• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-04-11 22:48:19 följande:
    namninsamling.se/index.php

Vad säger ni Alla? Ska vi göra en namninsamling och skicka vidare namninsamlingen till våra politiker? :)

Desto fler vi är, desto starkare!
    Jag e definitivt med! Bara för att man har tidigare varit asylsökande innebär det inte att man är skenäktenskap. Är så arg på dem att de inte först o främst går efter bevisen man skickar in men så fort de ser att ena partnern vart asylsökande så skickas det automatiskt vidare till vidare utredning = flera månaders mer väntetid :/. Sjukt!
  • Mimmipigg
    Catrein skrev 2015-04-12 10:27:44 följande:

Vi ansökte 21/3 2015.Är det verkligen alltid så att det alltid blir ytterligare utredning och mera väntetid om den ena partnern har varit tidigare asylsökande? Vi har varit tillsammans i snart 2 år. Vi älskar varandra så djupt och vi har tät kontakt och bevis på att vi har varit tillsammans. Alltså inget skenförhållande , vi förlovade oss i oktober, jag har varit i hans hemland och hälsat på och planerar en resa snart igen

Är så frustrerad och ledsen , det är vi bägge två

För oss blev det så tyvärr o för de flesta par som jag läst om med en asylansökan i bakgrunden :/ Vi har varit ett par i över 1 år o skickade in massor med bevis på vårt förhållande men det räckte tydligen inte. Vi ansökte som sambos men numera är vi gifta då vi gifte oss i december -14. Vi träffades under min mans pågående asylansökan och det tog migrationsverket över ett år att ge han första avslaget för asylen. Han reste snällt hem efter sista avslaget (man brukar oftast överklaga minst 2 gånger innan slutligt beslut) till sitt hemland o en dag senare skickade vi in webbansökan för anknytning. I 7  månader fick jag varje gång jag ringde till migratonsverket höra att vår ansökan var helt komplett o det skulle inte vara några problem med den. Sen i början på mars fick jag veta att vår ansökan skickats vidare till närmast liggande migrationsverk från den stad vi bor för vidare utredning och samtidigt flyttades den från den elektroniska kön till papperskön :/ Den enda förklaringen jag fått på detta är att det av tekniska skäl skickats vidare pga asylansökan o vad det där tekniska skälen är får jag aldrig reda på. 1:a maj går vi in på 9 månaders väntan och jag kommer skicka in en JO anmälan när jag kommer hem från min 3:e resa till min man sen vår ansökan skickades in i augusti förra året. Det står ju klart o tydligt i lagboken att handläggning av ärenden vid myndighet ska skötas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Är detta då det snabbaste o billigaste handläggningen att skicka vidare ansökan bara pga en tidigare asylsökan när det finns klara o tydliga bevis på seriöst förhållande genom foton, flera resor, chatt med daglig kontakt, skype, intyg från läkare på att jag vart gravid men fick missfall 9 dagar innan min man reste tillbaka till sitt hemland samt så är vi gifta? Jag vet att hade inte min man haft en tidigare asylansökan hade vi fått beslut i början på mars så det känns väldigt ledsamt att vi ändå blev förflyttade för vidare handläggning och nu kommer få vänta minst ett halvår innan vi ens får en hadläggare då Västerås enhet som vi har just nu handlägger ärenden från 2013 o äldre :(
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-04-21 04:55:44 följande:
    Jag tror du kan vara lugn. Jag vet så jävla hemskt, låt folk komplettera iaf. Men enligt mig, behandlar de tidigare asylsökande som misstänka fall. Det är ju inte olagligt att vara asylsökande - vet inte varför de behandlas på det sättet. Tror att det är därför Elaaunna och hennes partner/man fick avslag för att han tidigare hade ansökt asyl (SUGER). Din kille har inte gjort det? Vad jag misstänker, så tror inte du ska vara så orolig. Det borde nästan finnas en varning för de som har tidigare asylsökande så kommer er väntetid vara på oklar tid så man har en chans att veta och vara förberedd istället för att inte säga något och sedan bara ge avslag. 

Men tror starkt på deras överklagan, de ska inte få vinna minsann. Om det är äkta så är det äkta. 
    Min man var ju som sagt asylsökande när vi träffades o vår ansökan är nu skickad för vidare utredning. 1 maj går vi in i vår 9:e månad så när jag kommer hem från min resa hos min man ska jag skicka in en JO anmälan där jag bl a ska ta upp denna misstänksamhet de har direkt till de vars partner vart asylsökande innan. Handläggning av ärenden vid myndighet ska skötas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § förvaltningslagen o de gör verkligen inte migrationsverket när de fast man skickat in tonvis med bevis på seriöst förhållande ändå skickar tidigare asylsökande för vidare utredning. Om inte asylansökan hade funnits så hade samma bevis gett ett solklart uppehållstillstånd vid första handläggningen efter intervjun. För det första så tog det över ett år för migrationsverket att ens ge min man avslag på hans asylansökan så det är väl inte så konstigt att man anpassar sig till att vara i Sverige o träffar nån. Det är ju typ i ens natur att bli kär o känslor kan man ju inte styra över  så bara för att man söker asyl ska man stänga av sig eller?
    Nu tänker jag ta en välbehövlig paus från allt grubblande o allt som har med ansökningen o göra o resa till "mitt hjärta" i Albanien på fredag o spendera 9 underbara dagar med honom. Önskar jag kunde stanna där tills ansökan var klar men har ju barn sen tidigare som går i skolan så det går ju inte.
  • Mimmipigg

Kom hem från min resa från min man i måndags o idag hade jag orken att skicka in vår JO anmälan då vi fått vänta mer än 9 månader på beslut. Jag tog upp flera lagar de bryter mot i vårat ärende samt att de borde gå på de bevis man skickar in istället för att direkt de ser en tidigare asylansökan skicka vidare för vidare utredning eller som de så fins sa till mig att det var pga tekniska skäl. Inte så konstigt att ansökningar tar tid då de skickar vidare till att en annan handläggare ska öppna ärendet istället för att den första som öppnade inte kan ta tag o lägga mer tid på ärendet. Senast igår när jag ringde enheten vår ansökan ligger nu på sa de att vi kommer att få vänta 18 månader. Detta endast pga min mans tidigare asylansökan :/. Jag vet att hade han aldrig varit asylansökan hade vi haft vårat beslut i början av mars då vår ansökan är komplett. Är så deprimerad o frustrerad just nu och om inget händer  vår ansökan de närmaste månaderna kommer jag få vänta 2 månader tills jag kommer få träffa min älskade man igen :(

• Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-07 12:58:41 följande:

Hej Mimmipigg!!

När din man var äsylsökande?

Åkte han tillbaka i sitt hemland frivill???

Min man hade varit asylsökande i 6 månader när vi träffades och det tog migrationsverket ytterligare 8 månader innan de gav honom avslag på hans asylansökan. Han åkte frivilligt till sitt hemland.
  • Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-07 14:07:32 följande:

Jag själv har varit Asylsökande och de hade sagt till min Fru att om jag åker tillbaka frivill inann de skulle ta någon beslut .. Sen kunde jag änsöka .. Normalt somm alla andra .. Men jag förstår inte dettaa ..dett är även enklare att fatta att allt är så sant för oss som har redan varit i sverige vi har bott tillsamans vi har allt planerat vi har bevis tillräckligt på allt .. Då varför måste de utredda mer .. Alla säger olika och man får aldrig rätt info men .. Vi får see vad som händer ..vi redan väntar på ett beslut :) det blev 1 och halv månad redan hoppas det tar inte så långt nuu ... Varifrån kommer din man Mimmipigg???

Ja precis vi har ju hunnit leva tillsammans ett bra tag o lärt känna varandra just pga att när man söker asyl så får man som sökande vara i Sverige under ansökningstiden. Sen när de tar så långt tid på sig att ge ett beslut som i min mans fall 14 månader så är det väl inte så konstigt att man råkar finna kärlek här under den tiden. Man är ju bara människa. Jag tyckte det var viktigt att JO anmäla deras sätt att hantera just ansökningar där ena partnern vart asylsökande då jag i flera forum läst att de flesta skickas vidrare för mer utredning som på automatik. Vi har fått vänta i 4 månader för att få ambassadmailet, 7 veckor för att få intervju och 6 veckor efter det innan en handläggare öppnade vår ansökan för eventuellt beslut men denna skickade då vidare vår ansökan för att nu vänta på att en ny handläggare ska öppna o utreda dessa tekniska skälen o detta kommer inte o ske förrän efter sommaren. Under hela tiden så har de sagt att vår ansökan ser komplett ut och detta bekräftades av flera på migrationsverket. Vårt beteckningsnummer är densamma som min man hade under sin asylansökan så dessa kunde även se att min man vart asylansökande. Ändå sa de efter att min man gjort sin intervju att vi skulle få beslut inom en månad då som sagt vår ansökan var komplett. Min man är från Albanien. Hur länge har ni väntat på beslut?
  • Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-07 16:38:41 följande:

Anonym migrationslurasasylsökande???

Hade du fått någon avslag den tiden du var asylsökande i sverige ???

Det spelar mycket roll om du har åkt tillbaka i hemlandet innan de har fått någon beslut !!

(My personal opinion)

Jag har varit själv Asylsökande och ville komma i hemlandet själv gör att de så ?

Men om man väntar på ett beslut sen det är helt annan sak !! Jag tycker såå !!

Mimmipigg i vilken Stad bor din man i Albanien :) ..

Han bor i Shkoder. Vilket land kommer du ifrån? :)
  • Mimmipigg
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-29 09:14:47 följande:

Vi gör så här istället:
    www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx

Här är dokumentet i "view mode only". Jag har uppdaterat det med medelvärden etc också. Om ni inte vill ha era uppgifter med kan jag ta bort erat namn/land eller helt och hållet om ni vill. Om någon vill uppdatera/lägga till information är det bara att säga till.

I fallen där det står en stad under "Land" är det den ambassaden de ligger på. Skrivit detta då de inte angivit land.

TL:DR,
    MEDEL:
    Dagar till mail 161
    Dagar till intervju 198
    Dagar till beslut 271
    Dagar mellan mail och intervju 37
    Dagar till Resultat efter Intervju 92

Medel avslutade står 2ggr i dokumentet, men aja, det kan vara så.

Här kan du få våra uppgifter :)

Webbansökan: 1  augusti 2014
    Intervjumail: 10 december (131 dagar)
    Intervju: 26 januari 2015 ( 178 dgr)
    Land : Albanien
    Enhet: Västerås

Idag har vi väntat 301 dagar.
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-05-29 14:48:14 följande:
    hej Mimmipigg, vet du om Västerås enheten är enheten där ansökande som har tidigare asylansökan bakom sig flyttas till?

Tror det finns 2 pers på Flashback där en också har i Västerås och ytterligare en till blev förflyttad eller borttagen från E3 system och handläggs nu i Västerås. Hon har dock inte fått svar från Migrationsverket Varför de tog ut de från E3 samt förflyttningen. Fick inte heller bekräftat om partnern Har en asylansökan bakom sig. Tror de går in på väntan av månad 15 nu men verkar som att de har fått en handläggare nu.

Kram
    De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen, lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram
  • Mimmipigg
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-29 14:50:21 följande:

Lagt till dig också Mimmi, hoppas du får svar snart.

Tack för feedbacken, roligt om någon annan också får användning av den.

Tack så mycket :D Hoppas ni oxå får svar snart :)

Det är mycket intressant läsning det du gjort o det kommer bli kul o se när fler o fler får beslut :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid