• Libra1

Nordic IVF Center Malmö

mom2012 skrev 2015-07-23 08:50:04 följande:

Får du feber varje mens är det troligt att de hittar något på din operation. Det är bra du börjar med enanton nu, du får den troligen efter operationen om de hittar något ändå. Det va så för mig med sjukdom vid mens innan endon upptäcktes. Jag började föra dagbok och insåg att varje mens var jag förkyld och sjuk från jobbet. Eskalerade 2008 när en cysta brast (visste jag ej då) och jag kräkte och fick mkt hög sänka i kombination med smärtor likt njurstensanfall. Då hade jag inflammationer i buken med vätska. Kroppen klarade ej ta hand om det.

Usch! Det låter inte alls roligt. :(

Jag får inte så hög feber. Mer att jag känner mig lite hängig. Den går upp 0,5-1 grad.

Jag kommer att få ta Enanton tills vi ska göra nästa IVF. Man börjar med sprutorna 2 veckor efter sista Enanton. Smidigt! :)
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-07-24 16:10:53 följande:
    Skönt att du mår bättre! Det har varit mycket för dig nu!

Jag har inte så många biverkningar, men så är jag inte säker på att jag är nedreglerad än. Väntar på den där blödningen som inte verkar komma smile4.gif Spraydag 10 här. Det sägs ju att blödningen brukar komma dag 7-10...och att den ska ha kommit inom 14 dagar. Tänk om jag har en äggblåsa/cysta där som först måste tas bort? smile4.gif Kliniken är ju stängd så det blir inte annat än att vänta nu.
    Min sprayblödning brukar komma när mensen skulle kommit som vanligt. 8-14 dagar är normalt. Har du lång lutealfas?

Jag har börjat småblöda igen och har mer ont. Har jagat någon läkare hela veckan som kan hjälpa mig med ett recept. Har ringt KK 4 ggr men inget recept. Blir så trött. Enanton är tagen i alla fall.
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-07-24 20:44:48 följande:
    Tack för svar!! smile1.gif

Det brukar vara 14 dagars lutealfas. Det borde ga varit igår eller idag. Är svullen över magen. Kanske kommer den snart. Vi får väl se! Tröstar mig med ett glas från den sista rödvinsflaskan från bröllopet, en flaska som hittades av en ren tillfällighet här för en tid sedan. Passar på nu.

Tråkigt att det inte blir riktigt bra i din medicinering och att du får jaga läkare. Vi får hoppas att endon i alla fall svälts ut någon gång. Hoppas att du härdar ut!
    Har det hänt något?

Ett glas vin är man värd ibland. :)

Fick åka till gynakuten igår. Smärtorna blev för intensiva. Men idag mår jag lite bättre än så länge. :-/
  • Libra1
    GrukanGrace skrev 2015-07-26 11:29:05 följande:

Nu är vi i Athen. Badar vid poolen ochctittad morgon träffar vi DR D för prover. Känns såå bra. Kram

Spännande!!! Lycka till!!! :)
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-07-26 19:31:05 följande:
    Trist! Jag läste det på din blogg. Vad jobbigt att du går igenom sådana smärtor! smile4.gif

Tja, hela tanken bakom ett långt protokoll denna gången (istället för ett kort protokoll) var för att styra upp äggplocket innan jag börjar jobba igen. Om blödningen inte kommer kan jag ju inte påbörja nästa fas i behandlingen förrän senare och då har jag kört långt protokoll och sprayat "i onödan". Dessutom kommer jag i värsta fall att även få ställa in en utlandsresa smile4.gif

Fast..sett mot vad du går igenom verkar mitt huvudbry vara ganska små bekymmer!
    Ge inte upp ännu. Hur många dagar har du sprayat nu? Kan man inte bara flytta fram försöket? Eller du vill/kan inte göra det när du jobbar? Jobbigt när kliniken har stängt. :(

Äsch! Vi har alla våra bekymmer. :-/
  • Libra1
    MålaMittHjärta skrev 2015-07-27 08:02:55 följande:

Libra: Läser med på bloggen, men vad jobbigt att behöva jaga runt i vården för att få hjälp.. Inget man direkt orkar när man har ont eller är riktigt sjuk... Svenska sjukvården!

18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
    Riktigt jobbigt! Men tur jag fick hjälp till slut. Var tydligen tvungen att "visa upp mig" för att de skulle förstå. :-/
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-07-28 00:26:41 följande:
    Försökte skriva privat pm till dig Libra1 men har inte access till din profil. Läste i din blogg om din läkare säger ev livmodern ska opereras bort. Det är fel fel - för en del. Många med endometrios har kvar sina smärtor trots hystorektomi. Det ör absolut ingen garanti vad gäller befintlig smärta. Flera personer beslriver att smärtan tyvärr ör kvar trots den stoea operationen. Du beskriver att du har ont bara av att gå. Låter som du ev har endometrios långt bak mot nervtrådar mot svanskotan, vilket verkar vara den plats som orsakar mest smärta.. Enanton i 6-7 månader kommer hjälpa till att svälta endometriosen, men den tiden kanske du inte känner att du har om ni vill bli gravida. För att "skynda på" processen litr kan du be läkaren bränna all synlig endometrios, lösa upp adherser samt ObS viktigt - ta ett vävnadsprov. På äggstockar ska de ta så lite äggstocksvövnad som möjligt iom att ni vill ha egna barn. Att brönna synlig endometrios minska inflammationer ger en en mer gynsamm miljö för äggen. Du verkar dock ha bra ägg eftersom du blir gravid. Håller tummar och tår!
    Tack för ditt svar!

Läkaren sa att de kommer att bränna bort härdar om de hittar något. Hon är medveten om att vi vill göra fler IVF så äggstockarna får de försöka låta bli. Om äggledarna skulle vara skadade kan jag gå med på att ta bort dem.

Jag har ju gått på Synarela sedan mars så ett försök innan eller efter jul borde gå bra. Det är jobbigt att vänta. Men jag vill ju få rätt på detta först.

Antagligen är det nerver som bråkar. Hoppas verkligen att det inte blir kroniskt. Verkar jättejobbigt. :-/
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-07-28 21:56:49 följande:

Libra, jag har också läst din blogg. Ville gärna skriva en kommentar, men ville inte lämna ut mailadress (eller ens fejka).

Du frågar vad som skulle hända om det inte blir några egna barn. Det skulle förstås vara en stor sorg, men ta inte ut den nu, inte ovanpå allt du går igenom just nu. Vad som händer då är inte heller något som du kan eller bör bestämma idag. Sedan - OM du skulle hamna där - så kan du blicka tillbaka och veta att du gjorde allt (precis allt) som stod i din makt för att påverka läget. Då måste du kunna ge dig själv en förlösande och vänlig klapp på axeln. Tänk att det är vad som händer då, om du inte kan släppa tankarna om detta. Men du är inte där än.

Angående smärthanteringen, så har andra svarat väldigt bra. Akupunktur kan vara värt ett eller några försök. Jag har själv mått bättre av det. I slutändan fick det smärtrehab som någon skrev om, där det handlar om praktisk och mental hantering.

Hur är det med miljöombyte i sommar? Kommer ni iväg någonstans?

Du har rätt. Vi är inte där ännu. Men det är svårt att låta bli att tänka på det. Är livrädd för att mina ägg helt plötsligt ska bli dåliga. Men vi får försöka några gånger till. Skulle det vara så att jag blir sämre så får vi nog ge upp IVF.

Vi har varit i sommarstugan i 2 veckor. Skönt att komma iväg lite. :)
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-07-31 22:25:37 följande:

Sprutstart idag. Blödningen på Suprecur kom på spraydag 13-14. Hann bli riktigt nervös innan den kom, tänkte att det inte skulle bli någon IVF i augusti. Jo, det är med Carlanderska denna gången (så egentligen borde jag kanske hoppa tråden!). Spännande med ny klinik, men samtidigt känns det märkligt med fortsatta behandlingar och att jag är inne i hjulet igen och springer runt i det. Blandade känslor.

Vad skönt att den kom till slut. Enda gången man vill ha den. :)

Klart du får vara kvar. Är nyfiken hur det kommer att gå för dig. Håller tummarna!!!

Hur kommer det sig att ni bytt klinik?
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-08-02 16:41:30 följande:

Libra1, gör de "HSS" och genomspolning av äggledare vid operationen? Om inte be om att få göra det innan operationen, så du vet status på livmoder och äggledare. Det kan göra lite ont att spola äggledarna om det är stop, men om det flyter på så gör det inte ont. Dock gör det inte ondare än mensvärk, och på mig släppte proppen efter en stund, précis när han tänkte avsluta. Nästa HSS jag gjorde för syskon nu var helt smärtfritt och fin passage.
    Besöket för HSS hos min gyn tog max 30 minuter, det borde de hitta en tid för innan hösten smile1.gif

Det har de inte sagt något om. Kan man begära det? Hade ju varit intressant att veta hur det ser ut. Tack för tipset. Ska fråga. :)
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö