• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

lelele skrev 2015-03-04 14:19:18 följande:

vi hamnade hos Örebro och min fru kommer från Kina. Jag ringde i måndags och första samtal var då ingen höjdare eftersom killen jag pratade med gäspade genom hela samtalet och han påstod att det som hände i Syrien kommer att påverkar väntetid och blabla..sen gjorde jag ett nytt försök(ursäkta om någon här tycker att man inte bör ringa så ofta) och kom fram till en tjej som var lite vänligare som sa att de hade påbörjat med juli ärende. Men jag fick inte veta hur många som låg före mig. Nu är det bara att vänta

I så fall borde ni få ert ärende öppnat när som helst. Vilket datum ansökte ni? Vårt ärende är oxå i Örebro så jag tog kontakt med handläggaren i fredags som skicka intervjumailet till oss och han sa att de just  hanterar just ansökingar i mitten av juli i E3systemet. Vi ansökte 1 augusti o det var ca 75 ansökningar före oss då.
    Jag försökte ringa Örebro idag men linjen avbryts hela tiden så vet inte vad för fel de har :/ Jag skulle vilja veta ungefär hur många handläggare de har i Örebro som arbetar med E3 ärenden och ungefär hur många de går igenom på en vecka.
  • Mimmipigg

Herreguud.. Jag är helt förstörd nu.. Fick reda på idag att vårt ärende är plockad ur E3systemet och vi har blivit förflyttade till Västerås :O Med andra ord så kommer de villja göra en utredning eller vilja ha nånslags komplettering det kunde han i västerås inte svara på då det var på väg dit.. Shit jag orkar inte med längre väntetid än det vi redan har väntat :( :( :(

• Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-05 14:06:02 följande:
    Hej! Hur fick du reda på att ni blev bortkopplade från E3 system? (hur vet man om man ens är i E3 systemet?)

Ge inte upp, nu kanske för att de utreder så kan du få mer konkreta svar! Då kanske Västerås har hand om ert ärende snabbt. Hoppas verkligen att det inte fördröjer er ansökan!!!

När ansökte ni? Har ni gjort intervjun än? Varför lunde inte enheten ni låg hos (?) göra utredningen, varför måste de förflytta?

Håller tummarna för dig! Fortsätt ring ring ring
    Vi var i Örebro innan och man brukar gå rakt in i E3 systemet om man har sökt via webben. Jag ringde till Västerås och de sa att vi har blivit utplockade pga att de vill ha mer information från oss o eventuellt en intervju från mig. Han kunde inte säga riktigt vad det var då vår ansökan inte hade kommit till dem än o bad mig ringa nästa vecka igen. Läste i en annan tråd att en sökande hade ringt till Västerås o just nu håller dom på med ansökningar som är 11 månader o äldre. Hade denna handläggare som valde att plocka oss ur E3systemet ansett vårat ärende lätt hade vi haft vårt beslut nu... Vi gjorde vår ansökan 1 augusti 2014 och han sin intervju 26 januari.
    Hur mycket ska man egentligen behöva orka... Min man var asylsökande innan vi beslutade att göra en ansökan med anknytning till mig då jag blev gravid. Vi kontaktade då migrationsverket o sa att han skulle åka till sitt hemland Albanien o söka o vi bokade blijetter. Ca 1 vecka innan han skulle åka fick jag missfall i 13:e veckan så vår sista vecka var otroligt svår. Nu den 18 januari skulle jag ha blivit mamma till vårt barn och troligen hade min man redan varit hemma, men det blev ju inte så... Nu kommer det dröja ännu längre innan vi ens får börja leva vårt liv tillsammans igen. Tårarna bara rinner då jag hade hoppats att få hem honom nu i slutet på mars :( :(
  • Mimmipigg
    Anonym (Kossu) skrev 2015-03-05 13:57:43 följande:
    Vi hamnade direkt i Västerås och vad jag förstod så är vi kvar i E3 systemet. Menar du om man hamnar i Västerås så är man bort plockad från E3 redan?
    Nej de sa till oss att vi hade blivit urplockade från E3systemet och skickad till västerås. Ni är säkert kvar i det systemet så tror ni inte behöver oroa er.

Kan vara att de behöver en intervju med mig och västerås är vår närmaste enhet (då jag bor i sörmland) Hoppas jag får reda på mer på måndag när jag ringer dem. Annars kommer jag att kräva att få veta vem handläggaren var i Örebro som bestämde att ta oss ur E3 då jag ska få svar på vad denne tyckte var så viktigt att de måste utreda mer. Min man är redan deprimerad som det är och det e även jag. Blir att kontakta vc imorgon för o börja med antidepp medicin igen för mig :(
  • Mimmipigg
    lelele skrev 2015-03-05 16:36:09 följande:

Jag fick reda på IDAG, snart 1 månad efter intervju och massor samtal med MIG att vårt ärende ligger ftf kvar i hemlandet. Alltså herregud jag hade ringt några samtal till ambassaden direkt efter intervju och de sa att de redan hade skickat tillbaka vårt ärende till Sverige. Efteråt hade jag pratat med MIG och de sa också att de redan har fått in allt som behövs och väntar bara på beslut. Idag ringde jag igen, och till skillnad från förr så gick jag in mer på detaljer och bad tjejen som jag pratade att kolla igenom alla datumet och så. Gissa vad, det var något fel. De har inte alls fått in ärende utan det ligger ftf hos ambassaden...jaha varför påstod 4 av dina kollegor(har prata med en del innan) att allt har kommit in då. Jag vet faktiskt inte men vad jag kan se är att den ligger ftf kvar hos din ambassaden..

jag kan säga så här, till er som tycker att man inte skulle ringa så ofta. här är ett fall som skulle ha tagit hur långt tid som helst om jag inte har gått till botten med själva datumet. Nu vet jag inte ens vem har mitt ärende just nu...ska ringa ambassaden och höra med de imor

Shit vad håller det på med? Vilken tur iaf att du äntligen fick svar o att den nu kan reda ut denna härva för er och att beslut kan fattas snarast.
    Håller helt med att det är bra att ringa ofta till dem för information. Jag sitter inte o tokringer en handläggare utan ringer själva enhetsreceptionen som inte sitter o utreder våra ärenden utan sitter där för att just svara på frågor så handläggarna ska få göra sitt jobb.

En fråga till alla... Är det nån här som personligen besökt den enhet de blivit tilldelad? Funderar på om man kan får mer information på det sättet då de blir frågade öga mot öga? Nu kommer ju vårt ärende ligga närmare vår hemstad så det e enkelt för mig o ta en sväng in på migrationsverket när jag hälsar på min familj :)
  • Mimmipigg
    laajnaa skrev 2015-03-05 17:34:09 följande:

keap your head up ! vet att de e as jobbigt fick själv höra för 3 veckor sen att ja å min sambo antagligen skulle få vänta ända tills hösten för att få ett beslut bara för att vi hade fått problem med ansökan.

Men nu tog det bara 3 veckor efter intervjun för att dom löste problemet å vi fick ett beslut igår. ALLT kan hända !

Inte omöjligt kanske din man får komma hit i slutet på mars vi får hoppas detta dom kanske bara vill ha lite mer information sen e du tillbaka i E3 systemet å beslutet kan fattas. hoppas hoppas !!

Jag hoppas verkligen oxå att det bara är nåt litet problem som de behöver lösa. Såg att din kille oxå kommer från Albanien som min. Det är säkert positivt beslut ni har fått så tror du inte behöver oroa dig så mycket :) Tog de ut er från E3systemet när de skulle kontakta Grekland angående din killes personuppgifter?

Jag har redan börjat kolla på flyg ner till Skopje o sen ta bussen till Tirana för både jag o min man behöver får vara med varandra nu. Har redan vart i Albanien 2 gånger sen vi skickade in vår ansökan i augusti då att vara ifrån varandra mer än 3 månader i taget är mer än vad jag klarar av. Ska vänta tills efter jag pratat med dem på måndag o förhoppningsvis får jag veta vad det e som de hängde upp sig på.
  • Mimmipigg
    laajnaa skrev 2015-03-05 18:55:28 följande:

Jag tror att dom gjorde de min handläggare sa att han kommer att ta upp ärendet igen å fatta ett beslut när hade fått svar från Grekland. Så antagligen hamnade det i E3 systemet. Men eftersom de gick så fort så började han med ärendet igår igen å fattade beslutet.

Joo jag  förstå dig! hade planerat att flytta till grekland nästa månad, men vänta tills på måndag å se vad som händer jag hoppas de inte är något komplicerat. men du ni hade fått en handläggare eller ?

Vi hade vårt ärende i Örebro först o vi väntade på att få det öppnat. Nån handläggare där har nu öppnat ärendet å tyckt att nåt behöver undersökas mer så det har nu skickats till Västerås. Ringde Västerås idag så fort jag fick veta detta o han där sa att när vårt ärende kommer dit (då det inte hade hunnit fram än) skulle en teamledare dela ut det till en handläggare. Jag frågade direkt om detta kommer ta längre tid nu pga detta o han sa att när det väl har en handläggare brukar det gå fort. Meen det är ju just det där väntandet med o få en handläggare som jag hört tar så långt tid :/ Men hoppas på någonlunda svar på måndag.
  • Mimmipigg
    Smilla75 skrev 2015-03-05 20:29:35 följande:

Finns det en asylansökan ska referenten i normalfallet intervjuas eftersom det kan innebära bristande seriositet. Tyvärr tar ärendet längre tid då.

Ok det var det jag misstänkte.. Är det kanske därför de har flyttat vårt ärende till den enhet som är närmast mig så det är lättare för mig att ta mig dit kanske?
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-07 09:34:29 följande:

God morgon,

ville bara dela med mig att jag har mailkontakt med en annan person som väntat på UT (vars pojkvän är svensk).

Hon skickade ansökan: 1 aug 2014 (registrerades då)
    Mail om intervju: 22 januari 2015
    Intervjun: 6 februari 2015
    Beslut: 5 mars 2015 (ett ja såklart)
    Enhet: Uppsala

Eftersom maskinen för fingeravtryck inte funkade på intervjudan så gjorde hon det 5e mars, dvs samma dag som hon fick beslutet. 

Så sammanlagt tog det 8 månader för henne. 

Exakt så hade det sett ut för oss oxå om inte den där handläggaren som öppnade vårt ärende tyckte att vi behöver utredas mer :( Antar att det är pga av min mans tidigare asylansökan...
  • Mimmipigg

Jag är så frusterad på allt just nu men jag ger fan inte upp! Jag har nu varit i kontakt med vår "nya" enhet Västerås 3 gånger angående anledningen för varför vi blivit förflyttade dit. Alla tre gångerna har de sagt (olika personer som svarat) att det finns ingen notering varför det hänt och alla har sagt att vår ansökan ser komplett ut. Igår fick jag reda på teamledarens namn och mailade henne direkt.... Inget svar än :/ Idag när jag ringde fick jag reda på de två handläggare i Örebro som kollat på vårt ärende och nån av dem är ju den som ansett att vi behöver vidare utredning. Ena var sjuk idag och den andra har jag bara mailadress till men när jag skicka mail kom det tillbaka och sa ingen mottagare :/ Ska ringa migrationsverkets växel imorgon o fråga om nummer till denne oxå samt rätt mailadress.. De ska fan få stå till svars till varför de bestämt att skicka vårt ärende vidare. Alla jag prata med tidigare under de mer än 20 gångerna jag vart i kontakt med migrationsverket har sagt att vårt ansökan är komplett så varför i hela fridens namn ska de göra mer jobb med o skicka oss vidare för utredning när de redan är så överbelastade?? Fattar lixom inte logiken med det. Vi har skickat in massor med bevis. Flygbiljetter samt passtämplar på två resor jag gjort till honom sen vi skickade in ansökan i Augusti-2014. Bilder, tågbiljetter som bevisar att vi träffats under tiden han var i sverige, skypeloggen och sagt att vi mer än gärna skickar in facebookchatten på mer än 1000 sidor om de vill ha den (då det inte fanns plats o skicka in den när vi fick kompletteringsmailet). Svarar inte dessa handläggare på varför tänker jag gå högre upp för såhär kan man bara inte behandla folk! Ingen ska behöva bli tvingad till att vänta med att få leva ihop med den man älskar. The heart wants what it wants!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid