigare än genomsnittet och en 4,5 som är förpubertal.. Just nu känns de lediga dagarna enklare än dagisdagarna..

Vår dotter beter sig så jävla illa just nu. Antar att det är 6 års krisen. Hon fyller 6 i april. Hon gapar och skriker så taket lyfter sig, slår i väggarna smäller i dörrar. Har iaf slutat skrika äckliga jävelmamma som hon gjorde förut. Hon har varit en ilsketagg sedan hon föddes med hett Temprament. Hon är världens goaste samtidigt väldigt framåt och har alltid varit tidig i utvecklingen. Hon kan vara en liten ängel men vissa dagar står jag knappt ut med åsynen av henne.
    moruri skrev 2014-01-08 15:10:51 följande:
    Jag har lite halvt gett upp amningen sista veckan.. Dels då han inte gick upp tillräckligt. Hade gått ner 20g när han borde gått upp. Med allt som hänt har jag inte haft ork att kämpa på med det. Han får när jag orkar sen äter han från flaskan, körde med att ge ersättningen på sked först men nu känns det bara för meckigt. Ogillar min Bvc sköterska, typ alltid gjort. Först va de tjafs om att han inte fick tillräckligt, sen när jag började ge mer ersättning så hade han gått upp 390g på en vecka. Då började hon babbla om att hon tror han får för mycket. Så less jag blir på henne. Tror Inte man kan overfeed à baby, han säger ju till när han är hungrig och spottar ut när han är mätt. Kräks i princip aldrig. Han äter var tredje fjärde timme. Nej URK. Har ju flyttat så ska passa på att byta bvc till något närmare iaf. Sedan är hon så sick på sättet hon pratar: "man får inte bada de små mer än en gång per vecka" eeh?? Vadå får? Jag FÅR bada mitt barn tio gr per dag om jag vill de. (nu gör jag ju inte det men själva principen) mina kids har aldrig haft torr hud och Ferdinand badar betydligt oftare än en gång i veckan och älskar det! antar deras african side med naturligt oljig hud gör sitt. Lite tufft ibland när båda småttingarna skriker samtidigt, man får lite panik och undrar vems behov man ska stilla först. Men det mesta funkar bra om jag planerar. Btw plopps, menade givetvis inte att DU är vrickad, uttryckte mig klumpigt, menar bara att jag själv aldrig förstått det där med mognad för potträning då JAG tror just att det handlar om träning. Sedan att det ska vara enkelt har ingen sagt men det finns säkert knep man kan hitta om man vill och har den orken. Ferdinand bajsade på toaletten idag, han var inte heeeelt nöjd i att jag höll fast honom, men det ska bli kul att hitta tricks till att få det att funka. Just argumentet för miljöns skull gör det för mig värt att fortsätta prova! :)

Förstår det. Blir lite hett Temprament med amning och hormoner ibland. Lätt att misstolka då.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-08 17:06:01 följande:
    Gräsligt. Fy tusan. Misstänker att jag har ätit ngt och kom nog på det: LÖK! Vi åt tacos. rå lök. Inte smart.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Tacokryddan är det! Jösses den innehåller otroligt mkt starka kryddor. Och lök på det. Tror på inte kolik utan det är kryddan.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-08 18:51:44 följande:
    Tror inte det är kryddan utan råa löken. Svårt för magrn att processa. Santa marias är inte så stark

Jag tror bägge. Åt taccos en gång när dottern var bebis och hade bara majs och gurka på, inte ens tacosås och hon skrek som en galning. Bajsade racerbajs och blev illröd i rumpan. Jag själv har fått lägga ner att äta kryddan, gör egen. Får sjukt ont i magen i flera dagar. Bästa kompisen också och svärfar får svår allergi när han äter den. Läs innehållsförteckningen. Mängder med tillsatser och skit.
  • Plopps80

Jag gör egen krydda och har man ätit den ett tag vill man inte ha köpenryddan. Den smakar kemiskt. Du får väl pröva dig fram. MK

Svar på tråden December bebis 2013