• dansar

LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

• Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Wittra

...o där misslyckades första ivfn . Jag är så trött, så trött. Gott att slippa alla sprutor, tablette o annan skit för ett tag. Att det ska vara så svårt att få ett barn....????

• Jag är bara jag

Inte skrivit på länge,men nu är jag så arg så jag måste få skriva av mig! Inte nog med att 4.e- fatta alltså 4.e! -ED:n misslyckades idag så får jag flera korkade och mindre genomtänkta svar på en sajt jag är med. "Ge upp" var den första-jo,det är lika med garanterat INGA barn eftersom jag inte kan bli spontant gravid! Samma person sa också att planerar man blir man inte heller gravid för man blir bara gravid om kroppen vill. Jaså?!  Senaste urbota korkade kommentaren-första gången för just mig- var klassikern: köp en hund! "Det har hjälpt många, då kommer bebisen som ett brev på posten". Gah!!!!!!!! Jag sliter snart mitt hår- är folk överlag så här korkade? Tänk en sekund innan du kläcker ur dig nåt som bevisar hur korkad du egentligen är tack!

• Veronica1
    Jag är bara jag skrev 2014-12-16 17:37:24 följande:

Inte skrivit på länge,men nu är jag så arg så jag måste få skriva av mig! Inte nog med att 4.e- fatta alltså 4.e! -ED:n misslyckades idag så får jag flera korkade och mindre genomtänkta svar på en sajt jag är med. "Ge upp" var den första-jo,det är lika med garanterat INGA barn eftersom jag inte kan bli spontant gravid! Samma person sa också att planerar man blir man inte heller gravid för man blir bara gravid om kroppen vill. Jaså?!  Senaste urbota korkade kommentaren-första gången för just mig- var klassikern: köp en hund! "Det har hjälpt många, då kommer bebisen som ett brev på posten". Gah!!!!!!!! Jag sliter snart mitt hår- är folk överlag så här korkade? Tänk en sekund innan du kläcker ur dig nåt som bevisar hur korkad du egentligen är tack!

Beklagar verkligen ! Fy satan va dumt sagt (skrivet),hur kan man vara så korkad??? Skaffa en hund,fy så korkat! Blir så arg när folk kläcker ur sig utan att tänka sig för.... sårar mer än gör nytta,så kan dom bara vara tyst istället.

Sköt om dig! Kramar!
  • Jag är bara jag
    Veronica1 skrev 2014-12-16 18:33:49 följande:
    Beklagar verkligen smile4.gif ! Fy satan va dumt sagt (skrivet),hur kan man vara så korkad??? Skaffa en hund,fy så korkat! Blir så arg när folk kläcker ur sig utan att tänka sig för.... sårar mer än gör nytta,så kan dom bara vara tyst istället.
    Sköt om dig! Kramar!
    Finns ingen laglig gräns på dumhet tyvärr. Folk tänker inte efter-där är hela felet! Jag kanske skulle kontrat med att jag klappar våra får varje dag,duger inte det istället för hund?

Tack snälla du,nu ska jag samla ihop spillrorna av mig själv och ta nya tag-igen.
  • Unaangelita
    Jag är bara jag skrev 2014-12-16 17:37:24 följande:

Nää fy fan!! Vad synd att inte fjärde försöket fungerade, beklagar. Får ni göra fler försök?
    Skaffa en hund?? WTF??!! Som att en hund gör en gravid?? Herregud så lustiga människor det finns.
    Hoppas ni inte ger upp och att drömmen om barn blir sann snart! Det önskar jag alla, inlusive mig själv, här inne. Att alla som verkligen kämpar och vill bli gravida blir det, snacka om årets julklapp!
  • Tiana
    Wittra skrev 2014-12-14 12:04:55 följande:

...o där misslyckades första ivfn . Jag är så trött, så trött. Gott att slippa alla sprutor, tablette o annan skit för ett tag. Att det ska vara så svårt att få ett barn....????

Word! Vi hann inte ens till insättning...
  • Jag är bara jag
    Unaangelita skrev 2014-12-16 21:02:42 följande:

Nää fy fan!! Vad synd att inte fjärde försöket fungerade, beklagar. Får ni göra fler försök?
    Skaffa en hund?? WTF??!! Som att en hund gör en gravid?? Herregud så lustiga människor det finns.
    Hoppas ni inte ger upp och att drömmen om barn blir sann snart! Det önskar jag alla, inlusive mig själv, här inne. Att alla som verkligen kämpar och vill bli gravida blir det, snacka om årets julklapp!
    Man får ju göra så många man orkar och har råd med. Men 60000:- varje gång inkl. resa känns ju... Hon som sa det där med hunden tog åt sig av min protest,men några höll med mig också.  Lite längre ner kom det där med att adoptera-för "det funkar för många för då släpper ju stressen"... Ja,suck,folk går på vilka myter som helst tydligen! Jag skrev att det vara bara 3% av alla som adopterar som senare får biologiska barn och att det gäller lika många av dem som inte adopterat. F.ö sa min läkare igår uttryckligen att inre stress påverkar inte ett jota!!

Nej,fram för fler bebisar åt de som förtjänar dem!! GravidDrömmer
  • Somjaglängtar

Hej,
    jag hoppar in här då rubriken stämde in så bra! LESS

Jag inser när jag läser runt att det finns många som har försökt mycket längre än oss, jag ser inte mig själv som någon som är ofrivilligt barnlös, det skulle bara inte hända mig. Men nu står vi här över 2,5 år senare och fortfarande ingen bebis. tror jag har fått 10 gravidbesked av nära vänner/familj sedan vi började försöka. Man vill bara skrika rakt ut att det är våran tur nu!!

Jag är också, som någon skrev här uppe, väldigt öppen med mina vänner. Det har hjälpt massor att inte behöva hålla god min jämt. När alla ska träffas med barn är det förståeligt om vi inte vill vara med. Jag tycker om mina kompisars barn massor, men när alla träffas och alla har barn känner man sig utanför, även om det inte alls är deras mening :(.

Jag har idag ett stort dilemma, kanske någon har nåt tips?

Jag och min sambo umgicks jättemkt med hans barndomskompis och hennes kille. Vi blev jättebra kompisar hon och jag, och umgicks väldigt mycket även med ett tredje par. Vi 6 gjorde allt tillsammans och hade så himla kul. Vi pratade mycket om att skaffa barn, jag "tjatade" 1 år på min kille innan han kände sig redo, den här kompisen och hennes kille började försöka strax efter oss. Vi pratade ganska mycket, peppade varandra när det inte blev något. De blev gravida efter ca 6 månader. Sen dess har hon/dom inte frågat en enda gång hur det går för oss. Nu är deras flicka 1,5 år och vi har i princip ingen kontakt längre. Jag blir inte ofta besviken, men på dessa personer är jag så himla besviken/ledsen att jag inte vet vad jag ska göra. Jag har övervägt att prata med henne men är rädd att hon ska komma med något motargument som vänder det här mot oss, att det är vi som dragit oss undan.
    Jag har som sagt jättemånga vänner som fått barn och vi har fortfarande en jättefin kontakt. Jag vet inte vad det här paret tänker, vågar de inte fråga oss hur det går för att de inte tror att vi vill prata om det? Men när det har gått så lång tid och det är helt uppenbart att vi har problem, ställer man inte upp för vänner då? Alla mina andra vänner har varit så himla fina mot mig! Jag känner att jag har gett upp på den vänskapen, men jag har svårt att få ett avslut när jag inte förstå vad som har hänt, varför bryr dom sig inte?

Men till mitt dilemma, ikväll har det tredje kompisparet bjudit hem oss alla på lite fika. Jag får en klump i magen att behöva träffa dom, sågs senast i augusti. Trodde de skulle iaf hinta lite om att de undrade hur det var med oss men det är alltid bara massa glada miner så det är även svårt för oss att berätta något när det väldigt tydligt verkar som att de inte vill ha något med vår sorg att göra, kanske måste inse att det inte är riktiga vänner?

Jag överväger att stanna hemma, det är så himla olikt mig att reagera såhär, jag är några dagar innan bim på min första pergotime-kur, så jag gissar att mina känslor är lite utanpå. Så sjukt nervös över hur jag ska ta den mens som förmodligen dyker upp om någon dag...

• Tazo

En av mina bästa vänner är gravid, två sv mina kollegor, resten har redan barn! Alla pratar om växande magar, illamående, mammakläder m m. Trycker upp bilder framför näsan känns det som. De pratar om första gången något hände, hur lätt de blev gravida och hur kalasen ska bli. Kalas man aldrig blir bjuden till FÖR ATT JAG INTE HAR barn! Allt detta dagligen! Min man och jag; vi har försökt bli gravida länge men inget händer. Inget! Frustrationen ökar, känslorna blandas, ena stunden känner man oro, sedan blir man ledsen, arg, man gråter och skrattar. Stressen orsakar eksem över hela kroppen... Man känner sig värdelös... Man känner inget alls många gånger. Hur man ska känna eller göra är alla mästare på, alla berättar hur man ska göra och värst av allr hur man ska känna...

Jag vet inte, jag klarar inte av detta länge till... Att må så dåligt dagligen kommer glra mig sjuk.

Vad gör man? Vad säger man?

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!