• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • mouddda

Hej!!

Samilla75

Jag har en fråga. Min fru ansökte för att komma hit från augusti 2015. Jag kan inte resa till Turkiet det behöver visum, jag ansökte flera gånger om visum. Väntetid på Migrationsverket hemsida 10-14 tror du det kan ta längre tid. Migrationsverket jobbar i vilken månad nu. Kan hon ansöka om visum för att komma hit. Eller efter 10 månader finns inte mycket tid kvar.

Jag ringde till dem och varje gång de säger 14 till 21 månader stämmer detta.

Tack så mycket

• Ortelius

Hej Smilla! Tack för all hjälp du ger här.

Jag har fått beskedet att vårt ärende logger i kö till beslutande handläggare.

Intervjun är avklarad för några veckor sedan. Tror du att någon då har tittat på ärendet och sedan skickat den till kön för beslutande handläggare? Dvs, är det ett steg mellan att ärendet kommer tillbaka till Migrationsverket från ambassaden till att den går till beslutande handläggare?

• kris91

Hej,

Jag vänder mig framförallt till Smilla75 men hjälp uppskattas från er andra också.

Jag och min pojkvän gjorde webbansökan i september 2015. Vi har varit ihop i två och ett halvt år nu och har under tiden träffats väldigt mycket 4-5 ggr varje år under längre period (ca 3-4 veckor varje gång). Han har även varit hos mig i 6 månader i sträck under ett tillfälle. Båda är från Serbien, jag jobbar och studerar, han är utbildad ekonom och har t.o.m. ett jobb som väntar på honom här i Sverige. Idag var han på intervjun i Belgrad och det gick åt helvete. Kvinnan som intervjuade honom var otroligt otrevlig och respektlös, vägrade låta honom tala till punkt, vägrade lyssna, behandlade honom som kriminell nästan. Jag trodde att vi inte skulle ha några problem då vi kan bevisa mycket men nu börjar jag bli orolig. Det är nämligen så att han även har släkt (en kusin) här och vid förlängningen av visum ett tag sedan (som skulle vara en överraskning för mig) gick han dit med hans kusin och personen som tog emot de antecknade att han var på besök hos släkt och vänner. Det blev ingen överraskning då svaret från migrationsverket tog 2 och ett halvt månad (lika lång tid som han egentligen ansökte förlängning om) och han tillslut fick avslag och var tvungen att lämna landet inom två veckor. Detta ställer till problem för oss nu, då det väcker misstankar hos de. De undrar varför jag inte gick dit med honom och varför han inte sa att han var på besök hos mig. Det är lätt att vara efterklok nu men inte fan visste vi då att vi skulle ta det steget och ansöka om tut.Vem går och samlar på bevis under förhållandets gång. Vi hade inte ens tänkt att vara i Sverige men efter beskedet att jag har cellförändringar i livmoderhalsen och är tvungen att kolla det regelbundet etc kände jag att jag vill helst vara här i Sverige för att få all nödvändig vård. Jag väntar nu på att de ska kalla mig till intervjun men jag undrar om ni tycker att detta är skäl nog att ge oss avslag? Vi har dessutom biljetter och bevis att vi har träffats under handläggningstiden (alltså innan intervjun) som jag tänkte ta med mig och visa. Men jag känner mig väldigt orolig nu för de verkar inte ta hänsyn till något annat som vi faktiskt kan bevisa. Sedan hjälpte inte kvinnan i Belgrad oss direkt. Jag har redan ställt in mig på att vi kommer vänta ytterligare 9 månader på beskedet, men även det går bra bara beskedet blir positivt.
    Min andra fråga gäller försörjningskravet, gäller det även mig som har svenskt medborgarskap och har ansökt innan lagändringen? Hjälper det att han har garanti på ett jobb och därmed direkt en inkomst? 

Tacksam för svar!

• Bellabellson

Hej,

Jag vänder mig till alla som kan hjälpa!

Är det någon som vet om Migrationsverket tar en kreditkontroll på den som ansöker, då man ansöker om ett förlängt besöks uppehållstillstånd på 6 månader?

Tusen tack för all hjälp jag kan få!

• Anonym (E)

Hej!Det pratas ju om att regler för anhörigvandring ska ändras och att alla kommer omfattas av försörjningskravet. Först läste jag på migrationsverket att lagen kommer träda i kraft den 1juni, men nu läser jag att det står 20juli, betyder det att man ska ansöka om uppehållstillstånd senast 20juli för att INTE omfattas av försörjningskravet(finns ju inge krav nu för svenska medborgare m.m), eller är det den 19 juli det är den sista dagen innan lagen träder i kraft, någon som vet?

• Fggirl

shit alltså ...jag har gjort samboansökan jag har väntat i 19 månader ju inget beslut fattat ...inga lediga handläggare :Ooo vad gör dom på arbetstimmarna?? det förlängs hela tiden...

vafan kan man göra åt detta!!! vad arg man blir känns som att dom ej jobbar på ..Man bara väntar på inget

• Anonym (UT)

Min undran är som ovan, gäller den nya lagen angående försörjningskravet den 21e juli, dvs kan man ansöka till och med 20e som på webben eller är 19e sista dagen??
    Och är det andra inom familjen (föräldrar) som annars kan visa upp att det finns bostad och försörjning (dem första månaderna eller första tiden åtminstone) om man nu inte skulle hinna ansöka innan detta och även kanske behöver vistas nära sin man ett tag då man har barn ihop!
    Eller tvingas man helt enkelt vara ifrån varandra i kanske 19 månader pga försörjningskravet i kombination med det nya toklånga väntetider?? och därmed tvingas vara helt ensam med ens gemensamma barn (på snudd till vansinne kan jag tycka)!Rynkar på näsan

• Anonym (E)
    Anonym (UT) skrev 2016-07-15 02:07:43 följande:

Min undran är som ovan, gäller den nya lagen angående försörjningskravet den 21e juli, dvs kan man ansöka till och med 20e som på webben eller är 19e sista dagen??

Och är det andra inom familjen (föräldrar) som annars kan visa upp att det finns bostad och försörjning (dem första månaderna eller första tiden åtminstone) om man nu inte skulle hinna ansöka innan detta och även kanske behöver vistas nära sin man ett tag då man har barn ihop!

Eller tvingas man helt enkelt vara ifrån varandra i kanske 19 månader pga försörjningskravet i kombination med det nya toklånga väntetider?? och därmed tvingas vara helt ensam med ens gemensamma barn (på snudd till vansinne kan jag tycka)!

Hej! Jag fick som svar från migrationsverket att ansökningar som kommit in senast den 20 juli kommer gå enligt gamla systemet och ansökningar som kommer in den 21juli kommer gå enligt det nya systemet om försörjningskrav.
  • Anonym (UT)
    Anonym (E) skrev 2016-07-15 11:03:12 följande:
    Hej! Jag fick som svar från migrationsverket att ansökningar som kommit in senast den 20 juli kommer gå enligt gamla systemet och ansökningar som kommer in den 21juli kommer gå enligt det nya systemet om försörjningskrav.
    Vad gulligt av dej att skriva så snabbt tillbaka, jätteviktigt för oss att veta då vi har nu då 5 dagar på oss exakt att samla ihop allt och skicka iväg, det blev plötsligt panik här! Om nya lagen träder i kraft den 20e!! så tolkar jag det däremot att den 20e är försent, men vi tackar för 1 dag extra. 
    Har själv mailat en mass frågor till mig, men får inte ens svar här på viktig fråga skickad hel vecka sedan.
  • Anonym (UT)

Om det är någon säker källa som vet mer detaljerat angående försörjningsstödet får ni jättegärna dela med er. Min fråga är om någon inom familjen (ens föräldrar) kan visa upp att det finns ekonomiska resurser eller MÅSTE det vara sambon/makan/partnern som skall visa upp att alla kan bli försörjda när man ansöker med jobb och lön. Ingen som vet eller någon från migverket som kanske kan svara på detta då man inte får snabbt svar från deras sida eller inte svar alls och får ta alternativa vägar. Skulle behöva snabbt svar pga den nya lagen som träder i kraft i nästa vecka!
    Ja i dessa tider så kan man inte mer än känna att man blir bestraffad för att man träffat sin stora kärlek utanför Sveriges gränser! HjärtaBabySolig

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid