• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag o min kille från albanien kommer nästa månad påbörja våran resa för att han ska få uppehållstillstånd för att bo med mig. Han har tidigare ansökt om asyl men fått avslag och just nu är han här på lånad tid då de vill skicka tillbaka honom. Jag o han träffades i början på året och jag blev gravid i maj. Tyvärr fick jag missfall förra veckan så det känns extra tungt att vi inte kan ansöka om förtur nu när det inte finns nåt barn längre. Eftersom han redan har blivit utvisad och nu lever svart här sen några veckor så finns det ingen tid heller och försöka sig på o bli gravid på nytt då det e viktigt att han reser tillbaka i juli. Han ville vänta med o åka tillbaka då jag fyller år i början av juli o han ville fira med mig först. Mår redan nu psykiskt dåligt pga missfallet samt att han behöver lämna mig. Igår fick han veta av en vän i albanien att det låg ett dödshot på honom från några i hans land vilket gör oss ännu oroligare över att han måste åka tillbaka. De långa väntetiderna på migrationsverket gör ju det inte bättre och vad jag har förstått så krävs det lite mer från oss då han redan har sökt asyl och därför kommer det att granskas riktigt noga då migr.verk. misstänker ofta skenförhållande. Vi hade tänkt o gifta oss nu i juni men där oxå satte migrationsverket käppar i hjulet då de vägrade ge han en kopia på hans pass som behövs för hindersprövningen. Vad har ni skickat in som bevis på att ni är seriöst par? Foton, chatloggar osv har vi men det blir svårt o bevisa att vi har levt ihop då det inte finns några tågbiljetter eller sånt samt så har han inte vart skriven hos mig men bott här har han sen i mars.

• Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-09-28 11:19:54 följande:

Hej! Min man skickade in ansökan om uppehållstillstånd den 26 maj 2014. Han fick äntligen intervju tid den 6 oktober, jag har sen maj varit med honom i Serbien,

Det är så sjukt dryg och behöva vänta, hoppas vi alla blir klara snabbt!

När fick ni mailet om att boka intervju?

Vi gjorde webbansökan 1 augusti o väntar nu på intervjumailet. Kom hem i fredags efter att ha spenderat 2 härliga veckor med min fästman i hans hemland Albanien. Känns alltid så jobbigt o lämna han då jag vet att han mår dåligt av att vara där i hans hemland. Jag åker tillbaka igen i slutet på november då vi bestämt att gifta oss där så att hans mamma får vara med när hennes enda son gifter sig. Vi kommer göra det borgerligt då vi båda inte gilla det där med stora fester osv hehe. Vet inte hur detta kommer påverka ansökan då vi ansökte som sambo men tänker fan inte trycka på pausknappen på våra liv bara för att en myndighet inte kan vara snabbare på att göra beslut. Räcker med att vi måste leva isär i flera månader. Hoppas bara att det går snabbare än 11 månader.
  • Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-09-29 20:27:23 följande:
    Vi fick svar efter 6 månader, alltså för någon vecka sen. Vad roligt med bröllop! Hoppas verkligen ni får en super bra dag, jag och min man gifte oss också borgligt :)
    Tack så mycket :) Ja det ska bli underbart att äntligen få bli man o fru på riktigt :) Det känns lättare att gå igenom all denna väntan med små delmål istället för bara vänta. Du har tur som kan bo hos din man. Önskar jag kunde göra detsamma men tyvärr så går det ju inte då jag har en dotter sen tidigare som behöver gå i skolan osv. Då blir det istället o åka ner till honom med jämna mellanrum tills han blir beviljad uppehållstillstånd. Tur att flygbiljetterna inte är så dyra men man får ju bortprioritera en massa för att få råd o åka ner tyvärr.
  • Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-10-08 13:01:01 följande:

TUSEN TACK! Det blev ett väldigt positivt besked. Han har fått visum för två år! Är så himla lycklig just, tror jag svävar på moln. =) Håller tummarna för er alla som väntar på besked. 

Grattis så mycket till er :D Detta är andra positiva beslutet jag sett migrationen gjort denna vecka som gått relativt snabbt :D De andra paret skickade in sin ansökan i maj 2014 och fick svar i början på denna vecka. Är alltid så härligt o läsa dessa positiva beslut då de ger en hopp om att jag o min fästman kan få börja nästa år tllsammans här i sverige.

All lycka till er båda :D
  • Mimmipigg
    Anonym (Palestina) skrev 2014-10-09 15:55:09 följande:

And they just did, 14 months via webben. Fyfasen

Herreguuud vad länge :O Men man får tänka på att dessa tider är baserade på hur länge 90% som fått beslut tills detta datum fått vänta. Dvs att de flesta har då fått sina beslut tidigare än 14 månader. Har man en komplett ansökan bör det gå fortare samt gör man en webbansökan är det viktigt att man INTE kompletterar själv några handlingar utan endast ger dessa kompletteringar (foton,chathistorik, samtalshistorik, resebevis osv) när migrationsverket väl ber om dessa. Samt så kan man ta med sig bevis till själva intervjun och be dem på ambassaden scanna in dessa. Vi ansökte 1 augusti 2014 och våran ansökan ligger fortfarande på arkivenheten i Norrköping och väntar på att bli utskickad till en handläggare nånstans i landet. Vad jag förstått så är det efter att vi blivit tilldelade handläggare så kommer denne skicka ut mailet om att komplettera samt boka tid för intervjun. Efter intervjun så skickas ärendet vidare till en beslutsfattande handläggare som ger det (förhoppningsvis) positiva beslutet :). Just nu tar det ungefär 4 månader för att detta ska ske så vi har fortfarande 2 månader kvar o vänta på detta mail.
  • Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-10-09 22:12:43 följande:

Tusen tack Mimmipigg! 

Vi skickade också in våran ansökan i maj och fick svar en dag efter intervjun, trodde inte mina ögon när jag fick se mailet. Sprang till min man och kramade honom, började till och med gråta av lycka. Håller tummarna hårt om att det går fort för er. Känns som man väntar en evighet. Skriv till mig när ni fått erat beslut! Tycker det är jätte intressant att veta om andras beslut osv. Kram!

Jag kan tänka mig det vilken lycka :D Jag kommer säkert oxå gråta som bara den när vi väl får vårat beslut. Min fästman mår så dåligt just nu men jag har kunnat muntra upp han lite genom o läsa alla forum och se hur positiva beslut rent ut sagt regnat in denna senaste veckan. De flesta av dem har gjort sina ansökningar i maj 2014, sen fått mailet om att boka intervjutid ca 4 månader efter och beslut nån dag efter intervjun :D Det bådar gott för oss oxå för om allt går så här snabbt för oss oxå så lär han vara hemma innan nyår :D. Vilken enhet låg eran ansökan på?
    Absolut kommer jag hålla er uppdaterade hur allt går med varan ansökan :)
  • Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-10-14 08:47:17 följande:

Minns också hur frustrerande det var och vänta på svar och kolla på hotmailen varje dag. Men du får muntra upp honom så som du sagt att du gör. Jag fick också läsa massa forum för min man så han skulle få upp hoppet. Det var ett tag som vi trodde att han inte skulle bli beviljad men kolla så snabbt det gick för oss. Min man är ifrån Serbien men våran enhet låg i Örebro. Vart ligger eran?

Den 11 åkte vi till Serbien och allt gick super, det ända han fick göra är visa upp sitt besked om att han fått uppehållstillstånd för två år. På fredag har vi bokat in tid så han kan få ta kort på sig och lämna fingeravtryck.  Håller fortfarande tummarna för att det ska gå super snabbt för er denna tid. Ringer du ofta och frågar hur det går och så? tror det kan hjälpa lite och göra det. Och skickade ni in som sambos eller gifta? =) Kram! 

Ja idag har verkligen varit en sån där påfrestande dag då allt känts jobbigt o saknaden vart enorm. Pga den dåliga teckningen där borta får vi hålla kontakten via chatten i facebook då varken viber eller skype funkar så bra. Jättefrustrerande när man behöver få tag på honom snabbt :/ Vissa dagar känns helt ok men de flesta är bara piss då man saknar honom så mycket. Sen att höra att han mår dåligt gör det ju inte lättare. Man räknar dagar tills jag åker ner igen. "Bara" 6 veckor kvar tills resan ner och vår vigsel.

Vi ansökte som sambo och just nu ligger vårt ärende på arkivenheten i Norrköping. Vet inte riktigt vad de menar med arkivenhet men jag antar att det är där ansökningarna först hamnar innan de delas ut till en annan enhet.

Skönt att allt har gått bra för er :) Min fästman behöver ju inte visum för o komma till sverige så när han väl får beslutet behöver vi bara boka biljett direkt hem och se till att han har en kopia på beslutet o visa upp i passkontrollen :D Själva UT-kortet fixar man här i sverige sen på närmsta migrationsverk när han kommer hem :D Kram :)
  • Mimmipigg

Vet inte om det har så mycket o göra med att man hamnat i örebro då jag läst om andra som vart tilldelade en annan enhet fram till intervjun men sen kom själva beslutet från örebro 2 dagar efter intervjun. Deras handläggningstid var mellan 4-5 månader som verkar vara normalt just nu om man gjort webbansökan. Kan ju vara att de handläggare som tar själva slutbeslutet finns i örebro.

Hade tänkt ringa till migrationsverket igår men fick mig ingen ork o göra det. Det tar emot varje gång då man aldrig vet hur trevlig eller snarare  otrevlig personen som svarar är. Vissa där behöver verkligen en utbildning i hur man hanterar kunder och att man ALLTID ska ha en trevlig ton i en kundtjänst.  Nu tänkte jag inte ringa kundtjänst utan till Norrköpings enheten då det är där våran ansökan ligger o fråga hur det går. Vi är inne på våran 78:e dag i väntandet. Känns seeeegt  :/

• Mimmipigg
    Bchh8988 skrev 2014-10-18 23:37:59 följande:

Jag hoppar på här.

Min man ansökte via webben 2/6-14

Vi blev tilldelade handläggare 29/9

Intervju 15 oktober.

Frustrerande att tänka på detta var och varannan dag, jag undrar ifall någon vet om det går snabbare att få beslut då vi har en handläggare? (ärendet ligger i Örebro)

Hejsan!
    När fick ni mailet om att boka intervjun?
    Det brukar gå ganska fort efter att han gjort intervjun  så håller tummarna för er :)
    Jag hatar oxå att denna processen nästan tar över ens liv på nåt sätt när man hela tiden lever i en ovisshet om när man får svar. Vi väntar fortfarande på mailet om att få boka intervjun, som enligt mina beräkningar av alla de jag sett fått sina beslut senaste tiden, kommer komma i mitten av november :)
  • Mimmipigg

Håller helt med att det är sjukt att man måste lämna landet för att ansöka om anknytning trots att man har vistats i Sverige en lång tid innan. Min fästman var oxå tvungen att lämna Sverige för att göra anknytningsansökan efter att ha varit här i över 1.5 år pga av sin asylansökan som ändå blev nekad :/. Vi har varit tillsammans under nästan halva tiden han har varit här men ändå finns det risk att migrationsverket kommer ta ur oss ur "den snabba" hanteringen av webbansökningarna och lägga oss i högen för pappersansökningarna just pga av att han vart asylsökande. Jag hoppas att de först går igenom bevisen vi har på vårt äkta förhållande och gör bedömningen att ha kvar oss i e-ansökan. Min fästman mår inte alls bra längre. Han har tvingats att leva på sin mamma som är änka och redan innan han åkte tillbaka knappt fick pengarna att räcka till. Vi har snart väntat i 4 månader och har inte fått mejlet för att boka hans intervju än och enligt enheten där vårt ärende ligger så lär det dröja ca en månad till. Inte nog med det så är väntetiden på ambassaden för att få intervjun ca en månad. Där sprack drömmen om att få fira vår första jul tillsammans :/

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid