• Plopps80

December bebis 2013

Igår var Ludwig väldigt orolig på eftermiddagen och kvällen. Han gnällde och behövde bäras runt. Han är annars väldigt nöjd i famnen. Vid 21 tänkte jag att han var hungrig för han verkade hungrig. La mig med honom i sängen. Han andades så häftigt att han nästan hyperventilerade. Kastade sig på bröstet sög girigt men släppte och började då skrika. Han tog det igen och andades fortf lika häftigt. Släppte och grät och så höll han på. Rapade honom lite och bytte bröst men han fortsatte. Tillslut grät han med vårtan i munnen. Pärra tog honom och satt med honom till 24. Han grät inte och verkade inte direkt orolig. Sedan somnade han på sambons bröst och det kom massa pruttar. Han åt nästa gång kl 05 då hade det gått 7 timmar sedan senaste matning. Kl 05 åt han lugnt och fint och även kl 07 igen. Jag blir seriöst oroad för honom när han beter sig som igår kväll. Bröstet ska ju lugna men han är ju nästan ångestfylld. Så här har han varit några tillfällen vid 03-04 på morgonen och då har jag trott det är gaser. Men varför är han lugn hos min sambo? Har frågat BVC om det men de kan inte ge några svar. Snälla är det fler som upplevt detta? Någon som har erfarenheter/teorier? Jag är orolig att det är något fel. Min dotter gjorde aldrig så!

• Plopps80
    Irlais skrev 2014-01-11 11:20:18 följande:
    Vilka fina bebisbilder! Plopps, min bebis skrikgråter vid bröstet ibland, det är så jobbigt... Han visar att han vill ha men är så missnöjd ändå. Oftast hjälper det att rapa honom/hålla mer upprätt men inte alltid. Då får han äta ändå sådär missnöjd sen blir han lugn när han är mätt och det går att ta bort honom från bröstet :/

Tycker detta är så fruktansvärt jobbigt! Känner mig hemsk men jag bara längtar till Lillen blir 3 månader och magen ställer in sig. Längtar efter att kunna äta det jag vill.
  • Plopps80

Har inte haft avslag på flera veckor. Mitt underliv är helt läkt men uch sex är det sista jag tänker på just nu. Känner mig vidrig med min äckliga degmage och överskottsfett. Mjölkstinna bröst uch nä fy fan! Men mannen är sugen och tycker jag är fin. Gjorde lite ansatser efter jag duchat en dag. Såg mig i spegeln och fattar inte hur fan man kan tända på mig?

• Plopps80

Ludwig tar nappen men det krävs enormt mkt kämpande. När han väl tar den kan han suga en timme på den och sova medan vissa dagar spottar han ut den efter två sekunder.

• Plopps80
    Cornelia 084 skrev 2014-01-12 09:53:00 följande:
    När bör man söka vård för mjölkstockning? Har så ont i båda brösten men det ena kan jag åtminstone amma på, det andra gör så fruktansvärt ont vid amning att jag inte kan hålla mig från att skrika rakt ut och gråta. Jag har även feber :/

Vet inte när man ska söka läkarvård men känner du dig dålig och har så ont får du väl söka! Har haft mjölkstockning 2 ggr. Jag ammade och ammade på bröstet och hade varm vetekudde på. Masserade och masserade och tillslut släppte det.
  • Plopps80

Hur ofta äter era små som är runt 6-7 v? Ludwig äter fortf varannan timme på dagen. Är inte det lite väl ofta? På natten är det allt mellan 3-5 timmar en gång 7 timmar. Från kl 05 och framåt äter han varannan timme. Igår somnade han kl 18:30 för natten och då fick jag väcka honom vid 22 för blöjbyte och pyamas och amning. Jag ammar när han vill. Ibland blir det oftare än varannan timme, typ 1,5 timme. Han är 7 veckor. Min bästa vän tyckte det var lite ofta eftersom han är såpass stor nu. Vad tror ni? Jag har ett barn men kommer inte ihåg någonting från hennes bebistid det är som ett grått töcken.

• Plopps80
    Cornelia 084 skrev 2014-01-12 11:20:01 följande:
    Plopps80: har läst att man ska ta mjölkstockning på allvar så det inte går över till en infektion som i sin tur leder till varböld. Därför undrade jag lite om det finns några riktlinjer att gå på när man bör söka vård. Hade du även ont i bröstvårtorna när du hade dina mjölkstockningar?

Jag hade fruktansvärt ont i vårtorna. Men det gick över på en dag och jag blev aldrig så påverkad. Tycker du ska söka vård nu faktiskt. Man vet ofta själv när gränsen är nådd!
    Irlais skrev 2014-01-12 11:50:33 följande:
    Cornelia: jag har för mig att BVC sa att man ska söka vård om febern inte går över efter 3 dygn. Då behövs medicinering. Men är du väldigt illa däran efter 2 så kanske du inte behöver vänta? Plopps: HAHA. Jag önskar min bebis åt med 2h mellan amningarna. Han är 8v på måndag, äter med 1-2 h emellan på dagen. På natten kan det gå runt 3h men det har nog inte hänt på dagen hittills. Inatt var det 4h, 2,5h, 1h, 1,5h. På kvällarna brukar det vara strax under en timme...

Ok då äter inte Ludde ovanligt mkt då. Tycker inte jag gör annat än ammar. Men bröstet är ju också trygghet inte bara mat. Han ammar mkt fortare nu. Tömmer brösten snabbare. Har din son svårt att koncentrera sig på att äta? Ludde är så nyfiken på allt och vrider på huvudet för att se på allt. Får lägga en snutte över ögonen för att distrahera honom.
  • Plopps80

Iralais. Hur mkt ler din son? Ludwig har lett några ggr sådär men inte jättemkt. Mellan 6-8 v förväntar sig BVC att de ska ge svarsleenden. Ska på läkarkollen på fredag han blir 8 v på lör. Han tittar på mig ibland men omgivningen är mkt mer intressant för honom. Han sträcker sig bakåt när jag bär honom för att säkert hinna se allt. Man läser ju överallt att ansikten ska vara såå intressant i denna åldern men nä gardiner och lampor ja tom fläckar på soffan går före. Mannen är supertrött på mig och allt mitt analyserande av allting.

Svar på tråden December bebis 2013