• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

ahaaa skrev 2015-01-24 09:31:02 följande:

Jag och min fästman gjorde en samboansökan den 16 augusti. Dom är så luriga på MIG, dom har sagt två gånger att min fästman borde få ett mail om intervju i Januari. Verkar inte bli så. Önskar att man kunde använda biopremiär och kosovos flaggdag som anledning till ett påskyndande i ärendeutredningen hahah. Något som irriterar mig är att det står så fint på hemsidan att ansökan via ambassad brukar ta längre tid än elektronisk ansökan, jaha, då har två av mina vänner som gjorde ansökan via ambassad fått svar efter två månader! och jag, som gjorde en sådan ansökan som de sägs "prioritera" har väntat i mer än fem månader. Är självklart glad för er skull, ni som har fått svar så snabbt. Dock så tycker jag inte att dom borde skriva sådant på hemsidan när det inte alla gånger stämmer! annars hade jag också kunnat ansöka via ambassad. 

Hur som helst, är de fler som har sin man/fru pojkvän/flickvän fästman/fästmö i makedonien eller kosovo? hur länge har ni väntat? är det någon som skickade in i augusti, och har fått svar? 

Vad menade de egentligen med att "ni borde få mail om intervju i januari"? var det för att lugna ned mig? har ni fått liknande svar? 

När jag ringde till enheten i örebro sa de att intervjun ser ut att äga rum runt den 24 juli? det verkar också helt konstigt.

Min man är från albanien men han måste göra intervjun i makedonien som din fästman måste. Vi gjorde webbansökan 1 augusti och fick mail om att boka intervju 10 december. Den tidigaste tiden de hade för intervju på ambassaden i Skopje var 26 januari :O Helt sjuka väntetider även där men det kan ha o göra med att jul o nyår kom emellan då. Jag ringde enheten som hanterar vår ansökan flera gånger o sista gången jag ringde så sa de att vi borde få intervjumailet inom en månad o 2 dagar senare kom det :) Nu e det bara 2 dagar kvar till hans intervju o efter det lär man sitta på nålar o vänta på att beslutet ska komma.
    I samband med att den ansökande får intervjumailet så får man som anhörig ett kompletteringsmail där man ska skicka in bilder och eventuellt resor. Tyvärr så kan man bara skicka 5 filer så jag hade gjort collage av våra bilder så att jag skulle kunna skicka fler. Hade 2 resor jag behövde skicka bevis på oxå då jag sen vi gjorde ansökan vart i albanien 2 gånger.
  • Mimmipigg
    Elsanna skrev 2015-01-27 22:21:35 följande:
    Du får ringa till migrationsverket och fråga vilken ort som handlägger ert ärende och om ni fått någon handläggare så kan du ev få tel nr direkt till den orten avd. Vilka frågor ställde dom på intervjun är sjukt nervös över intervjun
    Min man gjorde intervjun igår och det dom frågade var allt som stod med i ansökan. Hela intervjun tog 2 timmar för honom. Fick veta att vi hade handläggare så ska ringa imorgon till migrationsverket och dubbelkolla om de fått in intervjun samt lite andra frågor :)
  • Mimmipigg
    Elsanna skrev 2015-01-28 03:54:10 följande:
    Okej hoppas det går bra för er lycka till känns förjävligt att bara vänta vänta på ett mejl

om intervju när gjorde ni er ansökan och skickade ni in bilder bevis mm i själva ansökan för det gjorde inte vi stog inget om bilder på oss elr annat bara bild på typ passet och civilstånd personbevis
    Tackar det hoppas jag oxå för oss alla som väntar. Ja det var fruktansvärt jobbigt att vänta på mailet om att äntligen få boka intervjun.

Vi ansökte den 1 augusti -14, Vi skickade oxå bara in allt som de bad om då jag inte hade läst om hur flera som sökt lagt in filer på bilder,chatt, flygbiljetter mm i ansökan.
    Vi fick mailet om att boka intervju 10 december och fick den tidigaste tiden de hade på ambassaden för intervju. Hela 7 veckor efter dvs i måndags.
    I samband att min man fick den så fick jag ett kompletteringsmail då jag kunde skicka in 5 filer på bilder o flygbiljetter. Då det bara var just 5 filer man kunde skicka in så gjorde jag ett kollage på våra bilder och på så sätt kunde jag skicka in 15 bilder istället för 3. Hade även två resor jag behövde redovisa då jag vart hos honom 2 gånger sen vi gjorde ansökan.
    Intervjuaren hade sagt till min man "bravo du kan allt om henne". Min man svarade " Jag älskar henne seriöst så det är väl inte så konstigt att jag vet det" haha :D

• Mimmipigg
    Mrsarizona skrev 2015-01-28 16:17:26 följande:

Nu har vi fått beslut!!

Min man var på intervju i fredags, den tog kanske 10 minuter, det var ungefär 4 frågor och vi fick läsa igenom dem efter och godkänna att allt var rätt. De var alla frågor där han fick bekräfta datum.

Vi sökte från USA, har bott ihop i mer än två och jag inkluderade sidor med bevis på bilder (speciellt bilder på oss med varandras familjer och vårt bröllop), bank statements och annat som visar att vi äger saker ihop och att jag är beneficiary på hans livförsäkring och pension, stämplar i pass och biljetter från resor vi varit på ihop. 

Sökte: 23e Juli 2014
    Mejl om intervju: 14e Januari
    Intervju: 23e Januari
    Beslut: 28 Januari

Jag hoppas det går lika fort för er andra!!

Först o främst GRATTIS :D :D :D
    Vilken enhet har ni? Min man gjorde sin intervju i måndags så hoppas verkligen att vi får svar lika snabbt som ni. Önskar er all lycka :)
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2015-01-29 12:00:22 följande:

Heeeej alla som Ni vet skulle han ha intervju på fredag men fick ännu tidigare så han hade intervju igår onsdag 28/1 intervjun tog endast 30 minuter ovh vi hade 450 bilder med oss o alla biljetter. Men de frågade knappt någonting om hur vi träffades elle något bara om min adress o mitt namn och när han ville flytta till Sverige (dum fråga haha) o sen vilka språk han kunde. De kollade knappt på bilderna bara scannade passen o gjorde kopia på dokumenten. Hon sa att man kan få svar efter 1-3 dagar och Mac Max maximum en månad OM de e något de behöver men var så chockad att det tog så kort tid och att de inte frågade något konstigt alls. Vi var jätte nervösa innan intervjun haha så nu väntar vi bara på svar :D jag e så glad att intervjun e över och att jag kunde dölja med på den. Vi hade i skopje i Makedonien :) lycka till alla

Vad kort tid din man hade.. Min man fick sitta i 2 timmar i måndags i skopje. Han hade sin intervju på albanska o dom frågade ansökningsformuläret rakt av. Till min man sa det att han kommer få svar inom en månad. Idag ringde jag örebroenheten där vårt ärende ligger i o kärringen (ursäkta ordvalet) sa att förvänta dig svar i oktober då det är 14 månaders handläggningstid. Jag vet standardsvar men det fick mitt mycket goda humör jag hade innan att sjunka i botten. Sen sa hon även att man inte får nån speciell handläggare när man ligger i det elektroniska systemet så det är ingen idé att fråga om man fått nån. Hoppas vi snart får svar båda två :)
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2015-01-29 13:00:10 följande:
    Usch 2 timmar.. Jag satt utanför och blev chockad att de govk så snabbt, så fick han ta bild och fingeravtryck. Ja jag förstår din frustration men de måste säkert säga 14 månader till alla men ring till ambassaden i skopje :) o kolla. Kram på dig o tack hihi
    Ja, ska nog ringa ambassaden istället om jag vill ha riktiga svar :) Vi får hoppas ambassaden har rätt i att beslutet tar högst en månad o få. Min man fyller år i slutet på februari så det vore världens bästa födelsedagspresent o få sitt beslut innan det så han får fira den här hemma med oss :D Kram
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2015-01-30 15:18:10 följande:

VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över

Grattis så mycket :D :D :D Hoppas snart att det är vår tur :) Ringde migrationsverket o frågade hur det såg ut o det visar sig att handläggaren vi har blivit tilldelade har varit sjuk förra veckan o även idag så därför har det inte kunnat fattas nåt beslut än. Jag var så oroad att ringa men fick prata med en man jag pratat med tidigare och han ger alltid så bra svar :) Har nu direktnumret till handläggaren så har vi inte hört nåt i slutet på denna vecka så får jag ringa handläggaren direkt. Känns skönt att kunna ge lite goda nyheter till min man som håller på o klättrar på vägarna där i Albanien då han e så stressad av hela den här situationen.
  • Mimmipigg

Min man gjorde sin intervju den 26 januari (ansökan skickad 1 augusti 2014) men de har fortfarande inte öppnat vårt ärende. Jag ringde handläggaren jag hade fått namnet på för lite mer än en vecka sen o han sa att han var den som skickat in mailet för intervjun och att han inte var den som kommer göra själva beslutet. Jag fick iaf lite information om våran ansökan o hur de arbetar. Är man i det elektroniska systemet så handlägger de ansökningarna efter det datumet de inkom. Han sa även att vårt ärende kommer troligen att öppnas för beslut inom en månad dvs om den handläggaren anser att ansökan är komplett o inte behöver undersökas mer. Har ringt flera gånger till migrationsverket o de som jag pratat med tycker iaf att vår ansökan ser mycket komplett så det känns iaf positivt.

• Mimmipigg
    usaochsverige skrev 2015-02-14 15:07:53 följande:
    Hej Mimmi, skönt att intervjun är överstökad iaf! Lite frågor :)

När hörde ni från Migrationsverket att ni kunde boka intervjun? Vart är din partner ifrån? Vart ligger ert ärende? Vi skickade in 13 oktober 2014 från New York, och inte hört nåt vi vet bara att den ligger i Växjö.

Med vänlig hälsning,

Ella
    Vi gjorde som sagt vår ansökan 1 augusti 2014. Vi fick efter 3 månader veta att vårt ärende låg i örebro. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december och vi fick intervjutid ca 7 veckor efter det dvs 26 januari. Min man gjorde sin intervju i Skopje, Makedonien då han kommer från Albanien och den Svenska ambassaden i Albanien inte hanterar migrationsärenden. För de flesta som gjort sin ansökan efter maj 2014 har den längsta väntan vart just på mailet för att boka intervjun av de jag läst om iaf :) För oss tog det 4 månader o 9 dagar. Visst är det skönt att hans intervju är över då det var en stressig tid för min man då han var så nervös för den. Han fick sitta nästan 2 timmar o svara på alla frågor som var i ansökan så tur att jag hade sparat den så jag hade kopierat den till honom då de faktiskt frågade om saker som vilket år mina föräldrar o syskon föddes samt vilken stad jag föddes i osv.
  • Mimmipigg

Hur ser era sidor ut på migrationsverkets hemsida när ni knappar in ärendenumret? Idag när jag gick in där då hade sidan ändrat och istället för att det stod att ansökan var inkommen så stod det datumet ansökan kom in och att ansökan nu var i väntan på beslut.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid