• dansar

LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

• Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Delinda
    Tiana skrev 2014-08-21 13:56:07 följande:

Läkarbesök idag, och som vanligt blir jag mörkrädd. Visserligen har jag fått byta läkare under resans gång, men när han erbjöd mig att göra prover som redan är gjorda tappade jag hakan. Läser de inte journalerna? Nåja, fortsättning följer om två veckor. Innan dess ska jag på dop på lördag - gissa om det kommer finnas barn på plats där då...

Dop är det jobbigaste. Att sitta och glädjas och le åt alla andras "mirakel" medan man i själva verket sitter med en (väl dold) gråtklump i halsen.

Jag har faktiskt bestämt mig för att försöka hålla mig ifrån nyblivna småbarnsföräldrar nu ett tag. Känner att jag behöver det för att må bra.
  • Delinda
    Eija skrev 2014-08-20 21:51:04 följande:

Delinda: Jag känner verkligen igen mig i din beskrivning. Hur en så till synes enkel fråga kan få en att vilja gråta och skrika. Jag brukar också försöka skoja bort det, om någon frågar, men nästa gång ska jag försöka ta mod till mig att säga sanningen. 

Det är föresten så otroligt ohyfsat att fråga! Det är oerhört privat och absolut inget som någon har att göra med. Om man väntar barn kommer man väl att berätta så småningom, tills dess borde folk lära sig att hålla tyst.

Ja, det är väldigt ohyfsat. För mig är det extremt känsligt och jag kan inte förstå hur man INTE kan förstå det? Som du säger, blir man gravid lär det märkas ändå och det finns därför ingen anledning att behöva fråga.
  • Svartanaglar

Vill tipsa om en bok jag läser. Den heter "älskling, vi blir inte med barn"

Jag läser, gråter, läser lite till, gråter lite till, skrattar och läser och gråter. Det är skönt att inte känna sig ensammast i hela världen! Har kommit på att nått av det jobbigaste jag vet är när jag går in i mataffären och ska handla lite innan jag går hem från jobbet måste jag gå förbi "barnhyllan".. Långa rader med blöjor, barnmat, välling och våtservetter.. När blir det min tur att stanna till där och plocka på mig allt jag måste ha?

• Marleo

Ni skriver precis om hur jag känner det!
    Så det här måste ju vara en tråd för mig också! Glad

Jag blir tröttast på alla förstå-sig-påare och det klämkäcka "Men du är ju fortfarande ung du hinner skaffa". Dom menar väl men dom förstår ju inte inte på riktigt.

Jag är "ung" men min biologiska klocka är gammal. Och kan man inte få barn på naturlig väg är jag inte så ung alls. Jag har lite mer press än dom "normala".

Och den där längtan som river i kroppen och gråten i halsen som dyker upp när den minst ska.

• hoppas 2014

Känner mig ensammast i världen, vet ju att det inte är så. Tyvärr så många av oss i samma sits :(

Jag o pojkvännen har försökt bli gravid i 14 månader. har inga barn sen tidigare någon av oss. Jag har nyligen fyllt 40 så jag känner mig enormt stressad över att möjligheterna börjar sina.. Han är 7 år yngre. Jag är utredd. PCO men regelbunden mens sedan ett år. Testat pergotime 2ggr. Dock överviktigt... Mina äggvärden är jättebra men vad hjälper det.. :S

Varje månad samma visa.. man känner efter om nått litet syntom kanske, kanske, kanske... sedan dagarna kring väntad mens när man tittar på toapappret o hoppas att inte... o sen det lillla spåret av blod o då kommer tårarna.

Tycker att jag har varit med om alltför mycket i mitt liv redan, mer än de flesta jag känner o kan inte låta bli att känna att nån gång kan väl något gå lite lätt? Hur många gånger ska man bli prövad??Jag har försökt vara optimistisk men var 3e månad krakelerar jag totalt o känner bara hopplöshet.

Allt jag vill är ju att vi ska bli gravida o få ett barn ihop.

Vad göra? 

• maka011

Less är precis vad jag är..

Jag har pco och har testat pergotime med absolut NOLL i resultat. Så blev det aktuellt med hormonsprutor. Men de ville att sambon skulle lämna ett prov innan vi satte igång så vi inte pumpade mig full med hormoner i onödan.
    Idag fick vi reda på att även sambon har tillkortakommanden. Provet var inte så bra. Så det där med att bli gravid genom samlag, som det "ska vara", är helt uteslutet. Det är ivf som gäller.

Och det är vårt sista alternativ då vi inte får adoptera pga att jag är manodepressiv. Så här står vi vid vägs ände och jag vill bara skrika.
    Kan inte något bara få gå friktionsfritt för en gångs jävla skull?

Och omkring mig tycks alla bli gravida bara någon viftar med ett par kallingar framför dem.

Framförallt är jag less på all väntan. Prover ska analyseras, papper ska vändas, folk ska ha tid att träffa oss..

• Unaangelita

Nää nu är jag så ledsen och förtvivlad! Min mens var hela 7 dagar sen, trodde på något naivt sätt att jag är gravid trots ett negativt gravtest..Men nej. Vaknade i natt av att jag fått mens!!! HELVETES JÄKLA SKIT!! När är det våran tur? Aldrig eller? Är så jäkla trött på allas råd också hela tiden, det ständigt återkommande "Slappna aaaaav, tänkt inte på det"...Tårarna bara sprutar så less är jag!
    Fan ta alla gravida! ( kanske låter alldeles för hårt men denna tråd är ju till för att spy galla)
    Jag har slappnat av hela sommaren! Inte fan blir jag gravid för det! Inte bättre av att alla tjatar heller, när ska ni ha barn, är det inte dags nu? osv...
    Äh ibland känner jag bara för att ge upp! Köpa oss 100 katter och acceptera situationen. Inte för att jag nånsin kommer ge upp men känslan av att vilja ge upp är inte långt borta längre...

• Delinda
    Unaangelita skrev 2014-09-02 07:43:00 följande:

Nää nu är jag så ledsen och förtvivlad! Min mens var hela 7 dagar sen, trodde på något naivt sätt att jag är gravid trots ett negativt gravtest..Men nej. Vaknade i natt av att jag fått mens!!! HELVETES JÄKLA SKIT!! När är det våran tur? Aldrig eller? Är så jäkla trött på allas råd också hela tiden, det ständigt återkommande "Slappna aaaaav, tänkt inte på det"...Tårarna bara sprutar så less är jag!
    Fan ta alla gravida! ( kanske låter alldeles för hårt men denna tråd är ju till för att spy galla)
    Jag har slappnat av hela sommaren! Inte fan blir jag gravid för det! Inte bättre av att alla tjatar heller, när ska ni ha barn, är det inte dags nu? osv...
    Äh ibland känner jag bara för att ge upp! Köpa oss 100 katter och acceptera situationen. Inte för att jag nånsin kommer ge upp men känslan av att vilja ge upp är inte långt borta längre...

Du sätter verkligen ord på mina tankar och känslor!
  • Inte bara att skaffa

Jag är 30 år. Jag o min sambo har försökt drygt ett år. Tagit en kur pergotime nu men börjar tyvärr känna av pms nu. Men man hoppas alltid in i det sista. Många vänner fick barn i år eller är gravida. Ingen som haft problem. Känner att jag vill prata med någon som förstår. Jag tänker på barn minst 100 ggr per dag o mår riktigt dåligt när jag ser en gravidmage. Känner mig elak men jag har längtat så många år. Kan det inte vara vår tur nu?

Finns det någon från Halland här tro?

• Tiana

Ibland undrar jag om folk är lite korkade. Jag har opererats två gånger för endometrios, och ändå kopplar de inte ihop det med att vi kanske kan ha svårt att få barn... Vi har i princip sagt allt utom just de orden vid det här laget. Väntar på tid för IVF-start nu, och funderar på att berätta det för alla som frågar.

Lite finkänslighet från omgivningen hade ju inte varit helt fel...

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!