• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (UT)

Om det är någon säker källa som vet mer detaljerat angående försörjningsstödet får ni jättegärna dela med er. Min fråga är om någon inom familjen (ens föräldrar) kan visa upp att det finns ekonomiska resurser eller MÅSTE det vara sambon/makan/partnern som skall visa upp att alla kan bli försörjda när man ansöker med jobb och lön. Ingen som vet eller någon från migverket som kanske kan svara på detta då man inte får snabbt svar från deras sida eller inte svar alls och får ta alternativa vägar. Skulle behöva snabbt svar pga den nya lagen som träder i kraft i nästa vecka!
    Ja i dessa tider så kan man inte mer än känna att man blir bestraffad för att man träffat sin stora kärlek utanför Sveriges gränser! HjärtaBabySolig

• Vanesa83

Hej jag o min sambo har ansökt om uppehållstillstånd sen april 2014 och vi väntar fortfarande på att dom ska ge oss nått beslut. Vi har båda gjort intervjun men händer fortfarande inget???? man har ringt och pratat med dom,men det enda dom säger är att bara vänta ???? så jag hoppas vi får vårt beslut snart. Mvh/ Tina

• Ortelius
    Vanesa83 skrev 2016-07-18 10:45:19 följande:

Hej jag o min sambo har ansökt om uppehållstillstånd sen april 2014 och vi väntar fortfarande på att dom ska ge oss nått beslut. Vi har båda gjort intervjun men händer fortfarande inget???? man har ringt och pratat med dom,men det enda dom säger är att bara vänta ???? så jag hoppas vi får vårt beslut snart. Mvh/ Tina

Otroligt, ni är alltså inne på er 28:de månads väntan nu. Måste vara nära ett nytt rekord. Vad är de speciella omständigheterna i ert ärende? Har ni pratat med en teamledare om orsaken? På vilken ort finns er ansökan, är det Göteborg?
  • BojanaZ

Hej! Det är så att jag har ansökt om svenskmedborgarskap i januari och hoppades att få det tills nu, min dotter är född här och jag ville resa med henne innan hon börjar på förskolan i september. Någon som vet hur lång tid det kan ta, för att på deras hemsida står det från 2-6 mån om allting är ifylld och det har jag gjort.

• Angelica60

Dear Smilla75,

I have been following this forum and I hope you can also answer my question. My father has applied for UT to join my mother in Sweden, currently we have been waiting for a decision for 18 months and today we were told we have to wait longer as another interview is needed with my mother in Sweden.

To give you bit of background about the relationship: They have been married since 1980 and lived about 30 years together back in our home country, but they divorced 5 years ago and my mom came to Sweden to join me and my brother who are both Swedish citizens. During this time my father visited us often on tourist visas and 2 years ago they got back again together and got married in Sweden. He applied after that to join my mother who was a Swedish citizen at the time as well.

He submitted application in January 2015, went to interview July 2015, my mother was asked to answer a question form and send in proofs of having contact during this time in March 2016 and today we were told she will be asked for an interview in person. And since Stockholm unit is busy it might take longer time that is really frustrating for the whole family.

My questions are:

1-according to the law, if couples have been living together 2 years before submitting application, permanent residence permit will be granted instead of TUT. I wonder if their 30 years of previous life together before separating 5 years ago is counted as cohabiting? Their wedding date and separation and re-marriage dates are registered in their birth certificate and they have two children together too, but we have not sent in any documents proofing they have been living together. They have contracts from purchasing two last house they lived at together also gas, water, electricity invoices sent to those addresses. I wonder wether its a good idea to send in these documents or bring at the interview?

2- They have sent in documents proofing they have been in touch during the waiting time, such as travel tickets they did together, flight tickets my other had when visited father at home, also passport stamps and photos from these trips. They also have join bank account with rather big life savings at home country that we sent a copy of bank statement as another proof their relationship is serious and that they have this capital available to them and can take care of them selves financially. My mother is at the moment unemployed though receiving A-kassan, but she has been working full-time before.

As I am not sure whether or not the new law about financial and housing needs will be applied to them who have applied in January 2015, Do you recommend sending in any other document to proof the financial support and about housing situation?

3-The last question is about housing. My mother lives at a family house (5 bedroom) owned by me and my brother. However this house is initially financed partially by my mother and father and is the place they are going to live at with my father. As the house is not on my mothers name, do you think it?s necessary to change the ownership or do we have to write an official letter to make this legal that our house will be their place of residence?

I really really appreciate the time you put on reading and answering my questions.

• kots
    Smilla75 skrev 2016-02-18 21:33:36 följande:
    Förstår det är tungt. Ni har väntat ca 15 månader och nu ska du kallas till intervju också. De ärenden där referenten intervjuas tar mycket längre tid än andra ärenden. Du måste räkna med två år. Göteborg har bara en tillståndsenhet, de har långa köer och det stämmer att de är på första halvåret 2014, liksom t.ex Malmö. Alla som ska intervjuas får sin närmaste tillståndsenhet. Din vän i Göteborg med ärende i Norrköping ska förmodligen inte intervjuas, i så fall flyttas ärendet. Det finns tyvärr inte något att göra för att påskynda ärendet, mer än att du besöker din man och visar att det är seriöst menat. Det finns 150 000 öppna tillståndsärenden och kön är mycket lång.
    hej Smilla75! Vi fick information att det finns tva koer (anknytningsarende) i Goteborg. En ar for extra utredning och den andra ar for "normala" arenden som inte behover utredas extra. Stammer det verkligen? Aven om arendet ar normalt - ska det ta upp till 2 ar att vanta anda? Kan man fa sitt arende flyttat till annan enhet? Vart arende (papperansokan) har ingen beslutsfattande handlaggare efter 15 manaders vantan, men vi hade redan intervju och fyllde in och skickade frageformular (bade tva). Vilken manad handlagger de nu i Goteborg? I slutet av juni var det borjan av Maj 2015 (for normala arenden), kan det verkligen stamma? Eller alla star i samma ko? Hur manga oppna arende finns dar da fran 2014? Nar ska beslut fattas for dem som ansokte under varen 2015 (april-maj)? Ungefar?
  • berraburra

Hej!

Jag har en fråga, det verkar enligt migrationsverkets hemsida som att det är skillnad på om man har bott tillsammans i minst 2 år utomlands när man söker om anhöriginvandring (då kan man söka som sambo/gift), eller mindre än 2 år (då söker man som BLIVANDE sambo eller make/maka).

Är det någon som kan beskriva skillnaden i hanteringen?

Bor för närvarande utomlands och har flickvän där, men vi bor inte ihop, skulle det vara mycket smartare om vi bodde tillsammans redan nu med tanke på ev. flytt till sverige om ett par år? eller gör det inte så stor skillnad i slutändan?

• Ortelius
    berraburra skrev 2016-08-15 03:46:15 följande:

Hej!

Jag har en fråga, det verkar enligt migrationsverkets hemsida som att det är skillnad på om man har bott tillsammans i minst 2 år utomlands när man söker om anhöriginvandring (då kan man söka som sambo/gift), eller mindre än 2 år (då söker man som BLIVANDE sambo eller make/maka).

Är det någon som kan beskriva skillnaden i hanteringen?

Bor för närvarande utomlands och har flickvän där, men vi bor inte ihop, skulle det vara mycket smartare om vi bodde tillsammans redan nu med tanke på ev. flytt till sverige om ett par år? eller gör det inte så stor skillnad i slutändan?

Själva ansökan är likadan, din flickvän ansöker om uppehållstillstånd med anknytning till dig. Skillnaden är att om ni har bott tillsammans i två år eller mer så kommer hon beviljas ett permanent uppehållstillstånd (PUT), om ni har bott ihop kortare än så eller inte alls så blir det ett tillfälligt uppehållstillstånd (TUT).

Det finns vissa fördelar med PUT, exempelvis kan hon studera på svensk högskola med studiemedel från CSN om hon har PUT (det går ej vid TUT). De som har TUT behöver också förlänga detta efter två år.

Det är förstås också enklare att visa att ni har en seriös relation om ni har bott ihop, risken för avslag minskar. Dock är den risken generellt sett ganska låg ändå om ni har en seriös relation, känner varandras familjer, har foton och annat som visar att ni är ett par. Möjligen kan det se lite konstigt ut om ni har varit tillsammans i flera år i samma land men ändå aldrig bott ihop, men det kan ju finnas förklaringar till det med. För att få uppehållstillstånd i Sverige krävs dock att ni planerar att bo tillsammans här, så varför vänta tills dess.

Det är ingen märkbar skillnad i handläggningstid om det är en nyetablerad relation eller om man bott tillsammans länge, det som tar tid är kötiden för ens ärende att komma fram till en beslutsfattande handläggare.

Något som är viktigt för dig som bor utomlands och ska flytta till Sverige med din partner är att du behöver visa varför du ska flytta hem igen. Saker som är bra som bevis är exempelvis lägenhetskontrakt, jobberbjudande eller något annat som visar att du planerar att flytta hit. Man vill undvika att folk söker uppehållstillstånd av bekvämlighetsskäl, som att förenkla möjligheten att resa till EU men fortsätta bo utomlands.
  • Anonym (Anonym signatur sirr)
    Hej alla,

Ansökan 2016 mars
    Blankett svar typ samma dag som ansökan
    Kallelse till intervju 2016 juli
    Bokad intervju 2016 september
    Land: Kina
    Person i Sverige är svensk medborgare

Efter att ha läst hundratals sidor här och på andra forum så undrar jag hur lång tid tar det efter intervjun?
    Efter intervjun så hamnar ansökan hos MIG i "E3 flödet" som de kallar det.
    Har ni några tips förutom och spamma dem med emails/telefonsamtal?
    Har lämnat in foton, passtämplar, flygbiljetter, ej kontoutdrag (gör detta senare).

Hur många anknytningsärenden finns öppna?

Vad jag förstår så hanteras anknytningsärenden och asylärenden var för sig. Och vad jag ser på statistiken så beviljas fler asylanknytningsärenden än för ÖVRIGA.

2015
    Adoptivbarn                                   155
    Anhöriga - Flykting/Asylgrunder      16 251
    Anhöriga - Övriga                          15 637
    Totalt                                            32 043

Vad jag förstår så är det prio på asylärenden eftersom det kostar MIG att underhålla dom. Varför kan inte ambassaden/konsulatet ta beslut? Det hade minskat belastningen hos MIG eller låta ambassaden göra intervjun samt någon typ av bedömning, typ risk 1-5, där risk 1 är grönt, risk 5 är skenäktenskap....För det är intervjun som gör att MIG kan fatta beslut, då är det väl lika bra och låta ambassaden/konsulatet att göra en grov bedömning eller fatta beslut på plats. 

Cheers!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid