Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Julibebis 2014

huldaskarin skrev 2014-02-10 16:25:13 följande:
    Om det är till någon tröst Fiamedbarn så är jag 46 så nu kan du känna dig ung Var på RUL idag och allt såg bra ut med bäbis 2 och jag såg själv att det blir en liten kille precis som jag trodde. Nu känns allt bra trots snuva och hosta
    Nej vad roligt med nån i liknande ålder!! Grattis till lilla killen! Jag är jätteglad över att vänta en tjej men sörjer faktiskt killen som inte blev av...har en son sen tidigare och det hade varit kul med en lillebror. Men kanske nästa gång
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-02-10 16:46:19 följande:
    Jag har blivit typ deprimerad i alla mina graviditeter. Med fösta barnet var det så illa att mamma gjorde klart för mig att om jag inte tar kontakt med en psykolog omgående så tänker hon sätta sig i bilen och köra 30 mil för med min sinnesstämning fick jag inte vara själv.

Det är inte alls ovanligt med depression under graviditeten men man pratar inte så mycket om det.

Den här gången var jag beredd på att det skulle hända så jag var lite mer beredd på det. För min del går det över runt v. 14 men en del har det så hela graviditeten.

Om du känner att det blir för tungt så ring till BM de brukar ta det på stort allvar.
    Tack för att du delar med dig! Ja det kanske inte är ovanligt under graviditet men jag känner mig rätt värdelös som inte bara fixar det. Jag hoppas att det går över men i annat fall kanske jag ska kontakta BM. Jag vill absolut inte ta antidepressiva eftersom vissa studier tyder på att det kan påverka fostret negativt. Det enda jag skulle vilja men som inte känns okej på nåt sätt egentligen, är att vara sjukskriven typ på halvtid. Men då hinner jag inte med mitt jobb och det känns väldigt sjåpigt. Visst kan man vara nere några dagar men nu börjar jag känna att jag inte kan ta mig ur det...och jag har också en pojke hemma som behöver mig....

Hur har det gått i denna graviditet? Har du mått bättre och hur kommer det sig tror du?
  • Fiamedbarn

Gubbenhilfe, hur många barn har du? Och hur har du hanterat det i dina andra graviditeter?

• Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-02-10 17:25:39 följande:
    Jag har ett barn, men var gravid 2012 och den graviditeten avslutades i v. 17 och nu är jag gravid igen i v. 17.

Jag spenderade de första månaderna på soffan, orkade inte ta mig för något alls. Som tur är har jag en fantastisk man som fixar med allt utan att på något sätt ge mig dåligt samvete så det har underlättat en hel del. Det jobbigaste har varit det dåliga samvetet som man får för att man är en så jäkla dålig mamma. Den här gången var både min man och jag med på att det skulle ske och i och med att det alltid har fått över tidigare så utgick vi från att det skulle göra det den här gången med. Så vi bet helt enkelt ihop och stod ut. Inte optimalt egentligen men det fungerade för oss. Men mitt råd är nog i alla fall att prata med BM, bita ihop är aldrig en bra lösning.

Nu har jag mått bra i drygt tre veckor.
    Tack för ditt svar! Jag får fundera på att kontakta BM, som det är nu kan jag inte hålla tårarna tillbaka och känner mig orkeslös och dränerad och helt instängd i mig själv Jag berättade för min sambo om dig och hoppas att han förstår mig lite bättre, men han tar också stort ansvar hemma. Och jag har soffan.....
  • Fiamedbarn
    HaBaNiTa skrev 2014-02-10 18:44:06 följande:
    Min äldsta syster är 45 och lika i sinnet som jag kan man säga fast det skiljer 12år. Hon är också ungdomlig av sig och många som träffar henne tror att vi är jämngamla. Man blir inte äldre än vad man gör sig sägs det. Beundrar verkligen att du orkar vänta barn. Jag väntar 4:e och tror inte jag orkat senare i livet men det beror på alla mina ryggproblem. Annars hade jag nog haft ett par till om 10år igen hihi. Hur många barn har du? Kram
    Ja man blir ju lite tröttare (och bekvämare!) med åren. Men förhoppningsvis klokare och mer tålmodig också. Det finns många fördelar med att få barn sent tycker jag. Jag har en son på 4,5 år men det lockar att skaffa ett tredje snart, men det vore nog inte så klokt. Speciellt inte som min son har en funktionsnedsättning och kräver massa extra tid (och tålamod!). Men man vet aldrig!

Det är strongt att ha fyra barn!! Ibland förstår jag inte hur vi ska orka mer fler än ett
  • Fiamedbarn
    MiniV skrev 2014-02-10 18:48:52 följande:
    Jag har varit deprimerad från och till i fyra och ett halvt år, i början av graviditeten var jag på väg ner igen och läkaren jag träffade funderade på medicinering. När vi sågs igen mådde jag bättre och vi skippade medicin.

Samtal har fungerat för mig hittills, men eftersom mina depressioner är återkommande så blir medicinering kanske ett svar i framtiden. Vill inte heller under graviditeten dock. Jag vet vad som orsakar mina och märker när det är på gång.

Det är ju en stor hormonell förändring att vänta och föda barn, vilket gör att det är värt att hålla koll på så att man inte går ner sig helt.

Så ta kontakt - hela du är viktig!
    Tack Vad skönt att du mår bättre nu! Efter förlossningen med min son mådde jag inte så bra, och jag skulle inte tveka att ta antidepressiva om det blir likadant igen, bara en bråkdel går ju över via amningen, Det gjorde jag inte sist.
  • Fiamedbarn
    som en sol skrev 2014-02-10 22:04:59 följande:
    Jag har inte beslutat mig för ännu om jag ska sluta med SSRI innan förlossningen eller om jag ska strunta i att amma. Hade amningen fungerat förra gången hade jag valt att amma för det är ju bra för bebisen, men jag hade alldeles för lite mjölk och fick det inte att fungera, så då är ju frågan om det är värt att sluta med SSRI. Skulle tro det blir samma med amningen nästa gång då både min mamma och mormor haft samma problem.
    Som jag har förstått det påverkas inte amningen så mycket av SSRI. Kan du ta det under graviditeten tror jag inte att det är ett problem sen när barnet är fött. Och med min erfarenhet är det kanske då det behövs som mest!
    HaBaNiTa skrev 2014-02-10 21:10:07 följande:
    Ja mer tålamod har du nog rätt i och man är ju mer mogen ju äldre man blir. Kollar tillbaka när jag fick 1:a o 2:a barnet (en annan pappa) var då bara 21 resp. 23 och tyckte jag var så mogen haha men idag tittar jag tillbaka och märker stor skillnad på mig som person. Hade mer ork osv som mamma än vad jag har idag. Idag lever jag med en underbar man som är mogen och orkar mer än jag haha men tack vare fysiska och psykiska besvär så blir det är sista barnet för oss. Jag äter antidepressiva under denna graviditet och ångrar lite att jag inte gjorde det med förra barnet då jag verkligen mådde jätte dåligt. Har minskat dosen idag och kommer nog sluta helt innan förlossningen för att undvika att bebis får besvär med andningen som tydligen är vanligt när man äter serotonin/dopamin preparat. Men ångrar inte en sek att jag började äta medicin. Har ju haft depression till och från i över 14års tid men denna medicin är nog den som funkat bäst.
    Så om jag vore du så kolla upp vad du kan få för hjälp. Jag kan ju säga att det inte blev bättre efter förlossningen sist. Amningen satte igång en massa mer hormoner och jag satt o grät istället för att njuta av stunderna med tösen. Hoppas verkligen att jag denna gång får må bra för det är ju underbart att få en bebis även om det är krävande så ska man ju inte må dåligt och gråta varje dag. Prata med din BM och kolla hur du kan få hjälp. De har säker samtalsstöd osv om du inte vill medicinera än. Det hjälper ju också mycket. Kram och hoppas du får den hjälpen du behöver. Det är tufft att ha barn oavsett om det är ett eller tre eller fyra. Man måste fortfarande vara mamma liksom
    Tack för ditt inlägg! Jag blir helt rörd av inlägget. Idag vabbar jag så jag passar på att ta det lite extra lugnt och imorgon är jag ledig. Förhoppningsvis mår jag bättre på torsdag men i annat fall får jag försöka se om jag kan få nån slags hjälp. Ja det är tufft att vara mamma ibland, speciellt när man knappt orkar med sig själv. Men troligtvis kommer sambon hem på eftermiddagen och kan dels avlasta mig (så jag kommer ut på den där promenaden som aldrig verkar bli av!) och dels kan han jobba hemifrån. Vabben kom minst sagt lägligt! Lukas är rätt pigg för att vara sjuk, som vanligt, Så jag sa till förskolan att han kanske skulle komma på eftermiddagen men de insisterade på att han skulle vara hemma. Det är så svårt att veta när det är rätt att vabba och när barnet borde klara av (och mår bättre av att stimuleras på) dagis. Dessutom tillkommer skuldkänslor för att man är borta från arbetet och vem som borde vabba. Men idag passade det bra att det blev jag. Och nu sover lillemannen! Det får han aldrig göra på dagen annars...så nu kan jag ta det extra lugnt en liten stund. Annars så har han jättesvårt för att ta sig för saker på egen hand så det blir mycket lek idag. Yey Obestämd
  • Fiamedbarn
    Smalltowngal skrev 2014-02-11 16:13:23 följande:

Vill verkligen se vad ni ser men jag förstår inte ens vad som är upp och ner och fram och bak på bilden :p vart är huvudet på bilden? Måste vara blind!!
    Jag har också jättesvårt att tyda den men kände mig för dum för att fråga
  • Fiamedbarn
    Hilmas Mamma skrev 2014-02-14 22:53:08 följande:

Här är det bokat sen ett par veckor tillbaka! Om det blir en flicka ska hon heta IRIS o om det blir en pojke ska han heta HOLGER. Andranamnen är oxå klara! Signe, Maria o Rolf, Göran! 😋😊
    Varför inte Rolf-Göran
Svar på tråden Julibebis 2014