mimmih skrev 2014-01-14 22:34:47 följande:
Förstår din oro! Nu har jag ju inte själv varit gravid efter missfallet, men jag kan tänka mig hur nervöst det kommer att vara. Jag var väldigt orolig under de veckorna jag var gravid eftersom alla symptom försvann ganska drastiskt. Det betyder ju egentligen inte att något är fel, men man kan ju inte låta bli att oroa sig. Men är du trött och har ömmande bröst har du ju definitivt symptom!
Jag tog också digitalt CB osv. Men! Jag fick också höra av min läkare att det behöver inte betyda någonting, så man ska inte stressa upp sig med att ta graviditetstest när man väl är gravid. De visar inte alltid rätt och det är svårt att veta vad som händer med graviditeten endast med hjälp av testen och hormonnivån.
Mitt råd är att inte stressa upp dig med nya graviditetstest. Du är ju gravid! Jag vet hur svårt det är men…
En annan sak jag tänkte på. Är det inte några dagar för tidigt att göra VUL i vecka 7? Om du vill se hjärtljud, vill säga. Jag gjorde VUL i vecka 7 och blev superstressad över att de inte såg hjärtljud men eftersom det var så tidigt sa dom att det behöver inte betyda någonting och blev ombokad två veckor senare. De bokar aldrig om till en vecka efter, de säger att de har för många tjejer som blir så oroliga om det fortfarande inte syns något.
Nästa graviditet vill jag nog göra VUL en vecka senare, för att slippa gå dit och inte få något lugnande besked med mig hem. Det kan ju förstås vara så att kliniken du går till har bättre utrustning, jag har hört att det kan vara avgörande för att se hjärtljud i tidigt skede.
Det kanske finns en anledning till att du ska göra det i vecka 7, och mina råd är kanske helt överflödiga! :) Men i vilket fall som helst: Stort grattis och lycka till med graviditeten!
Tack för ditt inlägg! Jag vet att jag inte borde stressa upp mig för jag kan inte påverka ändå. Jag är lugnare nu när jag vet att jag förmodligen får en blödning OM jag får missfall trots progesteronet. Min rädsla var att jag skulle gå runt i flera veckor med ett dött embryo för att progesteronet hindrar kroppen att stöta ut graviditeten.
Hjärtat börjar slå i den här veckan OM ägget blev befruktat runt den 24:e dec som jag tror att det blev. Jag ska på VUL sent i v 7 (är då i vårdens beräkningar i 6+6) och då ska det finnas ett hjärta om det finns något. Anledningen till att de bokar om till en senare tid om det inte syns några hjärtslag, är att det finns ju alltid en risk att man blev gravid senare än man tror. Eftersom jag plussade så tidigt så ser jag det som uteslutet att befruktning skett en eller två veckor senare. Men dagarna tickar på och för varje dag som går så känns det lite lugnare. Tack för att ni står ut med min oro
Jag ska försöka lägga band på mig framöver och njuta istället.