• tes 75

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Vi kommer kanske köra omgång #2 på CvL nästa år, har inte bestämt oss än. Nyligen misslyckades vi med försök nr 1.

• tes 75
    MsLilja skrev 2013-12-14 09:17:02 följande:
    hej tes!
    tråkigt att det misslyckades. Gjorde ni den på CvL också?
    Tycker det känns lite läskigt att köra igång. Tror äggplock kommer göra ont och är inte säker på hur man kommer må av alla hormoner. Har allt funkar bra för er förutom att det inte blev nåt?
    Japp, CvL. Jag lyckades bara producera 3 ägg, där bara ett kunde befruktas och sedan blev det inget embryo. Troligtvis pga min ålder (39 i januari). Äggplocket gjorde inte särskilt ont alls, man får dessutom lugnande och är riktigt groggy =) Det jobbigaste under den månadslånga behandlingen var nässprayen, som jag mådde riktigt dåligt av, och väntan som är olidlig ibland. Sedan är man ju inte sig själv och kan bli väldigt trött, så det är bra om man inte tar på sig extra mycket på jobbet under denna period. Sprutorna var inget problem.   
  • tes 75
    MsLilja skrev 2013-12-14 11:34:34 följande:
    fick du den långa behandlingen?  Har ni barn sedan tidigare? Har du varit nöjd med kliniken?

det är ju som en helt ny värld det här med ivf, så man vet ju inte alls vad man ska förvänta sig.
    Vi gjorde den långa. Nässpray i 2 veckor, sedan sprutor i 11 dagar. Vi har barn sedan tidigare, men min sambo gjorde en vasektomi för 6 år sedan så därför måste vi göra IVF för att få ett gemensamt barn. Frustrerande med vasektomin, men helt fantastiskt att man kan göra barn genom att ta ut spermier ur pungen och mikroinjicera i ett ägg ändå! Synd att det är så dyrt bara.
  • tes 75

..och vi är nöjda med kliniken! Snabba, trevliga och effektiva. 

• tes 75

Jag och sambon har pratat igenom allt nu, och vi kommer köra igen, om kliniken tycker det är en bra ide. Isf blir det nog i feb-mars. Tror jag måste få minst en mens efter "ivf-mensen" som jag nog får snart.

• tes 75

Med långa startar man  med nässpray på ägglossningsdagen, vilket blir två veckor efter den första riktiga mensen efter IVF-mensen. I mitt fall troligtvis i månadsskiftet jan-feb (kommer få IVF-mens under veckan troligtvis). Min förra behandling startade jag 6 november, så det blir då ca 3 månader mellan behandlingarna. Om jag förstått det hela rätt.

• tes 75
    Cahela skrev 2013-12-16 09:18:26 följande:
    Hoppar in här då jag är en trogen Linnékund. Jag har gjort fem IVF:er på Linné och har gått där från 09-13.Totalt har jag gjort fem ET och fyra FET.
     Vi är oförklarligt barnlösa och jag är väldigt lättstimulerad och har bra befruktningsgrad på äggen. Har fått ut många ägg vid varje tillfälle och alltid till frysen. Trots detta tog det mig lång tid att bli gravid. Mitt första barn kom till på 8:onde insättningen. Nu är jag gravid i v 36 med andra barnet som kom till på första IVF:en vid syskonförsöket, vilket känns otroligt.
    Eftersom jag har hållit på länge är jag väl insatt i vad det innebär med IVF. Har kört korta protokollet och det har fungerat bra på mig. De vill att man har en mens mellan två IVF.er men däremot går det bra att göra FET direkt efter ET. Det är jobbigt när det blir väntetid mellan behandlingarna men det är också skönt för kroppen och psyket att få vila lite även om det är det sista man vill när man håller på med behandlingarna.
    Jag är mycket nöjd med bemötandet och har haft en bra kontakt med personalen på kliniken. Är dom evigt, evigt tacksam för all hjälp och stöd under åren som varit!
    Oj vilken historia. Det måste varit en oerhört jobbig tid innan ni blev gravida. Jag och sambon har sagt att vi kör sammanlagt 3 ggr, sedan får vi acceptera faktumet att vi är för gamla. Jag är 39 snart, sambon 46. Vi har två barn var sedan tidigare, och har haft lätt att bli gravida, så anledningen till den misslyckade IVF'en nu (kom inte till ET) är nog min ålder och ev sambons spermiekvalitet (pga vasektomin).
    En fråga; det korta protokollet, gör man bara det om man är lättstimulerad? Jag hör nog till kategorin svårstimulerad, då jag bara lyckades producera 3 ägg trots hög dos Menopur..
  • tes 75
    MsLilja skrev 2013-12-16 17:49:26 följande:
    ett lyckligt slut blev det ju iaf trots allt kämpande. tror också jag alltid kommer reagera på kommentarer ang att skaffa barn och hur lätt det går för vissa och hur lite dessa förstår andra. Men så är det ju, hur ska man kunna förstå det när man själv aldrig upplevt problemet. Blir idag jätte arg på sånna kommentarer och tyvärr är det norm på mitt jobb att alla ska skaffa barn, minst 2 st inom sin anställning. Känns ju sådär när man själv inte klarar av det.
    Fick du x innan alla behandlingar?
    Cahela skrev 2013-12-16 16:31:45 följande:
    Jo, det var en väldigt jobbig tid! Speciellt som jag började i denna karusellen 2004 med mitt X. Vi hann med några insem och en IVF. Så jag har verkligen tagit del av den här jobbiga världen. Jag var 30 när jag började och 36 när jag blev gravid så det var lite turbulenta år men eftersom jag hade åldern för mig och fick bra resultat på varje behandling så kämpade jag på. Dock kommer jag alltid känna mig som en del av "ofrivilligt barnlös världen". Kan reagera starkt på när folk uttrycker sig korkat kring det här med att få barn. Mitt första barn var beräknat till december men föddes i november vilket gav många kommentarer om "dålig planering" av att få barn i december. Precis som att det spelar någon roll? Ja, jag har blivit vis och mer ödmjuk av allt det här men lätt har det inte varit.
    Hur som helst så ville jag hoppa in här och förmedla hopp till er som går på kliniken. Jag vet att alla läkare inte uppfattas som särskilt sympatiska där men jag har fått en bra kontakt med de jag haft. Sköterskorna, labbpersonalen och ja, alla har varit mycket gulliga och blivit glada när vi tillslut lyckades. Med mitt X gick jag på Ackis och det var då rakt inte samma sak. Mycket mer personligt och kundvänligt på Linné.
    Lycka till nu och hoppas ni kan njuta av jul och nyår även om det är mellan behandlingar!
    Usch, jag lider med er och dessa kommentarer. Jag har sedan dag 1 på min första IVF-behandling känt en sådan ödmjukhet inför alla de som tvingas gå igenom år av IVF-behandlingar, med all hopp och förtvivlan som följer med. Jag är ju så lyckligt lottad att jag fått två barn på naturlig väg, men känner ändå en stor sorg inför att jag och min livskamrat kanske inte kommer lyckas få ett gemensamt barn. Jag kan inte ens föreställa mig den sorg som en ofrivilligt barnlös troligtvis känner.  

• tes 75
    MsLilja skrev 2013-12-20 09:18:03 följande:
    ni som redan genomgått ivf, vad säger läkarna om träning under ruvning?
    Man ska nog ta det lugnt, bl a eftersom ägguttaget påfrestat kroppen har jag för mig. man kan ju ta promenader, men bör nog inte hoppa & skutta. 
  • tes 75

Det blir förresten ett nytt försök för oss med start i slutet av januari! Jag har pratat med kliniken, och de sade att det dåliga utfallet troligtvis berodde på en kombination av min dåliga äggreserv och att min sambos spermier inte var av toppkvalitet. Troligtvis har han börjat producera antikroppar mot sina spermier. Men lyckas jag producera ett bra ägg skulle det kunna gå ändå, men våra chanser är små. Vi har ändå bestämt oss för att ge det en chans till, eftersom det är nu eller aldrig pga vår ålder, så troligtvis blir det spraystart v 5, sedan sprutor v 7 och ägguttag v 8 eller 9. Googlar järnet nu för att hitta tips om att förbättra äggkvaliteten!

God jul!

Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014