Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Däremot pratade jag med någon annan idag, som sa att ansökan mycket riktigt var ändrad till papper, men att eftersom den från början varit elektronisk, skulle väntetiden ändå bli som den elektroniska ansökningen.
Jag vet inte vad jag ska tro.
Har snart väntat 8 månader, och efter han gjorde sin intervju på ambassaden i nigeria (drygt en månad efter ansökan skickats in) har det inte hänt något.
Jag har flera gånger frågat om vi fortfarande är elektronisk ansökan och det är vi, senast i förra veckan iaf. Sist jag ringde vår enhet så frågade jag just om det där med asylansökan och han sa att det är inte alls alltid det behöver bli så att det blir pappersansökan men att de gärna vill kolla extra på just dessa ansökningar. Jag har läst i flera forum om par vars den som ansökt vart asylsökande men det ändå gått relativt fort för dem i år. Jag hoppas bara att vi snart får skicka in all vår bevismaterial vi har då vi inte än fått göra nåt sånt. Har bl a chatloggen från facebook på över 800sidor och den växer med varje dag som går, skypeloggen, viber, en massa bilder samt minst 2 flygresor att skicka in. Sen har jag även skrivit ett brev som jag tänkte skicka med bevisen där jag förklarar mer detaljerat hur vår relation sett ut och att jag gick igenom ett missfall en vecka innan han var tvungen o lämna Sverige för att göra vår anknytningsansökan. Ska nog höra med ambassaden om det går o ta med ett usbminne med alla bevis när han väl får göra sin inervju som de kan ta informationen från och sen skicka till migrationsverket. Blir annars så mycket papper för min fästman o ta med om jag skriver ut facebookloggen som de sen ska scanna in på ambassaden haha :D Vi ansökte 1 augusti i år och jag har redan vart hos honom i två veckor i september. Nästa vecka åker jag ner igen och då passar vi på o gifter oss. Inte för själva ansökans skull utan för att hans mamma ska få se sin enda son gifta sig.
Om bara de som ansökte om anknytning kunde få vänta i Sverige under tiden så hade denna process inte känts lika jobbig. Det är ju själva tiden man måste vara ifrån varandra som gör det hela svårare än vad det hade behövt vara.