Inlägg från: Mon bébé 81 |Visa alla inlägg
  • Mon bébé 81

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Vildhallon: det är ju bra att det ökar! Glad
    Förstår att du är orolig. Jag menar det är ju trots allt det viktigaste i livet vi försöker att "tillverka". Men jag tror att det kommer gå jättebra för dig.
  • Mon bébé 81
    Tedax: jag har inte provat munkpeppar. Känner att jag inte har någon koll på progesteron och liknande alls. Men om det inte tar sig under närmaste månaderna kanske jag får läsa på och prova.

lill grodan: det där är verkligen en balansgång tycker jag. Man försöker ta det lite som det kommer och inte hoppas för mycket, men ibland går man upp i detta totalt och sitter och läser forskningsrapporter om ägglossning och diskussioner om huruvida man ska känna på livmodertappen eller ej. Vi försöker också hålla oss till varannan dag, då har man ju goda chanser.

Jag börjar bli sjuk känner jag. Rejält ont i halsen och krasslig mage. Hade sett framemot att komma till jobbet på tisdag och på så sätt få tiden att gå fortare, men nu känns det inte realistiskt. Men nu är det inte så många dagar tills jag kan testa. Försöker dock att intala mig att det inte är något, är rädd att bli så besviken.
  • Mon bébé 81
    Joss81 skrev 2014-01-06 16:34:44 följande:
    Å vilken bra artikel. Den får en att känna lite hopp. Nog ska det väl gå för oss oxå? Vi kämpar allihopa och kan väl stötta och följa varann genom allt kämpandes. Känns alltid skönt att veta att man inte är ensam.
    Japp, det är klart att det här ska gå vägen för oss! Förr eller senareGlad.
    Men jag tror att vi måste utrusta oss med mycket gott tålamod (vilket är svårt ibland).

Jag gjorde ett tidigt/känsligt graviditetstest idag (BIM-4). Det var negativt. Läste att 57% av alla gravida som testar 4 dagar innan BIM får positivt utslag. Det innebär att det inte är kört ännu, men sannolikheten är ju inte på min sida... Jag börjar ställa in mig mer och mer på att det inte har blivit något denna månad. Ingen septemberbebis med andra ord. Försöker att peppa och hitta något "positivt" med att inte vara gravid ännu. Tänkte passa på att köpa hem något gott Amaronevin (och äta med ädelost) eller kanske lite champagne och dricka någon lördag (sån lyx kommer ju att vara väldigt långt borta den dagen som man plussar). Eller så kanske man skulle ta och boka in en utekväll med dans och drinkar tillsammans med vänner. Vad gör ni andra för att "ladda om" när det blir minus? Vad finns det för kul/mysiga saker som man bör passa på att göra nu innan man får plus?

• Mon bébé 81
    MjölkChoklad skrev 2014-01-06 18:44:47 följande:
    Åh, tack! Jättebra artikel! Jag har fått barn vid 20 och vid 30 (30 och 32) - då finns det hopp att det kanske fungerar även nu vid 37 Glad
    Det gör det säkert!

Läste någon vetenskaplig artikel för länge sen om att kvinnor som har svårt att bli gravida när de är runt 35 år troligtvis hade haft svårt att få barn även om de försökt tidigare. På samma sätt var det sannolikt att en person som blivit gravid snabbt i 20-årsåldern även skulle kunna bli gravid förhållandevis snabbt i 35-års åldern. Detta var ju baserat på statistik, och individuella avvikelser förekommer ju ofta, men det var ändå lite intressant. Känner själv två personer som blivit gravida på första försöket både i 25-årsåldern och i 35-årsåldern. Superfertila visst Flört.

Nu minns jag inte var jag hittade den här artikeln, men om jag hittar den igen så lägger jag in länken till den här.
  • Mon bébé 81
    Joss81 skrev 2014-01-06 22:02:30 följande:
    Jag läste på netdoktor.se om riskerna efter skrapning. Det kändes ju iallafall lite lugnande. Så här stod det: Risken att få en komplikation som innebär att det blir svårt att få barn i framtiden är oerhört liten, mindre än en på tusen. I själva verket är risken för följder som påverkar hälsan eller förmågan att få barn större om man föder barn än vid abort.
  • Mon bébé 81
    joss82 skrev 2014-01-07 00:30:22 följande:
    Hej på er! Är man välkommen här fastän jag bara är ynka 31? Det är så många 20-åringar i de andra trådarna, känner mig mer hemma bland er mogna kvinnor här! Håller på att planera för barn nr 1 tillsammans med min sambo, tanken är att sätta igång ordentligt först till våren men får väl se om vi kan hålla oss så länge. Känns stort att äntligen planera barn! Håller tummarna för er alla här, lite extra hårt för er som varit med om sena missfall och andra sorgligheter längs vägen.
    Välkommen!
  • Mon bébé 81

Japp, i morgon är det BIM för mig. I alla fall om man räknar på en menscykel på 28 dagar, vilket jag egentligen inte har (snarare 30-33 dagar). Dock så ligger min ägglossning tidigt i cykeln, så det måste ju vara tillförlitligt att testa 14 dagar efter ägglossning egentligen.

Testade faktiskt igår och det var minus. Tror att det borde ha gett utslag om det varit något vid det här laget, eftersom det var så länge sen min ägglossning troligtvis var (om jag inte har misstagit mig på den). Har inga grav-tester hemma nu, men beställde igår via "bäst på test". Så nu får jag vänta med att testa tills de kommer, och då kanske mensen redan har dykt upp.

Usch, satt och surfade massor igår och skrämde upp mig själv. Min gynekolog har tidigare sagt att jag har många äggblåsor och att det ibland kan ta längre tid / vara svårare att bli gravid då. Hon har sagt att jag ska söka hjälp tidigare än efter ett år om det inte tar sig. Tänkte att jag ska börja tempa mig varje dag, och fortsätta att kolla med ägglossningstest. Huh, jag som hade tänkt att ta ta det lite lugnt och köra på varannan dag bara. Men nu känns det som att jag vill skaffa mig lite bättre koll redan från början.

• Mon bébé 81
    Vildhallon: hur går det för dig nu? Känner du av några symptom?

Jag har inte tagit reda på så jättemycket om det här med att ha mycket äggblåsor, men vet att det är ett tecken på PCO. Alltså inget bra. Men gynekologen tyckte nog inte att det behövde utredas vidare just då p.g.a. att jag inte hade några andra symptom och inte heller planerade barn just då (var många år sen).

Ja, man blir helt hypokondrisk ibland. Det där med missfall har inte jag heller tänkt så mycket på tidigare, men nu insett att det är ganska vanligt och tänker på det trots att jag inte ens är gravid ännu. Det är som du säger, ibland är det bättre att inget veta! Det som sker det sker.... Känner att jag skulle behöva distrahera mig lite, men jag är hemma sjuk och orkar knappt gå ur soffan. Dock tillräckligt frisk för att orka surfaSkäms.
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?