• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75

Om ni inte överklagar utan söker på nytt längre fram så blir det begränsningslagen som gäller, så är det för alla som söker anknytning efter datumet då nya lagen infördes. Då har du samma försörjningskrav för dig själv som du hade i den ansökan som prövades nu enligt utlänningslagen, plus utökat försörjningskrav för din man och barn, vilket är begränsningslagen. Det är det som blir ca 10 000 kr som krav. Det blir en helt ny ansökan, som tar lika lång tid generellt, nu är ju ert ärende enkelt då ni har barn osv så det kan gå fortare bara ni uppfyller kraven. Försök fixa jobb till din man istället, går fort och enkelt. Sedan kan han söka anknytning här inifrån Sverige. 

• Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-26 11:38:44 följande:

Om ni inte överklagar utan söker på nytt längre fram så blir det begränsningslagen som gäller, så är det för alla som söker anknytning efter datumet då nya lagen infördes. Då har du samma försörjningskrav för dig själv som du hade i den ansökan som prövades nu enligt utlänningslagen, plus utökat försörjningskrav för din man och barn, vilket är begränsningslagen. Det är det som blir ca 10 000 kr som krav. Det blir en helt ny ansökan, som tar lika lång tid generellt, nu är ju ert ärende enkelt då ni har barn osv så det kan gå fortare bara ni uppfyller kraven. Försök fixa jobb till din man istället, går fort och enkelt. Sedan kan han söka anknytning här inifrån Sverige. 

Blev lite nyfiken nu på en möjlighet du tar upp. Om jag kan ordna jobb i Sverige till min man utan hans närvaro,men på papper? Eller menar du om han först kommer hit på Turistvisum (antar det måste vara detta du menar)och börjar jobba inom dem 3 månaderna och samtidigt söker ifrån Sverige, men kan man verkligen göra så, är det tillåtet? Behöver det isåfall vara ett heltidsjobb eller kan räcka med deltid osv?

Är öppen för alternativa vägar för när det gäller begränsningslagen så kan det bli jättesvårt för min del att komma upp i en så hög nivå av lön och ha över såpass mycket pengar varje månad som krävs med den hyran på lägenhet jag har. Dessutom så blir det ytterligare ett hinder för oss då lägenheten förmodligen kommer att anses som för liten eftersom vi är 3, men det är "endast" 2 rum och kök! Men vad jag förstod det som så om man har möjlighet att bo någon annanstans som föräldrarnas hus en tid så kan man endast göra ett Andrahandsuthyrningskontrakt sinsemellan, som vi även planerade. 

Du säger även att det kan gå fortare om man har barn, och just detta är ju min förhoppning (men förtursköerna är ju borttagna), för jag har känt att om det tar 1-2 år som man hört många fall gör idag så är det oerhört!! lång tid för att vara ifrån varandra som familj och dessutom att jag skall klara precis allt!! ensam på heltid med både jobb och barn och får en tung börda på mina axlar. Är det bara några månader det handlar om eller max 6 månader som tidigare då kan man förhoppningsvis orka stå ut. 
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-27 18:57:39 följande:
    Blev lite nyfiken nu på en möjlighet du tar upp. Om jag kan ordna jobb i Sverige till min man utan hans närvaro,men på papper? Eller menar du om han först kommer hit på Turistvisum (antar det måste vara detta du menar)och börjar jobba inom dem 3 månaderna och samtidigt söker ifrån Sverige, men kan man verkligen göra så, är det tillåtet? Behöver det isåfall vara ett heltidsjobb eller kan räcka med deltid osv?

Är öppen för alternativa vägar för när det gäller begränsningslagen så kan det bli jättesvårt för min del att komma upp i en så hög nivå av lön och ha över såpass mycket pengar varje månad som krävs med den hyran på lägenhet jag har. Dessutom så blir det ytterligare ett hinder för oss då lägenheten förmodligen kommer att anses som för liten eftersom vi är 3, men det är "endast" 2 rum och kök! Men vad jag förstod det som så om man har möjlighet att bo någon annanstans som föräldrarnas hus en tid så kan man endast göra ett Andrahandsuthyrningskontrakt sinsemellan, som vi även planerade. 

Du säger även att det kan gå fortare om man har barn, och just detta är ju min förhoppning (men förtursköerna är ju borttagna), för jag har känt att om det tar 1-2 år som man hört många fall gör idag så är det oerhört!! lång tid för att vara ifrån varandra som familj och dessutom att jag skall klara precis allt!! ensam på heltid med både jobb och barn och får en tung börda på mina axlar. Är det bara några månader det handlar om eller max 6 månader som tidigare då kan man förhoppningsvis orka stå ut. 
    Jag menade att din man ansöker om arbetstillstånd innan han reser in i Sverige. Om han har möjlighet att få en anställning här. Du kan läsa på Migrationsverkets hemsida. Han måste ha ett erbjudande om anställning och beviljat tillstånd innan inresa. Det går snabbare i vart fall.
    Om barn ska bo i bostaden krävs två sovrum, vardagsrum och kök.
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-28 11:38:45 följande:
    Jag menade att din man ansöker om arbetstillstånd innan han reser in i Sverige. Om han har möjlighet att få en anställning här. Du kan läsa på Migrationsverkets hemsida. Han måste ha ett erbjudande om anställning och beviljat tillstånd innan inresa. Det går snabbare i vart fall.
    Om barn ska bo i bostaden krävs två sovrum, vardagsrum och kök.
    Ok.Tack så hemskt mycket för denna upplysning,inte alls tänkt i dem banorna men skall kolla upp detta närmare och kan absolut vara en möjlighet och lättare i just vårt fall. 
  • Turandot
    Anonym (UT) skrev 2016-11-11 23:15:22 följande:
    Vad jag hört tidigare så slipper man försörjningskravet om man hann med att ansöka innan den 22e juli, dvs man hade till och med 21e på sig, inte som du skriver före den 20e juli.
    Försörjningskravet endast för sig själv gäller innan 21e? Måste man ha någon slags inkomst eller akassa eller kan det även räcka med att man har föräldrar som ställer upp med pengar och lån den första tiden eller månaderna åtminstone och går i god för detta, och även bostad? Innan försörjningskravet inträdde så verkade ju inte finnas några särskilda krav på detta men jag kan givetvis ha fel. 
    Det måste ju funka långsiktigt också. Att föräldrar ger sina vuxna barn och deras partners pengar under en period är ingen lösning. De kan inte göra det resten av sitt barns liv, och vem vet då hur det går med försörjningen..? Efter några månader upphör kanske föräldrarnas stöd, och då får den unga familjen gå till soc och bli försörjda av kommunens skattebetalare. Vilket betyder att de pengarna måste tas ifrån andra kommunala verksamheter som (för det mesta) redan går på knäna, t.ex. äldreomsorgen, barnomsorgen, skolan, omsorgen om de funktionshindrade och psykiskt sjuka, o.s.v.. Så kan vi ju inte ha det!
  • Turandot
    Anonym (E) skrev 2016-11-15 04:52:31 följande:
    Tråkigt att ni fick avslag, känns ju hopplöst. Man har ju barn tillsammans o så får man inte bo tillsammans förrens man har en bra inkomst, dumt. Vaddå får du inte ens bo i dina föräldrars villa med din familj för att migrationsverket inte vill, vem är dom som bestämmer varför tänker de bara på syrier och inte oss skattebetalare o medborgare? Skulle ni gå hela vägen om du hade jobb? Alltså om du hade en inkomst skulle du få bo hos föräldrarna då eller?

Jag undrar om det godkänns om man har en inkomst och hyr en våning från en två plans hus utan kök alltså att man delar kök med ägarna?
    Fast barn ska inte bli till med den enda uppgiften att vara en biljett in till de svenska bidragsgrytorna för sin utländska förälder. Om vi gör klart för ALLA att det inte räcker med att göra en kåt svensk kvinna med barn/lura en kåt svensk man att göra en med barn för att få stanna här, så slipper vi mycket mänskligt lidande både hos barnen (som egentligen inte är önskade för sin egen skull) och den svenska parten (som bara blir utnyttjad). 
  • Turandot
    Anonym (UT) skrev 2016-11-25 16:58:58 följande:
    Jo förstod nästan detta med försörjningen men trodde som sagt att fanns det resurser och hjälp inom familjen till en början så kanske det gick ändå så vi ansökte innan försörjningskravet trädde in.
    ok.får kolla upp detta med begränsningslagen och vad det innebär, handlar det om att vi har barn ihop eller varför kommer vi omfattas av den? Ok, tråden har så otroligt mycket inlägg så ej gått igenom alla vad du skrivit om begränsningslagen, Men tycker det är otroligt snällt av dig att sitta här och ta dig tid att svara på våra frågor och vi som är lite osäkra och behöver hjälp och svar, det är svårt för många att veta vad som exakt gäller med precis allt också.
    I deras bedömning handlade det dock inte endast om inkomst och bostad (fast givetvis främsta orsaken till att det blev stopp så fort)utan som jag skrev så tog dem även in i bedömningen att dem ansåg att pga att min man kunde jobba i sitt egna land, vårt barn har dubbelt medborgarskap och vi har möjlighet att vistas där också och även gör emellanåt och bott ihop tidigare, så bedömer dem då att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige, men oavsett så är det ju Sverige vi väljer och det land vi i framtiden önskar bo i,man borde väl inte få avslag pga vi har "möjligheten" att bo i ett annat land
    Har en liten fråga till här, när man väljer att göra en ny ansökan, är det precis samma rutiner som gäller, eller går det snabbare med ärendet om man redan sökt tidigare osv?
    Nyfiken fråga: varför, när det är en part från ett land utan utbyggd välfärd, socialbidrag o.s.v., och en part från ett land där det finns bidrag och skattefinansierad välfärd - är det alltid så självklart att paret ska bo i det senare landet..? Om det vore stor kärlek, så skulle väl inget sådant futtigt och materiellt spela någon roll..?
  • Thomas41

Hej,

Min fråga riktar sig till Smila75 primärt men även till er andra om ni har ett svar på min fråga.

Hur kontrollerar migrationsverket en kopia på hyresavtalet - förlitar ni er blint på avtalet eller gör ni en dubbelkoll genom att knacka på och kika eller ringa hyresvärd?

/Thomas

• Smilla75
    Thomas41 skrev 2016-11-29 10:48:33 följande:

Hej,

Min fråga riktar sig till Smila75 primärt men även till er andra om ni har ett svar på min fråga.

Hur kontrollerar migrationsverket en kopia på hyresavtalet - förlitar ni er blint på avtalet eller gör ni en dubbelkoll genom att knacka på och kika eller ringa hyresvärd?

/Thomas

Vi gör inga kontroller utan förutsätter att lämnade uppgifter stämmer.
  • Thomas41

Tack för snabbt svar!

Så i teorin kan man anta att flyktingar eller s.k nysvenskar fuskar en del med detta då möjligheterna för dem är relativt små att fylla upp kraven för bostadsstorleken?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid