• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jessib skrev 2015-02-16 23:20:03 följande:
    Det ser ut så för mig också och min kille har inte varit på intervju så tror tyvärr det är för alla/de med webbansökan.
    Ok. Står det oxå att eran är I väntan på beslut då det ligger 3 steg nu på hemsidan?

Ansökan inkommen > I väntan på beslut > Beslut fattat
  • Mimmipigg
    Anonym (va??) skrev 2015-02-17 09:51:59 följande:

Ja, det står så på min men jag väntar iofs på beslut så hemsidan ser ut som den bör.

Förövrigt tycker jag att det verkar som om väntetiderna har höjts för oss som ansökt i Aug? Min lilla statistik från FL visar att väntetiderna för maj-juni-juli har gått från ca 5 månader till ca 6 månader.

Nu är vi lätt uppe i 6 månader och en halv månads väntetid.

Hur går det för er som har sökt i Augusti?

Vi sökte 1 augusti o har nu väntat i 6 månader o 16 dagar :/
  • Mimmipigg
    jessib skrev 2015-02-17 11:09:23 följande:
    Har ni fått intervjutid ännu?
    Ja, det försenades nog över jul... Vi har ju väntat 5 och en halv utan intervjutid. Börjar bli riktigt otålig!

Mimmipigg, ja, det är tre steg och vår ligger på "i väntan på beslut" och är gul. Våra andra ärenden är också dokumenterade med beslutsdatum osv (nekade schengenvisum....). De blir gröna när beslutet tagits, längtar tills vårt pågående ärende blir grönt :)
    Våran ligger oxå på "I väntan på beslut" men vår är lila :) Kanske e olika färg då min man gjorde intervjun för 3 veckor sen.
  • Mimmipigg
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-17 23:49:32 följande:
    Hejsan, kan du berätta gärna om vart din partner kommer ifrån och när skickade ni in er ansökan? När hörde de av sig för att boka tid och när var intervjun? Vet du enheten den ligger hos? Hoppas du får höra något snart man blir galen snart av all väntade.
    Min man är från Albanien och vi skickade in vår ansökan 1 augusti 2014. Mailet om att boka intervju kom 10 december och vi fick tidigast möjliga tid för intervju på ambassaden i Skopje,makedonien 26 januari. Vårt ärende ligger i Örebro.

En sak jag läst i ett annat forum är att de endast handlägger vanliga anknytningsärenden några dagar i veckan o resten av tiden handlägger de anknytningsärenden för syrianer. Kanske därför det är så segt. 2 veckor sen handläggde de fortfarande ärenden som inkommit i juli 2014 så vårat borde öppnas när som helst tycker man. Hoppas vi får vårt beslut innan måndag då jag vill ge min man den bästa födelsedagspresenten då han fyller år :D

• Mimmipigg
    amene10 skrev 2015-02-18 09:02:09 följande:

@mimmipigg: Hur lång tid tog det för ditt ärende att byta status till "i väntan på beslut"?

Hela sidan ändrades i måndags men innan stod det bara att ansökan hade registrerats och att inget beslut hade fattats de senaste 28 dagarna.
  • Mimmipigg
    Anonym (va??) skrev 2015-02-20 08:34:04 följande:
    Hur går det för dig mimmipigg, har du gört något än?
    Har tyvärr inte hört nåt än :/ Tänkte ringa handläggaren igen som jag har numret till då jag fick ingen speciell information när jag ringde Örebroenheten i onsdags. Hon bara bekräftade att vi ligger i E3 systemet och att nån handläggare i landet snart borde öppna vårt ärende men då hon var en handläggare som höll på med äldre pappersärenden så kunde hon inte svara på vilket datum de handläggde just nu i E3 systemet. Jag funderar på att boka biljetter för o åka till min man i mars som en plan B och har han fått sitt uppehållstillstånd beviljat innan det är det ju bara att han följer med på hemresan eller att jag ombokar mina till en hemresa till honom :) Önskar jag skulle haft råd att åka redan nu då både han och hans mamma fyller år nästa vecka. Men tyvärr så funkar det inte med min ekonomi just nu :/ Känner att vi behöver träffas igen då det gått snart 3 månader sen sist o det e det längsta vi varit ifrån varandra sen vi blev tillsammans o har man en plan B så känns det mindre hopplöst :)
  • Mimmipigg
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-20 09:55:24 följande:
    Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
    E3 är det helt elektroniska systemet som nästan alla webbansökningar hamnar i nu för tiden(vad jag vet). När man är i det systemet kan vilken handläggare som helst i landet öppna ens ärende för handläggning och de går efter datumet ansökan inkommit. Bara för att man ligger i en speciell enhet betyder det inte att det är en handläggare som jobbar på just den enheten som öppnar o handlägger ens ansökan. Man måste vara väldigt noga med att aldrig skicka in extra kompletteringar (om inte en handläggare själv bett om dem) via vanliga posten för då riskerar man att hamna utanför E3 och då blir man inlagd i en annan kö som sägs gå saktare. Fast bara för att man är i E3 systemet innan handläggning betyder inte att man får beslut tidigare då handläggaren som öppnar ens ärende kanske tycker ansökan inte är komplett eller misstänker skenäktenskap och tycker ärendet behöver utredas mer. Då finns det risk att de plockar ur en ur systemet oxå tyvärr. Jag fick iaf starka rekommendationer att inte skicka in några som helst kompletteringar om vi inte blev tillsagda att göra det. Vi fick i samband med hans intervjumail en länk där jag fick komplettera med 5 filer av biljetter o foton. Eftersom jag efter vi skickat in ansökan rest till man 2 gånger (andra gången gifte vi oss) så fanns det ju bara 3 filer kvar för bilder så jag gjorde kollage av våra bilder så de fick istället in 15 bilder :) Man kunde oxå skriva ett meddelande så jag skrev att vi har en flera hundra sidors facebook chattlogg (som växer för varje dag som går) redo att skickas in vid begäran samt så skrev jag lite mer om vårt förhållande. Man kan sen även ta med mer foton o andra kompletteringar till intervjun som de kan scanna in :)
  • Mimmipigg
    JamJam skrev 2015-02-27 10:52:51 följande:
    Sorry, såg nu att du skrivit i Växsjö.....verkar ju gå snabbare där än i Örebro.
    Håller med att Örebro verkar sölat ner sig :/. I höstas var Örebro den snabbaste enheten med att fatta beslut och skicka ut intervjumailen. Vet inte riktigt vad som hänt där då de e så sega. De är iaf väldigt trevliga när man ringer dem. Har ringt minst 15 gånger dit o endast 1 gång råkat jag ut för en tjej som såklart hävdade att väntetiden är 14månader så ingen idé att ringa enligt henne.

Så till hur det går för oss just nu. Mailade handläggaren som skickade vårt intervjumail och fick reda på att det är ca 75 ansökningar före oss i kön i Örebro. Jag frågade även om det var nån idé för mig att boka biljetter för mig i slutet av mars för att åka ner o hälsa på min man men han sa att jag skulle hålla ut ett tag till då de troligtvis kommer öppna vårt ärende för ev beslut inom 3 veckor. Hoppas verkligen han har rätt och att den handläggaren tycker att vi är ett enkelt ärende för snabbt beslut :)
  • Mimmipigg
    JamJam skrev 2015-02-27 13:46:30 följande:
    När gjorde ni er ansökan?
    Vi gjorde vår ansökan 1 augusti 2014. Fick mail om intervju relativt "snabbt" den 10 december men de hade 7 veckors väntan på ambassaden så min man gjorde sin intervju 26 januari.
  • Mimmipigg

Idag har vi väntat 7 månader o 1 dag :/ Hade jag inte planerat o vart o hälsat på honom 2 gånger under den här tiden hade jag aldrig klarat av det. Sist jag var där var i början på december o efter det tills nu är den längsta tiden vi vart ifrån varandra sen vi blev tillsammans. Är så frustrerad på denna väntan och min man har har blivit deprimerad pga av denna situation. Inte nog med det så stängde de av hans familjs el i fredags pga att staten helt plötsligt hittat en obetald räkning från 2007 som de vill få in. Lite sent o komma med den nu liksom. Den e så hög nu pga alla räntor att de inte vet hur de ska få ihop pengarna till den. De är ju redan nu fattiga :(
    Vår kontakt är limiterad till endast facebookchatten via mobil o nu skriver han endast när han får chansen att ladda mobilen. Det är hemskt o veta att ens älskade lider så mycket o man kan inte hjälpa honom.
    I fredags fick jag ju reda på att det är ca 75 ansökningar före oss som ska öppnas på vår enhet. Handläggaren jag har kontakt med tyckte vi skulle hålla ut ett tag till o vänta med att boka en tredje resa då det snart var vår tur och är vår ansökan komplett o "enkel" så kommer beslutet efter det öppnats. Flera handläggare på migr har sagt att har man sett till o träffats under ansökningstiden så ses det som ett stort plus. Om det nu är så borde mina två resor till min man sen i augusti väga tungt får man hoppas.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid