• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75

Ja, det räcker. Du behöver äga eller ha ett hyreskontrakt vid prövningstillfället. Om du skriver att du ska köpa bostadsrätt så får du möjlighet att inge handlingar gällande förvärvet, om du hinner köpa innan ärendet avgörs. Det handlar om att göra sannolikt att man ska köpa en bostad. Har man lön nog att få ett lån räcker det för att göra det sannolikt.

• Anonym (E)
    Smilla75 skrev 2016-05-17 13:48:19 följande:

Ja, det räcker. Du behöver äga eller ha ett hyreskontrakt vid prövningstillfället. Om du skriver att du ska köpa bostadsrätt så får du möjlighet att inge handlingar gällande förvärvet, om du hinner köpa innan ärendet avgörs. Det handlar om att göra sannolikt att man ska köpa en bostad. Har man lön nog att få ett lån räcker det för att göra det sannolikt.

Tack för svar, men vad innebär prövningstillfället?
  • rexhi

Det är så att vi uppfyller alla kraven när det gäller försörjningskrav, bostadsstorlek, bild och förhållandevis med stora marginal. Det enda som är emot oss kan jag tänka mig är att vi har en ålderskillnad och just nu så är min ansökan 20 månader gammal och gud vet hur länge till man kommer vänta. Spelar ålderskillnad någon roll när beslutat tas? Det är i egentligen en dum och omänsklig fråga men med tanke på hur länge vi får vänta på beslut trots all bevis så flyger tankarna mot de negativa hållet...
    Smila 75, har du ett svar till min fråga eller någon annan kunnig?

• Smilla75
    rexhi skrev 2016-05-24 19:48:39 följande:

Det är så att vi uppfyller alla kraven när det gäller försörjningskrav, bostadsstorlek, bild och förhållandevis med stora marginal. Det enda som är emot oss kan jag tänka mig är att vi har en ålderskillnad och just nu så är min ansökan 20 månader gammal och gud vet hur länge till man kommer vänta. Spelar ålderskillnad någon roll när beslutat tas? Det är i egentligen en dum och omänsklig fråga men med tanke på hur länge vi får vänta på beslut trots all bevis så flyger tankarna mot de negativa hållet...
    Smila 75, har du ett svar till min fråga eller någon annan kunnig?

Än så länge finns ju inget försörjningskrav och många har väntat mer än 20 månader utan att det finns något att utreda ytterligare, så du behöver inte utgå från att ert ärende tagits ut för djupare seriositetskontroll. Men generellt är stor åldersskillnad en faktor som kan göra att ärendet bör prövas djupare. Framförallt om det avviker från vad som är normen i sökandens hemland, t.ex äldre kvinna med barn från tidigare relationer och muslimsk sökande. Det kan dock i sig inte vara en grund för avslag. Huvudsaken är att man träffas under handläggningstiden.
  • rexhi
    Smilla75 skrev 2016-05-24 21:21:33 följande:
    Än så länge finns ju inget försörjningskrav och många har väntat mer än 20 månader utan att det finns något att utreda ytterligare, så du behöver inte utgå från att ert ärende tagits ut för djupare seriositetskontroll. Men generellt är stor åldersskillnad en faktor som kan göra att ärendet bör prövas djupare. Framförallt om det avviker från vad som är normen i sökandens hemland, t.ex äldre kvinna med barn från tidigare relationer och muslimsk sökande. Det kan dock i sig inte vara en grund för avslag. Huvudsaken är att man träffas under handläggningstiden.
    Det är nämligen så att det är lite taboo att ha en äldre tjej i mitt hemland...Men det är ett riktigt förhållande ändå och vi har träffats runt 15 gånger under dessa 20 månader. Väntetiderna för max utredning var 21 månader för inte så länge sen. Med all det bevis som jag har undrar jag om jag kommer få vänta mer än 21 månader. En fruktansvärt statistik som jag såg på en Facebook grupp var det någon som hade väntat 25 månader och fått avslag...Riskerar man att få vänta så länge för att få svar (jag är dock ganska säker på att få positivt besked eftersom alla poängterar att om man är i ett riktigt förhållande har man inte så mycket att oroa sig)?
  • rexhi
    Smilla75 skrev 2016-05-24 21:21:33 följande:
    Det är nämligen så att det är lite taboo att ha en äldre tjej i mitt hemland...Men det är ett riktigt förhållande ändå och vi har träffats runt 15 gånger under dessa 20 månader. Väntetiderna för max utredning var 21 månader för inte så länge sen. Med all det bevis som jag har undrar jag om jag kommer få vänta mer än 21 månader. En fruktansvärt statistik som jag såg på en Facebook grupp var det någon som hade väntat 25 månader och fått avslag...Riskerar man att få vänta så länge för att få svar (jag är dock ganska säker på att få positivt besked eftersom alla poängterar att om man är i ett riktigt förhållande har man inte så mycket att oroa sig)?
  • Smilla75

Jag tror inte du behöver oroa dig. Ni har ett seriöst förhållande och har träffats mycket under handläggningstiden.

• Iväntanpåvårtbeslu

Ser att många skrivit att det är väldigt speciella undantagsfall som gäller för att söka inifrån Sverige.

Min sambo kom till Sverige från ett land utanför EU för att studera 2010. Vi träffades där vi pluggade och blev tillsammans 2013. Maj 2015 flyttade vi ihop och då hans uppehållstillstånd skulle förnyas ansökte vi inifrån Sverige om anknytning istället i juni 2015. Detta fick vi då göra direkt på enheten i växjö. Är det någon som vet hur det är i skillnad med ansökningstid när man ansöker direkt på migrationsverket? Har nu väntat nästan ett år och än har ingen av oss hört någonting alls sen ansökningsdagen. Inga formulär att fylla i eller någon intervju inbokad. Är det så svårt att ansöka inifrån Sverige som det verkar i den här tråden? Vi försökte läsa på och höra bland bekanta samt pratade med dem på migrationsverket innan vi ansökte och det verkade då inte vara några direkta problem.

• Smilla75

Man får alltid söka inifrån Sverige om man redan har uppehållstillstånd, men t.ex byter grund för tillståndet från studier till ett förhållande. Ansökningstiden blir normalt längre. Vid ansökan inifrån ska båda parter intervjuas, det finns heller ingen separation att ta hänsyn till.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid