• Gina43

Nordic IVF Center Malmö

MålaMittHjärta skrev 2015-09-10 18:20:05 följande:

Måste få ventilera mig lite här, varning för ett "gnällinlägg"

På måndag är första läkarbesöket inför vårat FET och undrar hur jag ska få ihop allt.. Jag pluggar och känner redan nu att denna terminen har ett oerhört högt tempo och känner att det blir tufft att planera in ett FET när denna terminen är så hektisk och försöka hinna med en 3.5 åring och allt annat.. 

Hela ivfprocessen tar ju väldigt mycket lust, energi och ork.. 

Känns lite som ett lyxproblem, även om jag missar mindre dagar med ett FET än ET. Såklart om jag får välja sätter jag IVF processen förre skolan (den finns ju som sagt kvar.) men vill samtidigt inte ta studieuppehåll redan nu..

Dock känner jag mig väldigt motiverad att sätta igång nu :) 

Hur många besök behöver ni för ert FET? Behöver ni gå på koll innan överföringen eller räcker det med ÄL-stickor för er del?

Det är okej att känna som du gör! Fördelen med att göra IVF när det är mycket på gång är att man slipper tänka och känna då mycket under ruvningen. Så kommer ni bara igång så går det säkert som en dans!
  • Gina43
    MålaMittHjärta skrev 2015-09-11 08:39:51 följande:

Åh underbart :) 

Försöker också att tänka att allt händer av en anledning, även om man inte kan se det när det väl händer. Åh det dumma med IVF att man missar mycket jobb/skola.. 

Barnvakt kan vi nog ordna om det behövs och man borde få ihop pusslet på något sätt :) 

Har ni långt till kliniken? Det blir ju inte så många besök när ni inte har äggblåsor på tillväxt att kolla? Jag har tagit med mig mitt barn till kliniken ett par ggr - inga problem. Om det vet på förhand så brukar någon i personalen kunna ställa upp.
  • Gina43
    Blomster84 skrev 2015-09-12 11:56:39 följande:

Vårt 3.e försök (FET) gick inte vägen men vi har precis gjort ett nytt försök. Är på rd2 idag. Dock kläckte sambon ur sig under ett bråk igår att han inte alls är intresserad av att skaffa barn och att han hoppas att detta inte heller går vägen. Så jag vet inte vad jag ska göra just nu. Hoppas eller inte...

Tråkigt att höra att det inte blivit bättre för dig. Hoppas innerligt att tiden går fort och att du kommer in på op fortast möjligt. Förstår att väntan måste tära nåt fruktansvärt

Kram

Hej igen! Tråkigt att ni har haft ett uppslitande gräl. Men infertilitet och IVF-behandlingar är svåra prövningar och kan locka fram dåliga sidor. Jag och min man har också grälat mer (och värre) under IVF.

Det är inte säkert att din kille menade vad han sa. Man kan ju säga så otroligt dumma grejer när man är arg. Det ursäktar förstås inte att han sa något väldigt dumt och att han också gav uttryck för att inte stötta dig i det du går igenom just nu (ruvningen är en hemsk tid!). Jag hoppas att han inser att han betedde sig illa, att han innerst inne inte menade vad han sa och att han ber dig om ursäkt.

Klart att du ska hoppas på att få en liten! Stor kram till dig. Hoppas att du trots allt får en fin helg! Gråt en skvätt om det får dig att må bättre.
  • Gina43
    mom2012 skrev 2015-09-12 21:31:00 följande:

Tjoho! 40 år och 2 (!!) toppblastosyster i frysen :) Av så få som 5 befruktade ägg så är vi mkt nöjda med att 2 blev blastosyster.

Nu börjar immunologiska resan......

GRATTIS!! Vilket bra resultat! Är glad för er skull! Heja heja!
  • Gina43

Om några dagar är det dags för VUL. Spännande att se om det finns en knodd med hjärtslag där inne..

I morse vaknade jag kissnödig och med fet kramp i vaden. Det känns ju igen.. men jag är plågsamt medveten om att det fortfarande kan vara en ofostrig graviditet eller ett MA.

• Gina43

Jag kan hålla med om att ifall de vet att ni är ofrivilligt barnlösa och genomgår behandling så är det lämpligt att hålla truten om allmänna graviditetskrämpor. Däremot tycker jag att de förstås har rätt att få ventilera. Jag hade en komplicerad graviditet och fick genomgå en akut bukoperation m m. Förlossningen kom oväntat genom akut kejsarsnitt och mitt barn var inte friskt vid födseln. Det blev inte utan drama och vi var rätt omtumlade. Hade ni tyckt att det var "läge att hålla truten och att vara glad för att vara gravid / lyckas få ett barn" i alla fall? Det är man ju förstås (glad för det som var positivt, att det blev barn), men allt är inte rosenskimrande som gravid eller som nybliven förälder.

• Gina43

Inför VUL:et var jag så nervös att jag var riktigt illamående. Men vi fick lyckligtvis se en liten böna med hjärtslag där långt upp i livmoden (man fick pressa lite och ändå var det ganska grynigt).

Oh så skönt! Andas ut lite nu att vi har kommit såhär långt. Jag var SÅ nervös inför att de bara skulle finna en tom hinnsäck..

• Gina43

Kliniken har väl en policy för det där? Du kan möjligen få två om "oddsen" av olika skäl är negativt påverkade, för de vill ju egentligen inte att det ska bli tvillingar (= riskgraviditet gagnar inte deras resultat och därmed inte deras rykte). Ålder är en faktor, sämre äggkvalitet en annan, många försök osv.

MålaMittHjärta: Du är ju jätteung! Till och med jag kallas "ung" i de här sammanhanget och jag är definitivt närmre 40 än du (jag är alltså inte 43)

Blomster84: Jag håller verkligen tummarna för dig! Blir ledsen attse hur uppgiven du låter.

Löste det sig med sambon? Vilken ruvardag har du nu?

Libra: Hur går det för dig? Har man planerat in ingrepp och behandling än? Jobbig väntan..!

• Gina43
    MålaMittHjärta skrev 2015-09-17 20:41:23 följande:

Har glömt om att berätta om en skum händelse i måndags, jag och min sambo sitter i väntrummet och väntar efter en stund kommer en tjej in och hinner precis se att det är en som jobbar på min praktikplats. Jag misstänker att hon såg mig och gick in på toaletten innan hon kom tillbaka och satt sig i andra änden av väntrummet. 

Blev så skum stämning, är första gången man springer på någon där och så svårt att veta om hon tycker det är "jobbigt" eller inte. Hade en fältdag där på hennes avdelning veckan innan, så hon vet vem jag är.

Det är såna situationer man inte riktigt vet hur man ska göra, men undvek att titta dit och lossades att jag inte såg henne.

IVF kanske är hennes stora hemlighet? Hon kanske är en av de som inte berättat för någon! Det måste vara jättejobbigt att arbeta på förskola (med barn dagligdags) och samtidigt vara i IVF-svängen med all barnlängtan.
  • Gina43
    MålaMittHjärta skrev 2015-09-17 21:42:53 följande:

Haha tänkte mer utifrån sambons ålder :P, dock glömde jag klämma in ett ev om vi får det vi har inget på svart och vit samt att jag kan ha misstolkar läkaren, vi kanske pratar om att gå igenom 10 försök till alltså.

Jag vet inte om de tar hänsyn till mannens ålder. Ni fick ju många fina blastocyster till frysen så helt dåligt ställt är det kanske inte med spermiekvaliteten? Ni har ett fint track-record: du blir ju gravid vid IVF, har haft två graviditeter efter två behandlingar (dock att den ena slutade i MA). Ni hade otur nu sist! Det går säkert jättebra vid kommande FET och om inte så blir det säkert ett plus vid nästa!
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö