Irlais skrev 2014-01-18 09:44:36 följande:
Plopps, vi har ju samma grej här hemma på kvällarna, att han sliter och drar och skriker under amningen. Det är ju så frustrerande. Frågade på BVC men fick inget vettigt svar. Oavsett detta så har vi märkt att efter 21-22 någon gång så har natten börjat för lillen sover oftast ett längre pass (3h typ) ibland vaknar han tidigare ändå men för min egen del om inte annat känns det bra att få lite struktur. Vi går upp runt 8-9 för då har lillen oftast blivit pigg och glad :)
Ska börja med rutiner så fort Ludwig är redo för det. Runt 12-13 veckor börjar ju detta ge med sig. Då är de trötta på ett annat sätt på kvällen. Dottern skrek varje kväll mellan 17-23 till hon var 11 veckor sedan försvann det successivt. Hon höll dock inte på och stökade vid bröstet.
IdaJ skrev 2014-01-18 10:39:22 följande:
Min brukar också vara så på kvällen. Enligt min BM så handlade det om att det är jobbigt att bearbeta alla intryck som har varit under dagen. Vet inte om det stämmer, men kan tänka mig att det är en blandning av det och att han är övertrött och har lite ont i magen. Tror som flesta bebisarna har en liten jobbig tid på kvällen :) Ted sov mellan 23-07 och sen från typ 07.30-10. Man kan inte säga att man inte känner sig utvilad :)
Pratade med BVC läkaren igår och hon sa samma att det är intrycken som de inte kan sortera men hon hade en annan teori också och det är att när bebisarna blir lite mer vakna men är för små för att leka och stimulera sig blir de frustrerade. Allt handlar om att amma första tiden och när de börjar komma ur det blir det en frustration de vill ha bröstet men ändå inte. Lät vettigt tyckte jag. Lättare sedan när de leker med grejer och blir trötta pga att de aktivt gjort något. Skönt med sömn. Ludwig sov mellan 23-03 och vidare till 06. Sedan sov han men hade jätteont i magen. Låg och grät i sömnen och knorra å pruttade. Sov inte mkt från kl 06 men vi låg till 09 så jag är pigg ändå. Är van vid sömnbrist dottern har alltid haft orolig sömn tills typ nu. Så man ser fram emot 5 år till av dålig sömn haha.