• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (va??) skrev 2015-03-11 16:28:54 följande:
    Ja kanske Ellaa men jag vet inte. Det här jäkla kösystemet som dom hänvisar till hela tiden! Alltså jag blir helt jäkla förstörd när jag hör det i örat varje gång jag ringer och sen VET vi här på familjeliv att det inte följs. Frustrerande att inte kunna prata tillbaka. Dom lyssnar ju inte.

Och dom vägrade ge ut teamleader eller enhetschef idag. Kändes som om hon anklagade mig för att vilja tränka mig i kön. Men det är det sista jag vill - jag vill bara  ha svar på mina frågor om varför en ansökan fick beslut innan mig som legat i samma enhet. Idag bevisades det ju åter igen att kösystemet inte följs. Jag har väntat i två veckor längre - i samma enhet! Liknande länder.

Vi vet ju alla vad det betyder när dom "råkar" hoppa över ens datum  - flera månaders mer väntan och ovisshet kan det betyda. Utan några svar, utan någon inblick (mimmipigg tex. fy fanken alltså).

GRATTIS trött USA pendlare, jag är mycket glad för er positiva beslut!

Och tack Ellaa för uppmuntran. Jag hoppas du har rätt och inte jag!
    Ett tips jag kan ge er som försöker få tag på namn på handläggare, teamledare, enhetschefer o enhetsnummer är att ringa växeln istället. De har alltid gett mig den kontaktinformationen som jag velat ha utan några sura miner :) Man ringer det vanliga numret till migrationsverket och väljer knappval 3 tror jag att det är i början :)
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-11 17:29:34 följande:
    Jag förstår inte varför de inte kan ge iaf lite information om VARFÖR, tycker man ha rätt att veta, så man vet vad man väntar... Varför försöker duhttp://www.familjeliv.se/forum/thread/72167806-migrationsverket-uppehallstillstand-lang-vantetid/81 inte få tag på den enheten där personen som ansåg att er ansökan behövdes kompletteras, och se om hon kan motivera varför? Fortsätt ringa, jag är glad att du inte låter deras passivitet påverka dig. Förstår att de inte kan ge exakta svar - men någonstans måste de förstå, och tycker du har rätt att veta. Har ni gjort intervjun? Är det inte så (kanske jag som har fel) om man skickar in saker efteråt att det finns risk att man blir borttagen ur E3 systemet? Vilket land är din partner ifrån? 

Fortsätt ring, det måste finnas en person med hjärta som kan försöka ta reda på mer åt dig... Eller i värsta fall ta dig till närmaste Migrationsverk(et) och tala med någon där fysiskt!

Och även om man inte kan göra mycket genom internet så kan du alltid lufta ur din frustration här, som du säger the heart wants what it wants och det är värt mer :)

Skickar bamsekramar!
    Tack Ellaa :) Ja det e väldigt skönt att få skriva av sig o kanske med sina erfarenheter hjälpa andra i denna mycket jobbiga situation vi tvingas o sitta i.
    Jag fick ju iaf veta idag att det fanns två handläggare som tittat på våran ansökan och bestämt sig för att vi behöver utredas mer. Har mailat båda dessa men ena verkar inte ens finnas kvar och den andra e på semester tom 16 mars. Jag misstänker att det är på grund av min mans tidigare asylansökan men varför hänga upp sig på det då det finns massor med bevis på att vår relation är äkta fattar jag inte. Det tog dem mer än 1 år att bestämma att min man inte skulle få uppehållstillstånd pga asyl. Även där är det en superlång väntan som gör att de asylsökande vänjer sig i att leva här. Vi träffades ungefär 3 månader innan han fick sitt första avslag i asylansökan. Medans han överklagade beslutet fick han ett jobberbjudande och ville ändra ansökan till uppehållstillstånd för arbete men även där sa de nej. Jag då även gravid men detta tog de ingen som helst hänsyn till.. Sa bara ansök om anknytning istället. Som jag skrivit här tidigare så fick jag missfall vecka efter vi bokat hans blijett tillbaka till Albanien.

Har oxå funderat på det där att besöka migrationsverket i Västerås personligen då det är bara en halvtimma ifrån mig så nära o bra. Men ska först se vad denna handläggare som skickade vår ansökan vidare säger (om hon nu svarar) på måndag när hon kommer tillbaka från sin semester. Annars blir det o kontakta enhetschefen i Örebro. Skam den som ger sig haha
  • Mimmipigg

Fick svar idag från en handläggare (ej den jag skickade mail till konstigt nog) som gav lite svar på varför vi kan ha blivit förflyttade. Hon sa att när sökande vart asylsökande så blir man av tekniska själ förflyttad ur det elektroniska systemet och skickad då till den enhet som ligger närmast anknytningspersonen. Sjukt att de inte först och främst går efter våra bevis på vårt förhållande istället för att automatiskt anse att vi behöver utredas mer pga en tidigare asylansökan :/ De gör ju bara mer arbete för nån annan handläggare speciellt nu när de redan är överbelastade som de är. Sen vad nu "av tekniska själ" betyder har jag ingen aning om. Har skickat tillbaka ett mail till henne o frågat så får väl svar nästa vecka. Väntar även svar från 2 andra handläggare så har många bollar i luften nu :)

• Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-27 16:33:47 följande:
    Jag beklagar verkligen :( vilken känsla av maktlöshet ni måste känna just nu. Det verkar stämma dock att om man ansöker om TUT osv så är chanserna inte stora att man får det beviljat om partnern som ansöker har tidigare historik av asylansökan, eller tidigare ansökt med en annan person - i stort sett alla tidigare typer av avslag och problem verkar ha en betydelse vid beslut av nya ansökningar. :( Det första de misstänker är skenförhållande. Hur mycket de än säger att de jobbar för en förenklad migration till Sverige så verkar deras syfte främst vara att försöka bekämpa "skenäktenskap" de kommer använda vad de har mot dig till att stödja avslag. Tror inte att ansöka om turistvisum kommer hjälpa - de kommer se det som ett försök att gå under jorden i Sverige och kommer ge avslag pga tidigare avslag i andra ärenden (med störst sannolikhet). Överklaga? Ta juridiskt hjälp även om det är dyrt. Ni har rätt att överklaga!!! Ge inte upp.

Får man fråga vart din man är ifrån?

Läs om hur man överklagar och vilka medel du kan ta hjälp av!

Kram
    Det där stämmer inte alls då jag vet flera som har fått TUT även fast de har varit asylsökande. Vet även ett par vars man varit asylsökande samt hade ett inreseförbud in i schengen pga att han stannat för länge i sverige o han fick sitt TUT efter 9 månader o då upphävde de även hans inreseförbud.

Min man var asylsökande när vi träffades och jag tror vi kommer få TUT beviljat när vi väl får handläggare troligtvis efter sommaren. Eftersom vår ansökan nu blivit pappersansökan tänker jag besöka migrationsverket personligen och lämna in vår facebook chat på flera hundra sidor (närmare 1000 nu) samtidigt som jag lämnar in passtämplar, biljetter o foton efter min resa jag ska göra om en månad o träffa min man. Tänker ju mer bevis de har desto mer chans är det att få TUT beviljat o ens chat är ju väldigt personlig och där ser man ju oxå att man håller daglig kontakt. Om man vore skenäktenskap tror jag knappast att man sitter o chattar o skickar kärleksfulla meddelanden till varandra om hur mycket man saknar varandra o älskar varandra dagligen.
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 17:58:53 följande:

Tack alla för ert stöd, betyder mycket för mig <3

Min man är från Albanien Ellaa.

Jag känner att dom får tala om för mig vad jag och min man ska göra för dom för att bevisa att vårt äktenskap inte är ett skenäktenskap... Och sen att dom bara ens kan med och ta vårt äktenskap för skenäktenskap utan att ens ha begärt en intervju med mig? + att även om man har en historik i livet Som inte är till ens fördel alla gånger så måste man ju ändå få en ny chans?

Ja det där fattar jag verkligen inte att de inte begärt en intervju med dig :O Jag fick svar från en här på forumet som jobbar på migrationsverket att de helst vill ha en intervju av partnern i Sverige när mannen vart asylsökande innan då oftast när det handlar om skenäktenskap brukar inte denne dyka upp på intervjun.
    Som Ellaa sa sök juridisk hjälp o stå på er! Överklagar man så borde ju oxå misstankarna om skenäktenskap försvinna lite då det visar ju att man är villig att kämpa för sin kärlek.

P.S Min man e oxå från Albanien :) Underbart land o snart åker jag igen o hälsar på min fina man igen därborta :) Får jag fråga vart i Albanien din man kommer ifrån?
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 22:39:38 följande:
    Tack underbara människor för alla fina ord & stöttning! Guld värt!

Min man bor i Shkoder (norra Albanien) ja det är verkligen ett helt fantastiskt land! Varifrån kommer din? Jag kommer oxå att åka ner nu igen, i slutet på april. Sist vi sågs var i mitten på november :/ vi trodde att han skulle fått komma nu men icke :( vi kommer iaf aldrig ge upp varandra. Och ska vi nu behöva överklaga 100 ggr så kommer vi göra det.
    Min man e oxå från Shkoder :D Vilket sammanträffande :D Jag åker ner nu den 24 april o stannar några dagar i Shkodra för o hälsa på familjen. Sen åker vi vidare till Durres en vecka för efterlängtad ensamtid tillsammans. Var nere sist i slutet av november så det känns som en evighet sen sist. Vi trodde oxå att vi skulle få beslut nu i början av mars men blev istället förflyttade från E3 till pappersansökan för vidare utredning så nu blir det en ny lång väntan på att få en handläggare :/
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 23:13:33 följande:
    Men vad världen är liten ibland!!!! Helt fantastiskt att det är en till som åker till shkoder :) jag ska ju med ner i slutet på april så då är det bud på att vi tar en middag ihop där nere haha :)
    Haha ja verkligen liten :D Ja det tycker jag att vi ska göra :)  Kan vara skönt för oss alla att träffa andra personer som sitter i liknande sits som vi gör då de här hemma inte riktigt förstår hur fruktansvärt jobbigt den här situationen är för oss.
    Brukar du flyga ner direkt till Tirana eller tar du det billigare alternativet med flyg till Skopje o sen den skumpande bussresan Till Tirana? För mig blir det det billigare alternativet så vi får mer lek för nöjen hehe :)
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 23:53:17 följande:
    Detta är helt otroligt! Jag brukar flyga via Istanbul eller München :)
    Oki :) Vem vet våra män kanske tom vet vem den andre är haha då Shkodra inte e så himla stort :)
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-28 04:22:00 följande:
    Hej, menade mera att det verkar stämma det en på kundtjänsten sa till mig, skrev om det för mer än en månad sen. Eftersom jag hade läst om någon som blev bortplockad från E3 systemet så var jag nyfiken på under vilka förutsättningar kan det ske. Då svarade personen på kundtjänst: de som misstänks för skenäktenskap, det kan vara också fall som kräver ytterligare utredning tex tidigare asylsökande osv. Det är självfallet Inte så att man Inte kan få TUT bara för att man har sökt asyl förut, då skulle tidigare asylsökande inte ens få söka. Och självklart får man inte avslag per automatik pga en tidigare asylansökan men oftast är denna grupp borttagen ur E3 systemet, därav skrev jag verka stämma. Och det känns som att fe vill vända ens historik emot en. Men som vi kan konstatera är ju att ALLA fall är så olika, handläggarna olika, enheterna olika... = Ingen går "fri". Har faktiskt mina morföräldrar som stannade för länge också för 10 år sedan; och förra året när de ansökte om turistvisum så blev de nekade enbart pga misstanke att de skulle stanna. Och detta var 10 år sen och inte ens TUT utan besöksvisum då samtliga barn bor i Sverige. De kan verkligen straffa dig för alltid, så har det känts som liksom. Inte ens deras ålder eller faktumet att deras straff var 3 år inreseförbud till Sverige men de är fortf straffade, kan man säga. Vilket SUGER därför lider jag med alla som får avslag pga tidigare historik. Och sen finns också de fallen som du nämner, så klart inget är säkert.

Så jag tror också att ni får ett positivt beslut! Som du säger ta med allt du har! Kul att ni är flera som har sina partners i samma område :)

Lycka till! Håller tummarna för oss alla
    Men usch stackars dina morföräldrar :( De tror visst att de kan behandla folk hur som helst. Har de sökt juridiskt hjälp eller anmält detta högre upp för så där kan de ju inte behandla människor. Allvarligt alla förändras på 10 år! I get your point :) Vi var oxå beredda på att bli utplockade för mer utredning pga asylen men jag ber till gud att de faktiskt kommer o tro på bevisen istället för bara koncentrera sig på asylen.
    Ger de oss avslag tänker jag gå så långt det bara går för att få min rätt att få leva med min man. Hade jag kunnat hade jag varit hos honom hela denna tid o väntat men jag har en dotter sen tidigare som går i skolan samt en hund som jag varje gång jag ska resa måste betala för hundvakt då min släkt e så egoistiska o inte kan ta henne :/
    Ja det är inte lätt för nån denna ansökan o det känns verkligen omänskligt att bli tvingad att leva ifrån varandra så här långa tider så jag lider oxå för oss alla <3
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-28 16:05:22 följande:
    Jo vi har haft att göra med en advokat men mest som rådgivning, nu ska schengen öppnas för besökande från Peru så de kommer kunna besöka oss i år iaf, därav ska vi ta den chansen för de att besöka oss. Vad säger de till er när ni har förklarat om asylen? Vad mer vill de ha från Er?

Jag förstår dig 110% det är en känsla av maktlöshet att inte bli betrodd och att det ska man "acceptera". Och att inte ha familj som kan hjälpa en i ens värsta stunder och med ansvaret för sina barn osv, och just att man behöver stödet från den man älskar... Så ska man också försöka kämpa emot byråkratin! Men du låter stark och villig to do it all. Så det ska inte vara ett problem, gått runt länge nu och är nästan redo att påbörja namninsamling för alla oss och väntetiderna som bemötande från Mig. Verket i te x deras makt att neka relationer och att människor återförenas. Det måste finnss något mer vi kan vända oss av om vi känner att det sker orättvis behandling! Samt väntetiderna som är overkliga... Det kan inte få ta mer än 6 månader för detta: utan vidare information, utan insyn i hur ens personliga ärende är behandlat, utan insyn om denna s.k "kösystem". Vi förtjänar det! Alla vi!

Kram
    Har inte fått reda på så mycket mer än att det varit av tekniska själ som ärenden ibland tas ur elektroniska systemet pga tidigare asylansökan. Fick ju namnet på den handläggare som valde att ta ur vår ansökan o göra det till pappersansökan istället. Jag har skickat 2 mail till denne men varje gång så är det en helt annan som svarar mig. Andra gången hon svarade mig sa jag åt henne o föra vidare mitt mail till den som jag faktiskt mailade till då hon är den ende som faktiskt kan svara på varför då hon öppnat vår ansökan. Sen blev det helt tyst. Här även haft kontakt med teamledaren i Västerås om anledningen o hon kunde heller inte svara på det. Frågade hur lång väntan vi nu har för att få en handläggare o svaret jag fick är att de just nu sitter o handlägger ärenden som är 18 månader o äldre. Vi går in i 8:e månaden nästa vecka så vi har väl tur om vi får handläggare efter sommaren :'(

Jag har oxå tänkt på vad vi som ansökande kan göra för att få detta uppmärksammat då det här är ju baksidan av flyktinginströmningen. Måste ju finnas nån man kan kontakta, kanske politiker eller liknande, och är vi många som klagar eller vad man nu kan kalla det så tycker man att det borde uppmärksammas. Verkar ju inte hjälpa med enbart JO anmäla :/
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid