• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Grattis till alla er som fått era positiva beslut idag :) Verkar som migrationsveket har fått lite fart på sig då även en av mina väninnor fick sitt positiva beslut idag efter 16 månaders väntan. Håller tummarna att det fortsätter i samma fart nu och att de positiva besluten haglar in här på tråden för alla är vi värda att få leva med våra älskade :D

• Mimmipigg
    Migränverket skrev 2015-06-11 22:33:28 följande:
    16 månader? Ni asyl-tanter har ju inte direkt de väntetiderna vi andra förväntar oss; bara ca 10-12 månader.
    Nej vi har ju inte det :/ Hjälper inte hur mycket bevis på att förhållandena är hur seriösa som helst men med en asylansökan i bakgrunden oavsett hur länge sen den gjorts väcker direkt misstankar om skenäktenskap vilket jag tycker är diskriminerande. Jag och min man har redan väntat över 10 månader o enheten vi ligger på, Västerås, handlägger ansökningar från okt/nov 2013. Detta innebär att om de fortsätter i denna långsamma takt så kommer vi få vänta 10 månader till. Helt sanslöst!
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-11 23:26:53 följande:
    Ni har verkligen väntat så länge, så jäkla orättvist! Åtminstone om de hade sagt innan, ni med tidigare asylansökan (dvs sökande) får längre väntetider men de säger inget utan de bara gör lite som de vill. Ni utesluts ju ur väntetiderna från hemsidan - du borde JO anmäla det! Önskar er ett svar SNABBT Mimmigpigg!
    Tack Ellaa önskar er detsamma :)
    Ja det hade vart bättre om de sagt att man blir mer utredd när det finns en asylansökan men nej,nej det gjorde de minsann inte till oss. Under hela tiden vi var i E3 systemet och väntade på intervjumail, sen intervju, sen tilldelad handläggare( här brukar de flesta få beslut om allt ser bra ut)  så sa de hela tiden att allt såg bra ut och vår ansökan var komplett. Fick tom avrådan från handläggaren som skickat intervjumailet om att inte resa till min man i slutet på februari då han o hans mamma fyllde år då vårt beslut var nära. Sen när de väl öppnade vår ansökan i början på mars så skickades vi vidare istället till segaste enheten Västerås och gjorde om vår webbansökan till papper utan att ens meddela oss om detta. Hade inte jag ringt o frågat så hade jag aldrig fått reda på detta. Kan tillägga att alla de på migrationsverket som kollat på vår ansökan o sagt att allt sett bra ut kunnat klart o tydligt se att min man varit asylsökande då vi har samma beteckningsnummer som han hade undet sin asylansökan. Har skickat en JO anmälan en månad sen men har inte hört ett knyst från dem. Jag vet att en JO anmälan kanske inte hjälper just vår ansökan men ju fler som anmäler så måste ju de snart göra en ny granskning och så kommer regeringen få upp ögonen för hur förjävligt vi som ansöker har det med dessa omänskliga väntetider. Det är ju helt klart att migrationsverket behöver mer hjälp med att få mycket fler anställda för att de nånsin ska komma ifatt till normala väntetider.
  • Mimmipigg

Nä nu ar jag riktigt förbannad på enheten vi blev skickade till. Inte nog med att de är minst 3 månader efter de flesta enheter (håller på o handlägger ansökningar från slutet av 2013) så fick jag veta att de praktiskt taget kommer o stänga av handläggningarna under semestern!! Var fn är förstärkningarna som migrationsverket säger att de håller på o utbildar. Glömde de att att anställa fler handläggare till Västerås eller vad? Undrar om man kan få byta enhet då vi ansökte via webb och har aldrig skickat in nåt via post så varför ska vi då behandlas som papper och Västerås verkar endast behandla papper. Varför flyttade de oss till en annan överhuvudtaget har vi inte ens fått veta.

• Mimmipigg
    frippis skrev 2015-06-13 15:46:51 följande:

Mimmi, om jag vore dig så skulle jag ringa direkt till enheten och be att få bli kopplad till den som är ansvarig för anknytningsärendena. Alltså chefsansvarig, och framföra mina synpunkter samt be om förflyttning dit det är lägre belastning.

Det kostar ju inte att försöka.
    Skriv ner lite argument och punkter på en lapp å ha som stöd.

Jag har varit i kontakt med enhetschefen för Västerås men han är en hård jävel som bara tycker vi ska le o vara glada om vi får beslut inom 18 månader. Jag har både mail o telefonnummer till regionschefen så han är den jag ska kontakta direkt på måndag för det här är inte rättvist nånstans. Funderar oxå på att kontakta bemötandeombudsmannen på migrationsverket och som du säger att försöka kostar ju inget. Jag tänker iaf gå så högt upp som jag kan för att få rätt i det här. De hörde aldrig av sig när de flyttade oss till Västerås och samtidigt gjorde om vår webbansökan till papper utan det fick jag reda på av en slump när jag ringde vår gamla enhet Örebro. Jag ska även göra en till JO anmälan om detta för vi ska inte behöva utstå den här skiten bara för att min man var asylsökande. Min man är i en djup depression just nu bara för det här då hans liv inte alls är lätt i hans hemland och jag är djupt oroad för honom. Jag kan inte ens säga hur lång väntetiden egentligen är då det skulle knäcka honom så länge han är där. Tack o lov är han viseringsfri så om 3 veckor kommer han hit i 90 dagar. Vi skiter i riskerna nu då det är viktigare för oss att vara tillsammans och för honom att få må bättre.

Ellaa: Jag bor ca 5 mil från Västerås och 8 mil från Örebro så om de nu skickade oss till Västerås bara för att de troligtvis vill ha en intervju med mig så skulle jag kunnat lika lätt tagit mig till Örebro som vår ansökan låg i innan. 30 minuter extra hade jag gärna rest för att få säga mitt om hur seriösa vi verkligen är och att vårt förhållande är for life. Bra att du har koll på var de sökt nya handläggare men tror inte de kommer ikapp med de andra enheterna om de inte börjar lämna över ansökningar till andra mindre belastade enheter. Teamledaren sa att de håller på med dec 2013/jan 2014 men jag vet att Örebro är i slutet på februari/början på mars 2014 nu dvs minst 3 månader före. De lär halka efter mer nu under sommaren när de ska ta "semester". Då undrar man ju hur många handläggare de egentligen har som jobbar där. 2??
  • Mimmipigg
    elin79 skrev 2015-06-13 20:28:56 följande:

Jag sitter oxå här å är jäkligt fötbannad. Men av helt andra anledningar. Jag måste sluta googla o läsa om uppehållstillstånd o migrationsverket.

Min man LÄMNADE landet högst ovilligt när jag var gravid just för att ansöka. För att det är det korrekta. För att vi verkligen vill göra allt så rätt som möjligt så vi får leva tillsammans så fort som möjligt. Och det är väl en indikation på att vi vill leva ihop, att han lämnar landet o även riskerar att inte komma tebax. Så sitter man o läser om folk som hänger kvar på ett eller annat sätt eller vägrar lämna för att dom kommer "sakna" varann...ja vem i helvete gör inte det! Vi har gått miste om en hel graviditet i våra ansträngningar att göra rätt. Och sedan läser man att dessa msk som inte ens lämnat landet mindann fick ut snabbt o enkelt.

OM det där förbaskade tvåmansbeslutet innebär avslag ( vilket det inte måste vara) så kommer jag vilja träffa den dät beslutsfattaren personligen. Men det är som min man säger när jag är som mest förtvivlad o lessen( vilket jag är ständigt numera)" Elin dom kan inte stoppa oss, vi har rätt att älska och leva tillsammans". Och det kommer vi stånga oss blodiga för. Sååå...nu fick jag ur mig lite

Tro mig jag läser alla era inlägg och processen är helt omänsklig. Folk skulle bara veta!

Trevlig helg alla fighters

Ush vad jobbigt ni måste ha det. Din man måste missa så mycket av graviditeten bara för att en lag säger att ni måste vara isär just nu. Fattar inte varför det ska vara så att när det är en graviditet med i bilden att man då måste åka o vänta i hemlandet. Helt sjukt. Hoppas ni får beslut så snart som möjligt och jag är säker på att ni får positivt för ett barn är den största gåvan man kan få (och ett mycket tungt bevis hos migrationsverket ;). O grattis förresten till babyn i magen :)

Jag var gravid när vi fick veta min mans asylaslag så han var tvungen att lämna landet inom 4 veckor så vi bokade blijett till honom i slutet på juli 2014 i tron på att vi skulle få vara tillsammans igen senast i januari 2015 pga min graviditet. En vecka innan min mans hemresa fick jag missfall i 13:e veckan så det var fruktansvärt jobbigt att behöva lämna varandra och inte få tid o sörja tillsammans. Nu hoppas vi att vi får lyckan att bli gravida igen nu när han kommer hit på sina 90 visafria dagar :)  Då kanske vi har tur att få beslut innan 2015 är slut.

Ha en trevlig helg du med  o såklart alla andra :)
  • Mimmipigg
    JamJam skrev 2015-06-16 10:09:02 följande:

En fråga till den som vet:

Om ens partner kommer och besöker en under handläggningstiden och det närmar sig beslut - får partnern befinna sig inom Schengen (alltså så länge han/hon är utanför Sverige) eller måste han/hon åka utanför Schengen.
    Får ingen klarhet av MIG.....

Partnern får befinna sig i schengen vid beslut. Det är bara i Sverige hen inte får vara när beslutet tas så det räcker med att han åker till Danmark eller nåt :)
  • Mimmipigg
    JamJam skrev 2015-06-16 11:01:04 följande:
    Tack Mimmipigg. 
    Pratade precis med MIG och fick info att partner inte får befinna sig inom Schengen. Ska ringa igen och fråga. Och igen. Spelar in varje samtal och kommer säkert att få 3 olika svar.
    Fick oxå info om att vi med stor sannolikhet kommer att få vänta i ytterligare 3 månader (minst) innan beslut..... 
    Vi passerade 8 mån väntetid igår....suck! 
    Ja det var ju konstigt att de säger så för till mig har de sagt att han inte får befinna sig i Sverige. Min man kommer hit nu i början på juli så vi får spendera 90 underbara dagar tillsammans. Vi har ju redan väntat snart 11 månader och så som det ser ut nu har vi tur om beslutet kommer innan jul. Hoppas ni får beslut tidigare är 3 månaderr :)
  • Mimmipigg

Idag ringde enhetschefen för Västerås till mig då jag skrev ett mail till regionschefen angående att vi ville få vår ansökan förflyttad från Västerås då de är så mycket efter i handläggningarna. Han sa att de nyss har flyttat de flesta ansökningarna de hade från första kvartalet 2014 (jan-april) till Uppsala för att komma ifatt de andra enheterna så därför kunde de inte flytta vårt ärende än. De kommer att kolla upp hur de ligger till i augusti igen om de behöver flytta över ansökningarna från andra kvartalet 2014 (maj- augusti) o det är oxå i det kvartalet vår ansökan ligger i då vi ansökte 1 augusti. Känns ju lite bättre å veta att de är medvetna om att de behövde komma ikapp med de andra enheterna då jag sa att de är så långt efter. Sen så bekräftade han det jag misstänkt hela tiden att anledningen att vi flyttats är just för att det kan behövas en intervju från mig. Inget jag ser nåt negativt med för det ger ju mig chansen att visa hur seriösa vi verkligen är. Har läst att det i flesta fall har med o göra att de vill se om anknytningspersonen ens kommer. Sen prata vi oxå om det här med semestern. Han sa att det alltid kommer vara minst hälften av personalen där under sommaren så de kommer inte stänga av helt som det lät på teamledaren.

Nu är det bara 16 dagar kvar till min man landar här i Sverige för att spendera sina 90 viseringsfria dagar. Ska bli så skönt o få lägga den här ansökan åt sidan ett tag o njuta av o vara tillsammans.

• Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-06-18 20:18:07 följande:

En sak förstår jag inte. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.

De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?

Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(

Vi blev oxå flyttade från Örebro till Västerås och i samband med det så tog de ut oss ur E3 systemet. Detta hände efter min man gjort sin intervju och vi hade väntat 7 månader och en handläggare i Örebro bedömt att våran ansökan behöver muntlig utredning så då flyttades vi till den närmaste enheten från vår bostadsadress och det är Västerås.  Ring ännu en gång till Västerås och fråga om ni verkligen är kvar i elektroniska systemet (E3). Jag har nummer o mailadresser till enhetschefen, regionschefen och teamledare i V-ås så kan jag ge dig det privat i mail om du behöver de :)
    Jag fick ett samtal från enhetschefen i Västerås igår efter att jag klagat hos regionschefen om just varför de skickat oss till Västerås och att vi ville bli skickade till en annan enhet där de har större kapacitet att hantera vårt ärende tidigare då de är så efter i handläggningarna och då de tydligen hanterar mest pappersärenden och vi har sökt via webb. Han berättade då att de har nyligen flyttat de flesta ansökningar från kvartal 1, 2014 (januari- april) till Uppsala så när de snart e färdiga med 2013 kommer de börja arbeta med ansökningar inkomna maj 2014. I augusti skulle de kolla igenom hur de låg med ansökningarna igen och då bestämma om de kommer flytta över ansökningar från kvartal 2 (maj-augusti) till en annan enhet om de inte kommit ifatt de andra enheterna. De kommer handlägga ärenden på halvfart nu under sommaren så helt dött kommer det inte vara med segare.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid