• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Kimmm

Hej! Jag har läst de senaste sidorna och vill fråga Smilla­75 om just vårt läge. Men uppskattar andras svar också!:)

Jag och min kille träffades när vi pluggade på ett utländskt universitet(varken hans hemland eller i Sverige då). Då började vi dejta och umgås men har inte bott tillsammans. Sedan återvände jag till Sverige och ska ta examen sommar 2017, och han nu i sitt hemland letar efter jobb efter examen denna sommar. Jag har hört att det är långa väntetider så det är därför vi har bestämt oss för att börja ansöka redan nu.

Jag har timlön(kanske 7-8000 kr/mån) och CSN, och jag bor hemma hos föräldrar som har tillräckligt stor utrymme. De tycker om att jag bor kvar och vill inte jag ska betala. Så kommer dessa två räknas som Försörjningskrav och bostad? Hur stor sannolikhet är det att få direkt avslag enligt dig?

På Migrationsverkets hemsidan står det ju att det tar normalt 13 - 14 månader innan handläggningen påbörjas, vad jag har förstått som. Så när det väl startar kommer jag att redan jobba heltid(för jag kan välja att jobba heltid på mitt nuvarande arbetsställe). Kommer de att bevilja checka igen min ekonomiska status då? 

Tack tack på förhand!!

• Anonym (E)
    Kimmm skrev 2016-09-06 21:37:39 följande:

Hej! Jag har läst de senaste sidorna och vill fråga Smilla­75 om just vårt läge. Men uppskattar andras svar också!:)

Jag och min kille träffades när vi pluggade på ett utländskt universitet(varken hans hemland eller i Sverige då). Då började vi dejta och umgås men har inte bott tillsammans. Sedan återvände jag till Sverige och ska ta examen sommar 2017, och han nu i sitt hemland letar efter jobb efter examen denna sommar. Jag har hört att det är långa väntetider så det är därför vi har bestämt oss för att börja ansöka redan nu.

Jag har timlön(kanske 7-8000 kr/mån) och CSN, och jag bor hemma hos föräldrar som har tillräckligt stor utrymme. De tycker om att jag bor kvar och vill inte jag ska betala. Så kommer dessa två räknas som Försörjningskrav och bostad? Hur stor sannolikhet är det att få direkt avslag enligt dig?

På Migrationsverkets hemsidan står det ju att det tar normalt 13 - 14 månader innan handläggningen påbörjas, vad jag har förstått som. Så när det väl startar kommer jag att redan jobba heltid(för jag kan välja att jobba heltid på mitt nuvarande arbetsställe). Kommer de att bevilja checka igen min ekonomiska status då? 

Tack tack på förhand!!

Undrar exakt det samma fast jag har mammapenning på 6000 kr och undan sparade pengar, bor hemma hos föräldrarna, och vi är gifta plus barn. Jag hoppas att smilla75 svarar
  • Irriterad brud

Hej, jag är en av er alla som väntar på ett beslut! Vi har väntat nu i 1 år och ännu ingen handläggare. Jag har mejlat, ringt men inget hjälper. Nu hae vi fått veta att han får hälsa på då väntetiden är för långa. Vilket är hur bra som helst, det negativa är dock att vi inte vet när vårt ärande kommer påbörjas. Han får inte vistas i Sverige då. Skrev ett nejl för någon dag sedan, har ännu inte fårr svar, har lagt märke till, ju mer irriterad du är på ditt mejl desto snabbare får du svar från migrationen.

Är så irriterad, att det ska vara en sådan jädra väntetid!

• Anonym (Julia)

Ni som lever på csn/mammapenning, inte står på er bostad osv kommer automatiskt få avslag. Speciellt om ni sökt nu efter denna sommaren. Ni ska uppehålla en standard enligt konsumentverket. Sär hittar ni exakta siffror. För 2 personer är det en 2a som gäller, finns det barn så en 3a. Vet till 100% att csn inte räknas som inkomst.

Till "irriterad brud" vet inte vem som sagt att han får vistas här men det får han absolut inte sålänge han inte kommer från ett land som har fri tid 90 dagar. Annars måste ni söka besöksvisum eller uppehållstillstånd för besök. Det är inget som ges bara för att det är lång väntetid utan t ex om man har barn osv. Så han får absolut inte vara här sålänge han inte uppfyller dom kraven.

• pappapanda

Jag träffade min flickvän i somras på semestern för ca 3 månader sedan i kristet icke-EU land där hon är medborgare och ogift. Efter semestern har vi hållit  kontakt via skype varje dag 1-3 h. Eftersom att hon pluggar så är det ännu inte aktuellt för henne att komma hit men när man läser om väntetiderna på migrationsverket får man ju panik.

Hur länge ska man ha varit ihop innan man påbörjar ansökan för att undvika avslag? Vi vill ju börja ansökan direkt eftersom att väntetiden är så sinnessjuk. Vad händer om man får avslag, är det bara att ansöka igen? Bör vi avvakta längre tid tills förhållandet kan anses mer etablerat innan vi ansöker?

• Anonym (Kär)

Jag undrar samma som föregående frågade?

• Anonym (Julia)

Det tar minst 1 år att få beslut så det är lika bra att söka direkt för när det väl blir er tur så har det gått bra med tid. Dock bör ni samla på er massor med bevis chatlogg, besöka varandra ofta, gifta sig om man nu vill det för att förhållandet ska anses mycket seriöst. Ju mer bevis ju större chans.

• Anonym (Kär)

Tack för svar! Men hur klarar ni utan varann så länge! Nu var det bara en vecka sen sågs men känns som en evighet. Tänker på om det tar ett och halvt år till beslut tagits så lika bra söka nu. Ska spara alla biljetter, telefonsamtal, chattar, bilder m.m. Har planerat att gifta oss. Inga gränser ska stoppa den kärleken. Ska vara stark och kämpa.

• Anonym (Kär)

Kostar det 1500 kr för ansökan om vi inte är gifta?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid