• greywolf

December bebis 2013

islandpeak skrev 2013-12-04 13:37:14 följande:
    Greywolf: sfmåttet ligger på 39 och mina två andra vägde 4,5 och 5 kg.. Hon känner att det är en stor bäbis men kan inte säga om den väger 4 eller 4,5 så klart.

Fia: vad har ni beställt för vagn fr Polen? Vi köpte en bugaboo fr Holland, tjänade 4000 på det! Så nöjd!!
    nu vill jag besöka BM känner jag, vill också veta vikt!. det var länge sedan sist inser jag nu, 18 november tror jag.
    nästa besök är BF-1, 11/12.

det är ingen här som har erfarenhet av lite fostervatten i magen såhär på slutet?
  • greywolf

Hallå misskaos! Sorry för mitt sena svar, jag har ägnat senaste dagarna åt massa julbak och efter det är jag så trött, och glömsk, så jag hamnar i soffan eller sängen och bara degar. Degar efter allt degande. Jag trodde faktiskt att den sortens kommentarer du får är sådant man mest ser på film, att folk idag faktiskt inte säger sådana plumpa saker? Undrar vad som skulle hända om du svarade 'oj, ser det så illa ut? Nu blir jag jätteorolig, måste nog ringa till barnmorskan för en akuttid om du tror att något inte stämmer, för nu känns det inte bra alls!' Bara för att se om polletten trillar ner.. Jag bettade med en kompis igår om när bebisen kommer, hon sa 13:e och jag sa 8:e vilket ju var hur dumt som helst. Klart jag inte kommer att föda om två dagar. Blir nog skyldig henne den där champagneflaskan... Jag vill så gärna att det ska ske snart så i min optimism valde jag ett förmodligen helt orealistiskt datum. Kanske ska dricka tre liter hallonbladste idag...

MissKaos skrev 2013-12-04 13:50:08 följande:
    Folk som vill ge råd! *döda* Jaa... värst är vår sekreterare på jobbet som hela tiden har ylat om hur stoooooor jag har blivit och har dom verklgein räknat rätt?? HAR inte BM sagt ngt om den enorma magen.. måste vara fel... Nej jag har det eg bra. JO det är jobbigt men inte såfarligt. Var på gymmet igår. Är mest bara trött på att vara gravid och så vill man ju träffa sin bebis..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• greywolf
    Eyeonly skrev 2013-12-07 00:42:08 följande:
    Brukar inte skriva här så ofta men hänger med ändå :)

Nån annan av er som ska ha andra barnet som börjar få lite förlossningsskräck...?
    Gick jättebra förlossningen med första men ändå känns de så jobbigt denna gång , är de för att man vet vad som komma skall ?!
    Bf-6
    Jag väntar andra barnet och börjar också få lite noja. Tänker på förlossningen många gånger om dagen, drömmer att det sätter igång och vaknar med lite förskräckelsekänsla i kroppen...

Jag är på BF-5 idag, varje dag är en evighetsväntan... = )
  • greywolf
    Äntligengravid skrev 2013-12-06 21:51:37 följande:
    Nu är prinsessan född. 19.02 kom hon. Fick krysta nästan en timme. 3860 gram och 54 cm
    Stort grattis!!!
  • greywolf

Det skulle kunna vara ilningar av att bebisen rör sig.. det började jag känna av efter att den fixerade sig. Känns som att den borrar ner sig längre och längre, vilket yttrar sig genom ilande, stickande och lite huggande känslor. eller så känns det bara av lite mer när den rör sig nu när huvudet har kommit längre ner.

pyysen skrev 2013-12-08 12:00:57 följande:
    Repan: jag skall googla det. Jag tänkte först på fogen som är där framme men då smärtan är typ längre ner/bak. Men ändå inte så långt bak som till svanskotan. Det är svårt att förklara men det tar liksom sjukt att stå upp och gå men inte att sitta. Men jag skall googla lite å se vad jag hittar ;)

För en halvtimme sedan släppte en del av slemproppen här! Inte mycket, så jag vet inte hur mycket mer jag kan vänta mig? Hade aldrig det förra gången, vad jag minns iaf..

Kan man hoppas att det blir bebis under nästa vecka då? BF är på torsdag.
  • greywolf

Men herre min je.. nu läser jag om hur det går rasslat på sedan igår, Wow vad kul! Grattis till alla bebisar!!

• greywolf

Helt övertygad om att hon känner på sig vad som är på gång innan du gör det

Tuttiluttan skrev 2013-12-08 21:58:03 följande:
    Grattis Fjonkis till flickan!

Ikväll har min tik varit så otroligt vaktig, hon har inte lämnat min sida för fem öre!

Inte ens när jag stod i duschen lämna hon mig, hon satt snällt utanför duschen o stirra på mig! Vid minsta lilla ljud i trappuppgången så morra hon lite o satte/lade sig vid min sida direkt!

Visst har hon bytat beteende sen jag blev gravid men de hon pysslar med nu har hon inte gjort tidigare!

Nästan lite skrämmande, vet hon ngt som inte jag vet än?! :-O

Grattis fjonkis!!
    Fjonkis skrev 2013-12-08 21:13:56 följande:
    I torsdags kom våran fina lilla kille. Vi fick åka hem idag. Imorgon ska jag trycka i mig blåmögelost i mängder. Gud vad saknat det

Ingen mer slempropp har lossnat men vet inte heller hur stor hela är, någon som vet?!

Har däremot varit och tomt värmen helt idag känns det som, två gånger, så kanske något händer inatt..
  • greywolf

Skrämma ut ungen? :)

MissKaos skrev 2013-12-09 10:07:33 följande:
    Pratade med min mamma igår. Herre min. Hon menar inget ila men varför börjar man berätta och prata om ALLT som evt kan gå snett vid en fl? Verkligen ALLT? Från hur det var på 1800talet innan moderna förlossningsvård när folk inte fick vilat före/efter fl till saker osm kanske häder 1/50,000 födande. Gör ju att man genast känner sig lugn och trygg. Gah!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• greywolf

Alltså, när jag känner utanpå magen känns det som att jag har ett långt stycke rygg på vänstra sidan av linea nigra, ok då vet man hur bebisen ligger ungefär. Sedan känner jag på andra sidan, samma sak där?! Jag förstår inte hur lång den är eftersom att huvudet är neråt men kroppen verkar vara virad runt hela magen, ett par varv typ. Hjälp, 6 kg bebis?!?

• greywolf

Ja det måste vara någon annan bred hård kroppsdel. Men det känns som två långa breda stycken, som om huvudet har två kroppar som ligger precis likadant på varsin sida av naveln. Alltså såhär blir ju tankarna när man inte tar reda på könet. Då blir det typ en kentaur eller en enhörning i magen i mitt huvud. Funderar på att gå på akutultraljud bara för att förvissas om att det är en människa där inne.

MissKaos skrev 2013-12-09 10:18:51 följande:

Jag känner med dig, tycker det är precis lika segt och jobbigt här. Sjukt uttråkad, har ff inte kommit ur morgonrocken och var uppe kl 8 imorse. Vill bara ligga i soffan tills livet tar slut känns det som. Och jag som trodde jag hade något på g med tanke på symptomen igår, men icke.. Vet du vad Bm kommer göra den 11:e? Typ hinnsvepning. Ska också dit då.
    MissKaos skrev 2013-12-09 10:17:23 följande:
    Tråkigt! HAde ju kunnat fiska upp dig i min bil men det hjälper ju inte
    greywolf skrev 2013-12-09 10:10:24 följande:
    Skrämma ut ungen? :)
    Gärna! Men HUR? Överväger att sticka upp en ficklampa och skrika "gå mot ljuset" Försöker tråka ut ungen. Jag har försökt hålla mig igång och göra saker och det funkade bra till veckan före BF. Tränade tom en gång förra veckan! Och var nere på jobbet och hälsade på. Nu känns det som humöret i botten, jag känner mig ensam och trött och ca 100år gammal.. BM 11/12 och ska på adventsfirande på jobbet på fre em, och dagis firande på morgonen. Kommer säkerligen delta eftersom ungen inte kommer komma ut. JAg är nu säker påa tt "mitt nya bf" är 21/12 via igångsättning = jobbig lång fl.

• greywolf

Grattis Ida!!

IdaJ skrev 2013-12-09 15:13:27 följande:
    Imorse på bf-dagen kom våran lille pojke till världen! Eller liten, han är en riktig knubbis!! 52 lång och 4720 tung! Jag är helt kär!! <3

• greywolf
    Repan skrev 2013-12-09 17:40:30 följande:
    sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx... Vill uppmuntra alla att skänka en slant till årets Musikhjälpen som handlar om kvinnors rätt att överleva graviditet och förlossning. Läs mer via länken. Rätt till mödravård helt enkelt, då detta "naturliga" som vi är "gjorda för" ofta leder till döden i länder utan sjukvård. Gravida kvinnor är vi allihop, tänk om man råkat vara det i säg Niger istället. Då hade var sjunde i tråden inte skrivit igen efter förlossningen! De har riktat in sig på 15-20 åringar vad jag förstår! Så önska en eller flera låtar nu under veckan! :)

• greywolf

Hoppas det går bra.. Varför antenatal när du är förbi BF...?

MissKaos skrev 2013-12-10 08:46:34 följande:
    Sitter på antenanthal nu. Väntar på T-ul. Rätt nervöst nu. Kass mage på morgon. Var rätt knepig koncistens igår med. Blä! Hoppas det är hormoner etc och inte magsjuka eller liknande på g. Bf+3. Vakuum i tiden.

• greywolf

Ok hoppas hinnspevningen gör susen nu! Här har dagens stora projekt handlat om att duscha och tvätta håret (kändes oöverstigligt innan jag klev in i duschen!) och att bädda babysängen. Hade liksom inte tänkt ha babysäng såhär i början faktiskt, dottern sov i babynest i vår säng de första fem månaderna men med socialstyrelsens nya råd tänkte jag om. Får väl köpa nappar också, även om vi hade tänkt köra nappfritt i den mån det hade gått. Någon annan som har tänkt om iom de nya rönen?

MissKaos skrev 2013-12-10 10:04:25 följande:
    Normalstor bebis. Ngt i underkant på fostervatten men i normalreferensen. Åter måndag. Hinnsvept..

• greywolf

Jag trodde också babynest räknades som egen säng, även om det låg i förälderns säng, men så uppfattar jag det inte nu. Teoretiskt kan man råka lägga en trött arm eller sitt eget täcke, välta en kudde över barnets ansikte även om det ligger i. Babynest. Så höga kanter har det ju inte att inget kan hamna innanför. För mig känns det ändå säkrast att bebisen får sova i egen säng intill vår säng. Jag vet att jag möblerar om med mina kuddar om nätterna, jag är ingen stillsovare så rådet träffade mig ganska direkt. Men napp, ja vi får väl se här med. Nappavvänjningen var ju en sjujäkla avtändningsresa för dottern när vi tog den i somras. Helst inte igen...

MissKaos skrev 2013-12-10 14:38:10 följande:
    Njae. Eller ja vi får väl försöka med egen säng. Babynest borde väl räknas som det? Isak sov i min armåhla i ca ett år. Och napp vägrade han. Totalt. Jag har köpt nappar.. Återstår att se hur det blir med den saken går ju itne tvinga barnet heller. Det händer exakt noll saker efter hinnsvepningen. Lite blött i trosorna, det rinner ut lite glidslem. Thats it! Imorgon BM besök. *suck* Uppgiven! Drog runt på shoppingcentret ett tag. Shoppade lite saker jag inte behöver och så åt jag Max mat. Vill gå och lägga mig nu, är så trött...

• greywolf

Hej alla! Jag började skriva ett inlägg från bb igår men råkade radera allt jag hade skrivit när jag slant med handen, så uppdateringen kommer nu istället.

Värkarna startade strax efter tre natten till onsdagen, vi fick komma till bb Stockholm eftersom att södra bb hade fullt, och personalbrist. Kom in vid halv sex och var då öppen 7 cm. Det tog ändå fram till kl 13 för bebisen att skruva sig ner hela vägen, för den låg vänd åt fel håll, vidöppet läge. Iaf kom han ut till slut, en ljuvlig liten pojke på 3780 gram. Nu är vi hemma och jag är rätt mör efter en natts ammande varje timme (!) Men lillprinsen är ju för underbar. Storasyster är väldigt stolt och pussar på honom hela tiden. Kram på er alla!

• greywolf

Hallå tjejer, ville poppa in och höra hur det går. Det är lite tumultartat här, lillpojken är superfin på alla sätt men det är tufft med andra barnet! Ingen tid över till storasyster, brösten gör ont.... Lycka till på tulet imorgon misskaos, vad brukar ett sådant visa och vad för åtgärder gör man ev? Repan, spännande att höra att grejer är på g!!

Svar på tråden December bebis 2013