• tes 75

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Sötboll skrev 2014-01-28 17:12:13 följande:

Tes75: okej. Hur många timmar är man kvar efter äggplock ca? Om man har tid kl 9 så kan man åka hemåt ca kl 12 kanske?

Ja, vi var kvart till 12 tror jag. Men så gjorde sambon spermieuttag ur pungen också, vilket gjorde att vi båda behövde vila efteråt.
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-28 18:02:42 följande:

Nu ni tjejer. Nu händer det saker. Var på infosamtal på kliniken idag. Har lite spotting idag och tror mensen kommer imorgon. Så nu blir det sprutstart på fredag och äp om 10 dagar om allt går som det ska! Känner mig så glad idag! Äntligen kanske vi får bli föräldrar. Han gav oss 40% chans på första försöket. Nån som är duktig på att beräkna chans? Undra vad chansen att bli gravid blir på 3 försök! Väldigt bra tyckte han iaf :)

Tyckte inte det var något problem att sticka mig själv vilket känns skönt. Men helt slut nu efter att varit så spänd idag :)

Åh, vad skönt med korta! Får man fråga vilken läkare ni träffade idag?
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-28 20:13:59 följande:
    Vi träffade Holte (tror han heter det)
    Ah, han träffade vi aldrig, utan Thomas (gjorde första biopsin på sambon för att kolla spermierna, och ett av mina VUL), Oddvar (sista VUL och kontakt vid den uteblivna återföringen) samt Sarah (ansvarig för oss och gjorde äggplock samt PESA). Trevliga människor allihop, men mycket olika hur mycket detaljer man får reda på samt hur peppande de är. 

På söndag startar vi igen. Nu j-vlar ska jag kläcka ur mig ett fint gäng!
  • tes 75
    Krabaten1 skrev 2014-01-29 07:34:21 följande:
    Vad roligt att det är många på gång! Testade korta programmet för första gången nu, hittills lika bra resultat med mindre humörsvängningar och väntetid. Glad 

Vi har träffat alla, utom Thomas, vid det här laget och det är verkligen så att det är helt olika personligheter, men jag har bra erfarenheter från alla. Vårt dotter gick under namnet Oddvar i magen eftersom det var han som gjorde ET, så honom tycker vi förstås lite extra om. Tungan ute

Åh, avis på korta.. Är du lättstimulerad och det var därför ni kör korta nu?
  • tes 75
    Krabaten1 skrev 2014-01-29 12:38:49 följande:
    Håller alla mina tummar! :) Jag räknade förresten procent när vi körde första omgången, vi hade drygt 50 % på båda och då blev det typ 75 % att det skulle lyckas på någon av två försök. Försöker rannsaka minnet om denna säkert mycket enkla matematik, återkommer om det poppar upp.

I höstas körde vi på syskonförsök-IVF nr 1, långa varianten då, vi har gjort två långa förut, där andra resulterade i dottern. Jag är ganska lättstimulerad (var på gränsen till överstimulerad första gången) och går på en ganska låg dos. I höstas skulle jag avsluta injektionerna några dagar innan ägglossningssprutan (höga halter i blodprovet), men då dök hormonnivåerna och vi fick åka hem utan någon tid för ÄP, snöpligt. Nu fick jag korta varianten. Frågade min läkare på hemmaplan, hon sa att CvL gärna provar den andra varianten om det ena inte lyckas, för att se om det blir bättre resultat (naturligtvis med andra faktorer invägt).
    Ok, bra att veta. Jag kör långa för andra gången nu, men skulle gärna prova korta pga att jag mår väldigt dåligt av Synarelan, men främst för att det känns "mot naturen" att nedreglera mig som har kass äggreserv (AMH 0,5) & är 39.. Känns som långa riskerar att stänga av äggstockarna, om du förstår vad jag menar. 
  • tes 75
    Krabaten1 skrev 2014-01-30 07:56:58 följande:
    Den korta är lättare tycker jag, och förstår att du tycker det är obehagligt med nedregleringen. Det tycker jag också, och jag har alla förutsättningar som går (vi har spermieproblematik i stället). Jag har inte påverkats på samma sätt av Synarela de olika gångerna, första gången var oerhört jobbig, men då var jag också i ett mentalt jobbigare läge. Har du berättat att du tycker det är jobbigt med Synarela? Om det nu skulle behöva till någon mer gång, kanske det finns alternativ att diskutera. 

En nackdel med den korta metoden, om du vill höra en sån, är de ytterligare sprutorna, inte toppen (jag och sprutorna har ju lärt känna varandra rätt väl vid det här laget, men dessa är ingen favorit).  

I slutänden är det en liten insats ändå. Att övervinna en och annan fobi får jag liksom på köpet. Glad
    Jag nämnde mina biverkningar av Synarela sist, men kommer ta upp det tydligare denna gång (om det blir så, kanske klarar mig bättre nu..), och OM det blir ett försök #3 så kommer jag nog lobba hårt för korta.
  • tes 75
    Jenkis skrev 2014-01-30 13:11:46 följande:
    Ta absolut upp det! Du måste ju må så bra som möjligt.

Däremot är det statistisk bevisat att man på långa metoden och Menopur i högsta dos får ut bäst ägg hos oss med dålig reserv. Menopur ger färre ägg, men bättre kvalitet och det vill man ha när AMH är lågt. Tydligen svarar kroppen bättre på behandlingen om den varit helt nedreglerad först, så att du skulle fastna i klimakteriet är inte så troligt.
    Tack för pepp!
  • tes 75
    Krabaten1 skrev 2014-02-04 07:37:20 följande:
    Tjuvtesade igår, minus, så nu ska det mycket till. Känner mest för att dra täcket över huvudet och komma fram lagom till våren.
    Ånej. Men när är din officiella testdag?
  • tes 75
    Krabaten1 skrev 2014-02-04 12:51:17 följande:

På lördag, så det är flera dagar kvar, men det var så väldigt tydligt att det bara var ett sträck, ingen tillstymmelse till två... väntar förstås och testar på lördag igen. När jag var gravid med dottern "visste" jag det tidigt, då hade jag blivit grymt förvånad om det hade varit negativt, nu känns det som att det inte är något på gång. Ja, det är ju bara att ge sig upp i sadeln igen, men jag måste deppa ihop lite först. Gråter
    Beklagar.. 
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-02-05 14:31:36 följande:

Vad tråkigt krabaten!

Själv mår jag inge bra idag. Har ont i kroppen,jätte ont i huvudet. Trött. Och igår när jag tog den första orgalutra sprutan fick jag världens reaktion på den. Usch just nu känns det inte alls kul! :(

Usch då. Hur länge ska du ta Orgalutran?
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014