• Plopps80

December bebis 2013

Känner mig helt knäckt idag. Ludwig vill äta varannan timme hela nätterna och han vaknade vid 02:30 och andades häftigt, sparkade med benen, fäktade med armarna. Hade massa gaser och ville bara snutta. Men han är inte nöjd vid bröstet utan släpper, tar det, drar i det, skriker. Jag blir galen! Tillslut gav jag ersättning och han drack en del men somnade inte och var lika orolig efteråt. Kl 05 lyckades jag få honom att somna men han rör sig oavbrutet och gnyr i sömnen. Han vill dessutom ligga som ett plåster på mig nära nära. Jag sover ingenting. Jag fattar inte vad han får alla gaser ifrån!!! Äter inget starkt eller gasbildande. Han som sovit så gott och bra har bara vänt som en hand. Har lust att sluta amma. Detta när han bara vill ha bröstet men ändå bara drar i det och släpper knäcker mig totalt.

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-08 23:13:03 följande:
    Vad har du i egen tacokrydda? Recept tack :)

Ska leta upp det!
  • Plopps80

Vill få Ludwig att sova i egen säng. Men hur ska han kunna sova där när han knappt kan sova brevid mig. Ibland tror jag lukten av mig stör, han känner hela tiden doften av mjölk och kommer inte till ro för det. Ni som har bebisarna i egen säng hur gör ni? Han vaknar med ett ryck såfort jag lägger ner honom. Han vill gärna sova nära på dagen också men sover själv om han är riktigt trött. Uch idag är ingen bra dag. Längtar till Lillen är 5 år. Längtar efter sammanhängande sömn.

• Plopps80
    Repan skrev 2014-01-09 11:38:41 följande:
    Är det fler ön jag som blir så arga o frustrerade på bebis som vägrar sova på natten att soptippen verkar lockande?

Ja jag! I natt tänkte jag hemskt nog. Varför? Vi som hade det så bra, var vi tvungna att sätta oss i denna situation igen. Jag visste ju vad jag gav mig in på.... Menar det inte! Jag älskar Ludde och är så glad att han är här. Men jag fixar inte sömnbristen jag blir deprimerad av den. Idag när jag sovit sammanlagt 4,5 timmar osammanhängande känner jag att allt är helt svart i mitt liv.
  • Plopps80

Min BVC sköterska trodde Ludwig har sin oroliga period vid 03-04. Vet inte bebisar brukar ju vara oroliga på kvällen inte på morgonen. Han är inte ofta orolig på kvällarna, har varit det någon gång sådär.

• Plopps80

Igår somnade Ludwig 17:15 och sov i sin vagn till 21:15. Åt och var vaken till 22:30 somna sedan och sov i sin säng till 01. Åt och sov vidare till 04:30 sedan blev han lite orolig sov men pruttade massor och gnydde lite och rörde sig mkt. Ville äta igen 06 och sedan 08. Men det är ju extremt bra mot de senaste nätterna. Verkar vara en kvällstrött bebis precis som min dotter. Hoppas

sarak skrev 2014-01-10 09:13:35 följande:
    Rasmus är också sån som stånkar och sprattlar på nätterna. Han sover för det mesta ändå, men jag har inte kunnat göra det. Men nu har jag varit noga ett par nätter med att han får ligga i vår säng men flyttat mig en bit ifrån honom hela tiden så han inte ligger klistrad på mig och sparka. Så har jag försökt ignorera stånkandet och kan då sova ganska bra. Fortsätter det så tycker jag du ska försöka få honom att ligga i egen säng, det är ju hemskt att inte kunna sova trots att bebis gör det. Rasmus är så pruttig så det är inte klokt. Jag är supernoga med att ge minifom, får för mig att helvetet kommer braka lös annars med all den gas som ska ut. Har försökt äta helt vanlig mat nu några dagar, typ kyckling och ris och makaroner och korv. Verkar inte hjälpa. Är kaffe gasbildande? Det dricker jag MYCKET!!

Jag la mig en bit ifrån honom i natt och det gick bra. Vi sov gott. Jag tror inte minifom hjälper för Ludwig har inte problem med att gaserna fastnar utan han pruttar massor. Ger Semper magdroppar. Gav minifom till dottern som hade kolik i 3 månader och det hjälpte inte så jag har tappat tron på den. Många hävdar att den är verkningslös men det är nog upp till bebisen hur den svarar på det. Har ätit så mild mat i veckan och äntligen börjar det bli bättre. I kväll blir det taccos utan krydda lite grillkrydda och gurka. Tar inga risker. Tack för alla bra tips
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-10 10:08:03 följande:
    SaraK - hihi va söt å vilket fint leende! När börjar bebisar att le?! Min ler när hon sover men inte annars. Å det med att ha bebisen i sin säng verkar funka. Jag hade min sessa i sängen å vi sov från 21 till typ nu med undantag för blöjbyten å amning. Helt guld!! Känner mig som en ny människa!

Svarsaleende kommer vid 6-8 veckor. Ludwig har lett några få ggr han är 7 veckor imorn.
  • Plopps80

Så olika alla säger. Min BVC sköterska sa att svarsleenden kommer mellan 6-8 v och allt innan är reflexer. Jag har inte en aning. Är väl olika barn! Sedan måste man ju räkna om man gått över är ju barnet äldre. Samma om det är för tidigt fött. Ludwig är ju 7 v imorn men enligt BF är han ju bara 5 veckor. Tycker inte Ludwig ler alls mkt. Han tittar ju på mig och följer saker med blicken. Några leenden har vi sett men inte sådär hjärtligt direkt mest lite skevt. Han är rätt allvarlig. Men han gjorde någon grimas åt BVC sköterskan som utbrast åå nu ler han så jag antar att det är normalt. Nojar lite att han inte ler så mkt. Han är så himla intresserad av omgivningen nu. Han stirrar på gardiner och lampor och tv:n är han helt uppslukad av. Får ju inte kolla så men när han sitter i knät. Han har nästan inte tid att amma för han ska titta på allt. Han har börjat äta så fort nu. 10-15 min så är han klar med bägge brösten. Han är väldigt snuttig mellan amningarna så nappen används flitigt just nu. Hur är era bebisar? Kul att veta!!

• Plopps80
    Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:
    Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv. Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Ska ni inte börja med ersättning ist? Att lida sig igenom bebisens första tid är ju inget roligt alls! Visst vill man amma och visst vill man att barnet ska ha bröstmjölk men ersättningen är ju fantastisk när det inte funkar! Ni kan ju varva med lite mjölk också. Att få en bebis är nog så jobbigt och krävande även om amningen funkar perfekt. Att hålla på som ni gör kan bränna ut er totalt. Mamma kunde inte amma mig och min bror. Minns att hon satt vid bordet och pumpade och grät. Näe det får inte gå hur långt som helst sa mormor. Mamma gav brorsan ersättning och lugnet spred sig i hemmet.
Svar på tråden December bebis 2013